شاخص‌های بنزین به طور مرتب پایش می‌شود

تولیدبنزین یورو 4 در پالایشگاه‌‌ها و عرضه فراگیر در 8 کلانشهر

بنزین یورو 4 با مشخصات استاندارد در برخی از شرکت‌های پالایشی نظیر پالایشگاه اراک، اصفهان، تبریز و میعانات گازی ستاره خلیج فارس تولید و در هشت کلانشهر توزیع می‌شود و بدیهی است این روند با تکمیل دیگر پروژه‌های پالایشی به سایر شهرها نیز گسترش خواهد یافت.

تولیدبنزین یورو 4 در پالایشگاه‌‌ها و عرضه فراگیر در 8 کلانشهر
کد خبر: 162646
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۱ ۱۴:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، این شاخص‌ها شامل عدد اکتان 91، آروماتیک کمتر از 35 درصد حجمی، الفین کمتر از 18 درصد حجمی، بنزن کمتر از یک درصد و محتوای گوگرد کمتر از ppm 50 می‌شود.

مقدار بنزن در استاندارد یورو 4 کمتر از یک درصد است که از سوی سازمان‌های نظارتی (استاندارد و محیط زیست) شاخص‌های بنزین به طور مرتب پایش می‌شود.

شینا انصاری، مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در گزارشی که در تاریخ 6 اسفند 96 ارائه داد، عنوان کرد: از ابتدای آبان ماه امسال از 45 جایگاه عرضه سوخت کلانشهر تهران نمونه‌برداری و تلاش شد این نمونه‎برداری پراکنش مناسبی داشته باشد و نقاط مختلف شهر تهران را در بر گیرد.

وی افزود: بر اساس این اندازه‌گیری‌ها، میانگین بنزن و آروماتیک به ترتیب 0,95 درصد و 33068 درصد است که نسبت به سال‌های پیش، بهبود یافته و مطابق استانداردها است.

به گفته وی، این بنزن ناشی از انجام واکنش در راکتورهای بنزین‌سازی بوده و به هیچ عنوان برشی به نام بنزن یا غنی از بنزن به بنزین اضافه نمی‌شود و همه شرکت‌های پالایشی با استفاده از واحدهای جداسازی بنزن یا واحدهای کاتالیستی ایزومریزاسیون آن را به حداقل می‌رسانند و بر همین اساس مطابق استاندارد به کمتر از یک درصد می‌رسد.

در خودروهای جدید به دلیل طراحی موتور که از انرژی شیمیایی بنزین استفاده بیشتری می‌‌شود، سوخت کمتری مصرف شده و این موضوع فقط از طریق افزایش خاصیت تراکم‌پذیری بنزین یا افزایش درجه اکتان آن میسر می‌شود و اضافه کردن MTBE به بنزین به منظور افزایش عدد اکتان و تامین اکسیژن مورد نیاز سوخت خواهد بود.

از دلایل مهم مصرف MTBE در سوخت می‌توان به افزایش عدد اکتان، اکسیژنه بودن آن، کاهش نشر گازهای آلاینده از اگزوز خودروها، بهبود احتراق و سهولت اختلاط با بنزین نام برد.

گرچه مصرف این ترکیب در بنزین تولیدی کشور سهم بسیار ناچیزی دارد (کمتر از 2 درصد حجمی)، اما مصرف کل MTBE در دنیا در سال 2016 به ,22.4 میلیون تن افزایش یافت که 2.6 درصد بیشتر از سال 2015 است و کل مصرف در سال 2021 به 26.5 میلیون تن در سال می‌رسد.

میزان تولید MTBE با توجه به نواحی مختلف در سال 2016 شامل آسیا- پاسفیک 12 میلیون تن، خاورمیانه 5,4 میلیون تن، اروپا 4.5 میلیون تن، آمریکای شمالی 2.4 میلیون تن و سایر نواحی 1.3 میلیون تن می‌شود. بنابراین با توجه به افزایش تولید و مصرف در سال‌های پیش‌رو می‌توان با تمهیدات مناسب از آلودگی منابع آب به MTBE و ورود این ماده به اجزای محیط زیست جلوگیری کرد.

منبع: شانا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها