سیدابراهیم رئیسی:

بودجه آستان قدس کمتر از یک هزارم بودجه دولت است/ از مقام معظم رهبری استعلام کردم و نتیجه این شد که آستان قدس باید مالیات پرداخت کند / 11 تهمت ناروا به آستان قدس زده شده که عدم پرداخت مالیات هم از آن دست است

سیدابراهیم رئیسی گفت: تا 2 سال قبل طبق استفتایی که از امام خمینی (ره) داریم که آستان قدس مالیات پرداخت نمی کرد و امام فرموده بودند آستان قدس رضوی و شرکتهای تابعه از پرداخت مالیات معاف هستند اما بنده در زمان انتصاب به تولیت از مقام معظم رهبری استعلام کردم و نتیجه این شد که آستان قدس باید مالیات پرداخت کند.»

بودجه آستان قدس کمتر از یک هزارم بودجه دولت است/ از مقام معظم رهبری استعلام کردم و نتیجه این شد که آستان قدس باید مالیات پرداخت کند / 11 تهمت ناروا به آستان قدس زده شده که عدم پرداخت مالیات هم از آن دست است
کد خبر: 162432
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ۰۸:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه از مقام معظم رهبری استعلام کردم و نتیجه این شد که آستان قدس باید مالیات پرداخت کند گفت: تا 2 سال قبل طبق استفتایی که از امام خمینی (ره) داریم که آستان قدس مالیات پرداخت نمی کرد و امام فرموده بودند آستان قدس رضوی و شرکتهای تابعه از پرداخت مالیات معاف هستند اما بنده در زمان انتصاب به تولیت از مقام معظم رهبری استعلام کردم و نتیجه این شد که آستان قدس باید مالیات پرداخت کند.»

او با حضور در برنامه «نگاه یک» با اشاره به برخی از محورهای حکم انتصاب خود به تولیت آستان قدس رضوی از سوی مقام معظم رهبری افزود: زیارت و توجه به زائران از جمله این محورهاست که ما در سیاست کاری خود به موضوع زیارت محوری پرداختیم و تسهیل زیارت حضرت امام رضا (ع) برای مشتاقان از سراسر کشور و خارج از کشور مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: برای برخی از مردم که به علت مشکلات مالی امکان زیارت امام رضا (ع) فراهم نبود، از لحظه آغاز به کار در تولیت، طرحی را آغاز کردیم تا آن ها بتوانند زیارت خود را انجام دهند.

رئیسی افزود: تاکنون بیش از 600 هزار نفر زائر اولی برای زیارت آمدند و به طور متوسط روزی هزار نفر در حدود 2 سال اخیر از بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) زیارت کردند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: بنای ما این است که روزی فرا رسد تا کسی در کشورمان نباشد که به علت مشکلات مادی نتوانسته باشد به زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) بیاید.

رئیسی افزود: برای زائران خارجی امام رضا (ع) هم تسهیلاتی را فراهم کردیم تا زیارت دلنشین و خاطره انگیزی را داشته باشند.

وی در این برنامه که از محل آستان قدس رضوی اجرا و پخش می شد، توجه به زائران، درمان و اسکان آن ها را بسیار پراهمیت برشمرد و گفت: مشکل اسکان زائران کم درآمد همچنان باقی است و برای تسهیل در زیارت آن ها کمپ هایی در اطراف مشهد وجود دارد.

رئیسی با اشاره به اینکه کمپ در شأن زائران امام رضا (ع) نیست، افزود: به همین علت کار ساخت زائرشهر را برای حل مشکل اسکان زائران کم درآمد، کار ساخت زائرشهر را آغاز کردیم که امسال در روز ولادت امام رضا (ع) بهره برداری از فاز نخست آن آغاز شد و فازهای بعدی هم در حال ساخت است؛ این زائرشهر می تواند بیش از 20 هزار زائر را در خود جای دهد.

وی اضافه کرد: این زائرشهر می تواند بیش از 20 هزار زائر را در خود جای دهد و مکان دیگری هم در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) ایجاد شده است که 8 هزار نفر ظرفیت دارد و در چند روز آینده بهره برداری از آن آغاز خواهد شد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اکنون استفاده از زائرشهر برای زائر اولی هاست که جا و مکان ندارند و تلاش می کنیم ساز و کاری فراهم شود تا افراد کم درآمد هم بتوانند از زائرشهر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مراکز درمان آستان قدس رضوی در سال جاری به حدود یک میلیون نفر خدمات درمانی ارائه کردند، اضافه کرد: با توجه به پیشرفتی که بیمارستان رضوی و مراکز درمانی دارد، مشهد در حال تبدیل شدن به قطب سلامت حتی برای کشورهای منطقه است.

رئیسی افزود: اطعام زائران آستان قدس رضوی حدود 5 تا 6 برابر در مقایسه با گذشته افزایش یافته است و قبلا 5 تا 6 هزار غذا بود اکنون تا 30 هزار غذا در روز هم می رسد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه نذورات مردم هم افزایش یافته است، گفت: پارسال 21 درصد و امسال 25 درصد افزایش نذورات داشتیم.

وی با بیان اینکه همه هزینه های اطعام و بخشی از هزینه های ساختمانی زائرشهر را مردم می پردازند، افزود: اساس اقتصاد آستان قدس رضوی بر وقف و نذر است و هیچ شرکتی ندارد که مبنای آن وقف و نذر نباشد.

رئیسی اضافه کرد: منشاء همه امکانات آستان قدس رضوی، وقف و نذر است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: نسبت به مجاورین نخستین اقدام، تأسیس تشکیلات و حوزه ای به عنوان معاونت امداد مستضعفین است که ساز و کار توجه به محرومان و مستضعفان در آنجا دیده شده است.

رئیسی افزود: به تقاضای هزار نفر از این متقاضیان پاسخ داده شده اما کار اصلی ما در این معاونت، توانمندسازی محرومان و مستضعفان است.

وی اضافه کرد: بودجه آستان قدس رضوی کمتر از یک هزارم بودجه دولت است و ما به همین میزان برای خودمان ماموریت قائلیم که تا می توانیم برای محرومان اشتغال ایجاد کنیم.

رئیسی گفت: تا بهمن امسال در مدت یک سال 800 شغل را برای آن ها ایجاد کردیم و تا پایان امسال به یک هزار نفر می رسد.

وی با بیان اینکه هر جا کار در دست مردم باشد گره گشاست، افزود: 50 هزار خادم در آستان قدس رضوی داریم که شبانه روز خدمت می کنند و اداره این آستان کاملا مردمی است.

ابراهیم رئیسی گفت: آستان قدس رضوی برخی از هزینه های لایروبی قنات های مشهد را بر عهده گرفت و برخی از هزینه ها را مردم پرداختند و از این طریق تعداد زیادی اشتغال ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در زمینه دام سبک و صنایع روستایی هم اقداماتی انجام شد که اشتغال ایجاد کرد، افزود: تلاش می کنیم تا آنجایی که امکان دارد اشتغال و افزایش تولید ایجاد کنیم.

رئیسی افزود: با همین مبالغ اندک و همت مردم و جوانان می توان زمینه های اشتغال را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی هم می تواند اشتغال ایجاد کند، گفت: آستان قدس در این زمینه هم گام هایی را برداشته است.

رئیسی به اقدامات آستان قدس در دیگر استان ها اشاره و اضافه کرد: از زمان وقوع زلزله در استان کرمانشاه، از طرف آستان قدس در آنجا مستقر شدند و تاکنون هم در آنجا مستقر و در حال خدمت رسانی هستند.

وی ادامه داد: بنیاد کرامت وابسته به آستان قدس رضوی در کرمانشاه و کوهبنان کرمان فعال هستند و در زمان مشکلات ریزگردها در استان خوزستان هم فعال بود.حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه بنیاد کرامت در 2 سال اخیر و در این دوره تولیت آستان قدس رضوی برای اقدامات سریع خدمت رسانی به مردم تشکیل شده است ، گفت: در حوزه خدمت رسانی به مستضعفان، معاونت امداد مستضعفان و بنیاد کرامت تاسیس شد واین دو بخش به فقرا و مستضعفان خدمت رسانی می کنند.

وی با بیان اینکه اواخر پارسال 40 واحد مسکونی را در باقرشهر تهران به خانواده های شهدای مدافع حرم تحویل دادیم، افزود: ساخت مجموعه 600 واحدی مسکونی را آغاز کردیم که حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال ساخت است و به جوانان نیازمند مسکن تحویل خواهیم داد.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: در شهرستان بیرجند ساخت مجموعه 120 واحدی را آغاز کردیم.

رئیسی درباره ساختارهای جدید آستان قدس رضوی گفت: در حوزه علمی و پژوهشی این آستان تحولاتی ایجاد شده است.

وی افزود: دانشگاه علوم رضوی و دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) تعداد زیادی دانشجو دارد و بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی هم مراکز علمی و پژوهشی قابل توجه دارد که اگر برنامه ریزی دقیق انجام شود مشهد مقدس می تواند مرجعیت علمی پیدا کند.

رئیسی با تاکید بر اینکه مشهد ظرفیت بزرگی در این زمینه دارد، گفت: گام های مقدماتی را برداشتیم و در این زمینه ساختارسازی را انجام دادیم و معاونت علمی را ایجاد کردیم و زیرساخت های لازم برای مرجعیت علمی شدن، آماده است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: با حوزه علمیه قم و مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه های کشور همکاری را تعریف و تفاهم نامه هایی را امضا کردیم که در حال اجرایی شدن است.

رئیسی اضافه کرد: برای پیشرفت امور در آستان قدس رضوی، صاحبان اندیشه را فراخوان کرده ایم و ایده های خوبی در این زمینه رسیده است و بانک ایده ها را تشکیل دادیم که بسیار ارزشمند است و در حال و آینده می تواند به ما کمک کند.

تولیت آستان قدس رضوی با تشریح اقدامات فرهنگی گفت : تشکیل سازمان فرهنگی به منظور گردآوری موسسات فرهنگی و اندیشه ورز و ایجاد بخشهای تبلیغاتی درون و بیرون از حرم مطهر از جمله اقدامات صورت گرفته در دوره تصدی گری بنده بوده است.

سید ابراهیم رئیسی در استودیو نگاه یک شبکه یک سیما مستقر در مشهد مقدس ؛ به ایجاد ادارات پاسخگویی به منظور رفع و پاسخ دهی مسائل شرعی و اعتقادی اشاره کرد و ادامه داد: این مراکز به دو گونه حضوری و دیجیتال یا مجازی دایر هستند و توانسته اند میزان پاسخ دهی را تا 25 درصد افزایش دهند.

وی از ایجاد دفاتری در سراسر کشور به منظور شناسایی افراد زیارت اولی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی بوده و تاکنون مشرف به زیارت بارگاه امام رضا (ع) نشده اند یاد کرد و افزود: اولویت ماموریت این دفاتر شناسایی افراد مستضعفین و واجد شرایط برای بهره بردن از کمکهای آستان قدس رضوی است.

او در خصوص برخی شرکت های وقفی متعلق به آستان قدس رضوی گفت: موسسات و شرکتهایی وقف آستان قدس هستند مانند موسسه موقوفه ملک، شرکتهایی هم هستند که اصالتا موقوفه نیستند اما از درآمد موقوفه تهیه شده اند و درآمدشان هم در جهت مصارف آستان قدس صرف می شود.

رئیسی افزود: در راستای ساماندهی اقتصادی به شناسایی و تعیین راهکارهای برون رفت شرکتهای وقفی از مشکلات اقتصادی اقدام و مشخص شده است اکثر شرکتهای موقوفه آستان قدس زیان ده هستند اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه تاکنون نگذاشته ایم این شرکتها تعطیل و کارگری اخراج شود.

او با اشاره به نیاز امروز مردم مشهد به تخت بیمارستانی ادامه داد: در صدد آن هستیم که 8 مرکز درمانی در اطراف مشهد مقدس بنا کنیم، حتی در راستای بهبود شرایط جاده های منتهی به مشهد هم اقدامات موثری را دست داریم.

سید ابراهیم رئیسی گفت: تا 2 سال قبل طبق استفتایی که از امام خمینی (ره) داریم که آستان قدس مالیات پرداخت نمی کرد و امام فرموده بودند آستان قدس رضوی و شرکتهای تابعه از پرداخت مالیات معاف هستند اما بنده در زمان انتصاب به تولیت از مقام معظم رهبری استعلام کردم و نتیجه این شد که آستان قدس باید مالیات پرداخت کند. در حال حاضر 2 سال است که آستان قدس مالیات پرداخت می کند.

او ادامه داد: البته کمکی که ما به مستضعفین می کنیم چند برابر مالیاتی است که باید پرداخت کنیم، بسیاری از اقدامات آستان قدس رضوی به نوعی وظیفه دولت است اما توسط آستان قدس صورت می پذیرد.

رئیسی در پایان گفت: تا جایی که بنده شمرده ام حدود یازده تهمت ناروا به آستان قدس زده شده که عدم پرداخت مالیات هم از آن دست است. مردم باید بدانند ما رقیب کسب و کار مردمی و یا بخش خصوصی نیستیم بلکه حامی آنها هستیم. ما بنا را بر این گذاشته ایم که هیچ کارخانه ای تعطیل و کارگری بیکار نشود ما سعی کرده ایم میان دانشگاه و بازار رابطه ای متقابل در راستای ایجاد اشتغال و بازاریابی برای ارائه تولیدات به مصرف کنندگان ایجاد شود.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها