کد خبر: 162689
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ ۰۷:۰۹:۰۰
| |

تردید حامیان استیضاح

باتوجه به فضای حاکم بر مجلس، عملا نمی‌توان ارزیابی دقیقی از نتیجه استیضاح ارایه داد. حال آنکه شخصا روز شنبه این هفته، احساس کردم وضعیت برخی وزرا نسبت به قبل بهتر شده است که دلیل این اتفاق نیز تقویت برخی شائبه‌ها درباره دلایل استیضاح دو وزیر کار و راه در مجلس شورای اسلامی بود.

تردید حامیان استیضاح
کد خبر: 162689
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ ۰۷:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود صادقی، نماینده تهران در واکنش به استیضاح سع وزیر کابینه رد صحن علنی مجلس نوشت:صرف‌نظر از حواشی شکل‌گرفته در مورد استیضاح علی ربیعی، عباس آخوندی و محمود حجتی، وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی، «استیضاح» یکی از ابزارهای قانونی در اختیار نمایندگان برای پیگیری مطالبات مردم از دولت است. همچنین باید توجه داشته باشیم که فارغ از این حواشی، ‎شرایط حاکم بر مجلس و اصرار تعدادی از نمایندگان بر استیضاح این 3 وزیر کابینه، به‌نوعی بازتاب خواسته‌ها و نارضایتی‌هایی است که در سطح جامعه شکل گرفته و همچنین قرینه و نتیجه کمبودهایی است که در بخش‌های مختلف کشور دیده می‌شود و حالا به این شکل یعنی استیضاح در مجلس و در میان نمایندگان ملت تجلی یافته است.

در تحلیل و بررسی این 3 استیضاح، یکی از موضوعاتی که این روزها مطرح می‌شود، آن است که چرا استیضاح در روزهای پایانی سال 96 انجام می‌شود. در این باره باید گفت که تقارن این اتفاق با روزهای پایانی سال نمی‌تواند همراه با برنامه خاص باشد و به این اعتبار نمی‌توان این موضوع را سازماندهی‌شده دانست. واقعیت این است که تقارن استیضاح با روزهای پایانی سال، بیش از آنکه محصول برنامه‌ریزی باشد، محصول نوعی تصادف است. البته مسلم است که دلیل و چرایی موکول شدن استیضاح به روزهای پایانی سال را باید از هیات رییسه مجلس جویا شد اما به نظر می‌رسد بررسی بودجه سال 97 کل کشور، علت اصلی تقارن استیضاح با روزهای پایانی سال است و با یک نگاه خوشبینانه می‌توان گفت فرصت تا امروز مناسب نبوده و این موضوع به آخرین جلسات سال 96 موکول شده است، هرچند روزهای آخر سال فضا برای استیضاح چندان مناسب نیست.

نکته حائز اهمیت دیگر در تحلیل و بازخوانی این استیضاح‌ها، نهفته در اشتراک نمایندگان و متقاضیان دو استیضاح از این سه فقره است. به این ترتیب که استیضاح‌کننندگان دو وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی بیشتر است و به نظر می‌رسد، موضوع استیضاح وزیر جهاد کشاورزی تاحدود قابل‌توجهی از استیضاح دو وزیر دیگر متفاوت است.

با این حال، باتوجه به فضای حاکم بر مجلس، عملا نمی‌توان ارزیابی دقیقی از نتیجه استیضاح ارایه داد. حال آنکه شخصا روز شنبه این هفته، احساس کردم وضعیت برخی وزرا نسبت به قبل بهتر شده است که دلیل این اتفاق نیز تقویت برخی شائبه‌ها درباره دلایل استیضاح دو وزیر کار و راه در مجلس شورای اسلامی بود. براساس این شائبه، پشت پرده استیضاح دو وزیر کار و راه، اگر نه خواسته‌های شخصی، برخی مطالبات و خواست‌های منطقه‌ای است و این موضوع حتی نمایندگان متقاضی استیضاح را نیز دچار تردید کرده است؛ به نحوی که نمایندگانی که موافق استیضاح بودند، حالا کم‌کم نگران آن هستند که اشخاصی با اهداف دیگری مانند اهداف شخصی، منطقه‌ای و در کل منافعی خاص، به دنبال استیضاح باشند و نگرانند مبادا رای‌شان به این ترتیب منحرف شود.

البته ممکن است این شائبه واقعیت نداشته باشد اما سایه این موضوع بر فضای مجلس سنگینی کرده و فضا را غبارآلود ساخته است و این مهم سبب آن شده است که برخی نمایندگانی که مخالف وزرا بودند، به دلیل احتیاط و پرهیز از بازی در زمین از‌پیش‌طراحی‌شده ازسوی تعدادی از متقاضیان و امضاکنندگان این استیضاح‌ها، دچار تردید شده و نتوانند در این باره به تصمیم‌گیری نهایی برسند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها