کد خبر: 162638
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۱ ۱۷:۳۱:۰۰
| |

آمریکا و کره جنوبی باید بقای رژیم کره شمالی را تضمین کنند؛

کیم می‌خواهد نشان دهد کره شمالی کشوری نرمال است

پروفسور جاچون کیم از دانشگاه سانگنگ درباره اهمیت دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی می‌گوید کره شمالی در صورتی برنامه هسته‌ای خود را متوقف می‌کند که آمریکا و کره جنوبی بقای رژیم او را تضمین کنند.

کیم می‌خواهد نشان دهد کره شمالی کشوری نرمال است
کد خبر: 162638
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۱ ۱۷:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس‌ازآنکه موافقت کرد با کیم جونگ اون دیدار کند، در توییت خود نوشت که توافق با کره شمالی رو به‌ پیشرفت است. اسپوتنیک درباره اهمیت این دیدار با پروفسور جاچون کیم از دانشگاه سانگنگ گفت‌وگو کرد.

* چقدر احتمال دارد جلسه بین ترامپ و کیم شروع و ادامه پیدا کند؟

جاچون کیم: من فکر می‌کنم که احتمال دیدار این دو رهبر بسیار زیاد است؛ اما واشنگتن شرایطی را تحمیل می‌کند و این بدین معناست که کره شمالی باید اقداماتی خاص برای نشان دادن حسن نیت خودش انجام دهد تا ثابت کند برنامه غیرهسته‌ای کردن شبه‌جزیره کره کاملاً صادقانه است.

بنابراین، فکر می‌کنم واشنگتن از پیونگ‌یانگ درخواست کند تا گام‌های جدی در رابطه با توقف برنامه هسته‌ای بردارد.

* این اولین باری است که یکی از روسای جمهور آمریکا با یکی از رهبرهای کره شمالی دیدار می‌کند. می‌توانید درباره اهمیت آن صحبت کنید؟

جاچون کیم: خب، همان‌طور که قبلاً ذکرشده بود این اولین دیدار برای رهبران دو کشور خواهد بود. من فکر می‌کنم هدف رهبر کره شمالی از این دیدار این است که به جهان نشان دهد کره شمالی کشوری نرمال است و آن‌طور که بقیه فکر می‌کنند دولت سرکشی نیست.

این رویداد برای کره شمالی یک فرصت است و مهم‌ترین چیز این است که اطمینان حاصل کنیم که آیا کره شمالی به گفته‌هایش عمل می‌کند و گام‌های واقعی برای غیرهسته‌ای شدن برمی‌دارد یا خیر.

* به نظر می‌رسد کره شمالی موافقت کرده تا که آزمایش موشکی خود از قبل و در طول مذاکرات متوقف کند. متوقف کردن این برنامه آزمایشی با کاهش میزان سلاح‌هایی که در زرادخانه‌ خود دارند، کاملاً متفاوت است. فکر می‌کنید شانسی وجود دارد؟ اگر وجود دارد، شرایط کره شمالی برای حرکت به سمت غیرهسته‌ای شدن چگونه است؟

جاچون کیم: فکر می‌کنم این وضعیت می‌تواند باعث کاهش فشارهای ایالات‌متحده بر کره شمالی شود. آن‌ها گفته‌اند که اگر تضمینی از سمت کره جنوبی و آمریکا مبنی بر تائید رژیم کره شمالی وجود داشته باشد، دیگر نیازی به سلاح هسته‌ای نخواهد داشت. بقای رژیم تضمین شود و این بدان معناست که ایالات‌متحده و کره جنوبی در کوتاه‌مدت باید مانورهای نظامی مشترک خود را متوقف کنند و استراتژی نظامی آمریکا در شبه‌جزیره کره از بین برود.

به‌این‌ترتیب، غیرهسته‌ای شدن امکان‌پذیر است؛ اما شرط دارد و شرط لازم این است که بقای رژیم کره جنوبی تضمین شود که این امر درنهایت منجر به از بین رفتن اتحاد کره و ایالات‌متحده می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها