9/23/2018
یکشنبه، ۰۱ مهر ۱۳۹۷
گفتند 7هزار میلیارد سرمایه دارم، می‌گویم مبلغ حساب من 4.5 میلیون است/ موجودی دختر بنده 638 هزار تومان است/ در راه مبارزه با فساد از هیچ گزافه‌گویی نهراسیم
وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس:

گفتند 7هزار میلیارد سرمایه دارم، می‌گویم مبلغ حساب من 4.5 میلیون است/ موجودی دختر بنده 638 هزار تومان است/ در راه مبارزه با فساد از هیچ گزافه‌گویی نهراسیم

آخوندی در دفاعیات خود در جلسه استیضاح گفت: کوچک‌ترین اطلاعات از مردم پنهان نمی‌شود و جزئیات در اختیار همگان قرار می‌گیرد. چراکه اگر بخواهیم ایمنی داشته باشیم باید اطلاعات در اختیار همه باشد تا فرودگاه، برج مراقبت، ساخت و نگهداری بتوانند بهتر کار کنند. این چه تصوری است که ما بخواهیم کسی را محکوم کنیم تمام اطلاعات را ریز به ریز در اختیار همگان قرار می‌دهیم

اعتمادآنلاین| عباس آخوندی با بیان اینکه زندگی انسان بر ایمان،‌ عمل صالح و دعوت صبر استوار است، گفت: خیلی خوشبختم که در خدمت شما نمایندگان در جهت توضیح اتفاقات اخیر هستم، این سومین باری است که برای استیضاح خدمت شما می‌رسم و در گذشته هم 4 بار برای پاسخ دادن به سؤالاتتان به مجلس آمده‌ام.

 

وی ادامه داد: در همه ادوار گذشته فکر می‌کنم تمام توضیحات من برای شما عزیزان قانع‌کننده بوده و امروز هم برمبنای توضیحات کارشناسی صحبت خواهم کرد.

 

وزیر راه و شهرسازی خطاب به نمایندگان گفت: باید عرض کنم که همواره از این پرسش و پاسخ لذت برده و می‌برم و مردم‌سالاری و دموکراسی یعنی همین که مردم پرسش‌های خود را مطرح کنند و مسئولان هم پاسخگو باشند که موجب خودسازی است بنابراین نه تنها گله‌ای ندارم بلکه خوشحالم که در خدمت شما هستم.

 

به خانواده جان باختگان تسلیت می‌گویم

وی با اشاره به سقوط هواپیمای تهران-یاسوج گفت: در وهله نخست به خانواده جان باختگان تسلیت می‌گویم و بابت تمام کاستی‌ها و کمبودها از مردم و ملت شریف ایران پوزش می‌خواهم.

 

آخوندی ادامه داد: واقعیت این است که ما در فرودگاه یاسوج بیش از 30 میلیارد تومان هزینه کرده بودیم و قصدمان این بود که در دهه فجر آن را افتتاح کنیم که شوربختانه این اتفاق افتاد.

 

وی خاطر نشان کرد: بی شک حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده که حق هم دارند چراکه از  ایمنی و رفاه مردم چیز مهم‌تری وجود ندارد،  من قصد توجیه کردن ندارم آمده‌ام که پاسخگو باشم؛ لذا قبل از آن از هرگونه رنج و زحمتی که بر مردم وارد شد، پوزش می‌خواهم.

 

وزیر راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: حمل و نقل یک سیستم پیچیده است بنابراین وقتی که از سانحه صحبت می‌کنیم از مجموعه وظایفمان صحبت می‌کنیم.

 

وی با اشاره به برف و یخبندان بهمن ماه تهران گفت: هنگام بارش برف ما 32 سانت برف در مهرآباد داشتیم، دمای این فرودگاه منفی 8\4 بود، و در فرودگاه امام 70 سانت برف با دمای منفی 12 درجه و در کرج 32 برف داشتیم با دمای  منفی 13 داشتیم.

 

مسدودیت راه‌ها و لغو پروازها در شرایط بارش برف تنها در ایران رخ نمی‌دهد

وزیر راه و شهرسازی در ادامه جلسه استیضاح با اشاره به سایر سوانح و لغو پروازها و مسدودیت راه‌ها در شرایط بارش برف در کشورهای پیشرفته اظهار داشت: همانطور که گفتم مسدودیت راه‌ها و لغو پروازها در شرایط بارش برف تنها در ایران رخ نمی‌دهد و در کشور سوئیس فرودگاه ژنو در بارش اخیر بسته شد. در فرودگاه دوبلین کشور ایرلند 331 پرواز لغو شد. در اسکاتلند تمام خطوط ریلی بین لندن و اسکاتلند بسته شد.

 

وی افزود: نمی‌خواهم بگویم که لغو پروازها مسدودیت فرودگاه‌ها و راه‌ها اتفاق خوبی است اما حواسمان باشد وقتی درباره یک موضوعی توضیح می‌خواهیم ببینیم که می‌توانستیم کاری بیشتر از آن انجام دهیم و انجام نداده‌ایم.

 

آخوندی با بیان اینکه اگر بخواهیم میزان تاب‌آوری حمل و نقل را افزایش دهیم باید سرمایه‌گذاری را هم در این بخش بالا ببریم، گفت:‌ این اتفاقات در تمام کشورها رخ می‌دهد اما در این کشورها مسئولین و کشور را سرزنش نمی‌کنند.

 

وی ادامه داد: البته می‌توان از طریق آموزش و سرمایه‌گذاری اقدامات بهتری در این حوزه انجام داد و باید در این‌باره با یکدیگر، دولت و مجلس مذاکره و صحبت کنند.

 

شاهد کاستی‌های زیادی هستیم

آخوندی با بیان اینکه طول راه‌های منتهی به تهران 900 کیلومتر است و برای نگهداری از این راه‌ها در شرایط بارش برف حداقل به 500 نفر نیروی انسانی و 200 دستگاه برف‌روب و نمک‌پاش نیاز داریم، گفت: ‌در این حوزه فقط 42 دستگاه در حوزه تهران با عمر بالای 25 سال وجود دارد. بنابراین شاهد کاستی‌های زیادی هستیم.

 

وی با بیان اینکه مرتبا در سال شاهد افتتاح راه‌های روستایی، فرعی، آزادراهی و... هستیم، گفت: در حال حاضر طول راه‌های کشورمان به 217 هزار کیلومتر می‌رسد که برای نگهداری از آن سالانه به 10 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم اما در بهترین حالت ممکن میزان اعتبارات برای راهداری دو هزار میلیارد تومان بوده است.

 

وی ادامه داد: مگر همین مجلس تصویب نکرده بود که از محل ماده 70 سالانه 500 میلیارد تومان به بخش راه‌آهن و راهداری اختصاص پیدا کند اما تخصیص اعتبارات در سال 94 صفر، در سال 95 صفر و در سال 96 هم صفر بوده است.

 

آخوندی با بیان اینکه این واقعیت اعتبارات ایران در دستگاه‌های اجرایی است گفت: بنده شرمنده تمام همکاران خود هستم. در شرایط بارش برف هشت هزار نیروی راهداری که مشغول بازگشایی راه‌های کشورمان بودند سه ماه بود که حقوق دریافت نکرده بودند همچنین کارکنان شبکه ریلی هم بیش از سه ماه بود که حقوق خود را دریافت نکرده بودند.

 

همه در یک کشتی نشسته‌ایم و نباید به یکدیگر طعنه بزنیم

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دوستان ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و نباید به یکدیگر طعنه بزنیم و باید برای پیشبرد مسائل به یکدیگر کم کنیم.

 

وی افزود: باید واقع‌نگر باشیم. اداره مسائل کار دشواری است. اینطور نیست که پلیس و راهدار بی‌توجه باشند. ما تلاش خودمان را می‌کنیم وقتی اتفاقی بزرگ‌تر از توان دستگاه‌های اجرایی است قهر طبیعت غلبه می‌کند.

 

آخوندی با اشاره به حادثه فرودگاه اظهار داشت: آیا کسی هست که بگوید از ایمنی بالاتر هم کاری وجود دارد؟ ما در آن زمان در فرودگاه مهرآباد کمتر از 300 متر و در فرودگاه امام دیدمان به 100 متر رسید. در حالی که برای پرواز 500 متر و برای نشستن 800 متر دید نیاز داریم. بنابراین امکان عملیاتی کردن وجود نداشت. این را می‌توانید از هر کارشناسی بپرسید ولی ما توانستیم با زحمت در شرکت فرودگاه‌‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضعیت را به حالت عادی بازگردانیم.

 

وی تاکید کرد: خواهش می‌کنم به فداکاری و صداقت و تلاش راهداران و کسانی که در این بندر و فرودگاه کار می‌کنند اطمینان کنیم. اینها فداکارند و در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند.

 

کوچک‌ترین اطلاعات از مردم پنهان نمی‌شود

آخوندی با اشاره به اینکه به محض رخ دادن حادثه اخیر هواپیما به سرعت ستاد رسیدگی به سانحه تشکیل دادیم، اظهار داشت: ما در حال حاضر منتظر اعلام نتایج از سوی این ستاد هستیم و هرگونه اظهارنظری خارج از آن خلاف قانون است. ضمن اینکه کوچک‌ترین اطلاعات از مردم پنهان نمی‌شود و جزئیات در اختیار همگان قرار می‌گیرد. چراکه اگر بخواهیم ایمنی داشته باشیم باید اطلاعات در اختیار همه باشد تا فرودگاه، برج مراقبت، ساخت و نگهداری بتوانند بهتر کار کنند. این چه تصوری است که ما بخواهیم کسی را محکوم کنیم تمام اطلاعات را ریز به ریز در اختیار همگان قرار می‌دهیم و اگر قصوری وجود داشته باشد باید پاسخگو باشند.

 

سازمان هواپیمایی هیچ نفع و کوچک‌ترین انحرافی در گزارش نداشته است

وی با اشاره به رابطه شرکت‌های عملیاتی هواپیمایی با سازمان هواپیمایی تصریح کرد: رابطه این دو ارگان مانند رابطه راننده با پلیس است. اگر اتفاقی رخ می‌دهد ما به دنبال دلیل اتفاق هستیم نه اینکه پلیس را محکوم کنیم. سازمان هواپیمایی هیچ نفع و کوچک‌ترین انحرافی در گزارش نداشته است این سازمان وضع‌کننده و کنترل‌کننده مقررات است، پلیس صنعت هوانوردی است باید به آن اعتماد کنیم.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مباحث مربوط به فساد اخلاقی نیز بیان کرد: بنده بعد از وقوع حادثه سقوط هواپیما به محل سانحه رفتم و ستاد تشکیل دادم و در شرایط سخت ابری در منطقه حضور داشتم و با خانواده‌ها صحبت کرده و از آنها دلجویی کردم. این حداقل کاری بود که انجام دادم و وظیفه‌ هم داشتم.

 

وی تاکید کرد: بنده‌ بار دیگر به بازماندگان این حادثه تسلیت می‌گویم و از کاستی‌ها پوزش می‌خواهم.

 

استعفا درست می‌تواند کارساز باشد استعفای نادرست هم غلط است

آخوندی گفت: به بنده می‌گویند چرا استعفا نکردم اما باید پاسخ بدهیم که چرا این وزیر باید استعفا کند. در کشورهای پیشرفته به دو دلیل وزرا استعفا می‌کنند؛ یک همبستگی اجتماعی و دیگر اینکه مانع رسیدگی از بین برود. در حادثه قطار بنده استعفا کردم چون در حوزه بنده بوده است اما این حادثه مربوط به وزارتخانه راه نبود. همانگونه که استعفا درست می‌تواند کارساز باشد استعفای نادرست هم غلط است و نشان از بی‌صداقتی و کتمان حقیقت است. اگر این حادثه در حوزه عملیات بنده بود یقینا استعفا می‌کردم اما در حالی که این حادثه در حوزه من نبوده است استعفا علامت غلط دادن به جامعه است و نتیجه‌گیری اشتباه خواهد شد و مانع پیگیری موضوع می‌شود.

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید دید ایران در برابر حوادث حمل و نقلی اجتماعی و ... چقدر تاب‌آوری دارد در اینجا بنده فقط درباره تاب‌اوری ایران در برابر حوادث حمل و نقلی صحبت می‌کنم.

 

وی ادامه د اد: درسی که من در این سال‌ها به ویژه در شرایط بارش برف گرفتم این بود که تمام تهران وابسته به حمل و نقل جاده‌ای است و وقتی که جاده بسته باشد امکان دسترسی به فرودگاه امام هم وجود ندارد و این در حالی است که روزانه 550 هزار خودرو وارد تهران و از آن خارج می‌شوند بنابراین طبیعی است که در شرایط بارش برف گرفتار شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه تنها راهکار این است که به سمت حمل و نقل حومه‌ای و ریلی پیش برویم گفت: تا وقتی که متکی به حمل و نقل جاده‌ای باشیم وضعیت همین است معتقدم باید از اممکانات موجود برا یتوسعه حمل و نقل بومی و حومه‌ای پیش برویم.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه خطوط حومه‌ای از تهران گفت: خط سوم راه آهن حومه‌ای تهران – گرمسار افتتاح شده و خط چهارم این مسیر هم در حال افتتاح است و در حال حاضر 10 زوج قطار هر روز در این مسیر حرکت می‌کنند.

 

وی ادامه داد:‌ خط چهار راه آهن حومه‌ای تهران – کرج هم در حال ساخت است همچنین در خط حومه‌ای تهران – قم روزانه چهار زوج قطار در مسیر روفت و برگشت فعال هستند . در خط راه آهن حومه‌ای اتهران – پرند 11 زوج قطار در مسیر رفت و برگشت تردد دارند.

 

در تمام کلانشهرها 28 محور حمل و نقل حومه‌ای به راه افتاده است

آخوندی از اضافه شدن 80 ریل باس به حمل و نقل حومه‌ای خبر داد و گفت: در تمام کلانشهرها 28 محور حمل و نقل حومه‌ای به راه افتاده است.

 

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این اقدامات از اقدامات دیربازده اما بنیادی هستند گفت:‌ معتقدم با هیاهو کردن هیچ کاری نمی‌توان کرد و تاثیرات این اقدامات در دراز مدت خود را نشان می‌دهد.

 

وی افزود: اخیرا قرارداد 700 میلیون یورو برای 450 ریل‌باس منعقد کرده‌ایم و برنامه ما این است که 100 میلیون مسافر در حمل و نقل حومه‌ای جابجا کنیم.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست شهرسازی بر اساس سیاست ریل‌پایه است و این طرح را در شورای شهر تصویب کردیم گفت: قرار بر این است که تمام اقدامات شهرسازی بر اساس سیاست‌های ریل پایه باشد از این رو 33 ایستگاه را مرکز توسعه شهرها در تهران مشهد، قم، قزوین، اهواز و ... در دست ساخت قرار داده‌ایم.

 

وی ادامه داد: تنها در اهواز یک ایستگاه راه‌آهن به وسعت 330 هزار متر مربع به عنوان مرکز توسعه شهر در حال ساخت است و معتقدم باید در تمام شهرها به سمت شهرسازی ریل پایه پیش برویم.

 

آخوندی گفت: دوستان من بعنوان عضو کابینه و کسی که مسئولیت مشترک دارد و عضو شورای پول و اعتبار است چند نکته را عرض می‌کنم. شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت است نیار به اندیشه مشترک بین دولت و مجلس است. من واقعا نگرانم. نگران وضعیت اقتصادی ایران هستم ولی باعث فرار نیست بلکه باعث فداکاری و تلاش بیشتر است.

 

وزیر راه و شهرسازی افزود: چند رقم را می‌گویم توجه کنند. هر وزیری باید در چارچوب این ارقام کار کند. میزان بدهی‌های دولت به اقتصاد 650 هزار میلیارد تومان است. مفهوم این یعنی در واقع متلاشی شدن همه شرکت‌های مهندسی و صنعتی ایران. آیا ما و شما در برنامه ششم برای این بدهی اندیشه‌ای کردیم؟  آیا فکری کردیم ؟  ما می‌دانیم چطور پرداخت خواهد شد؟ 

 

وزیر راه افزود: به من می‌گویند منتقدی چون فکر می‌کنم اقتصاد کلان نیاز به تأمل دارد ما نیاز داریم تصمیمات سخت بگیریم. نمی‌توانیم تعارف کنیم. کشوری که 52 درصد جی دی پی بدهی دارد در شرایط سخت به سر می‌برد. میزان بدهی و معوقات بانکی 120 هزار میلیارد تومان است. این یعنی ما در سال 86 ، 38 درصد جی دی پی و تولید ناخالص داخلی کشور  داشتیم و بانک‌ها قدرت تسهیلات داشتند اما این میزان الان رسیده به 12 درصد جی دی پی. آیا فکر می‌کنید با 12 درصد جی دی پی می‌توانید کار بزرگی در بخش خصوصی بکنید؟ 

 

وی گفت: در حوزه رشد سرمایه گذاری، در ده سال گذشته رشد در اکثر سال‌ها نزولی و در حد صفر است در نتیجه در شرایط اقتصادی بسیاری سختی زندگی می‌کنیم. بودجه کشور در وضعیت موجود تقریبا 100 درصد بودجه جاری است. آیا شمایی که انتظار کارهای بزرگ از من دارید با این وضعیت بودجه امکان پذیر است؟ در مورد حامل‌های انرژی می‌توان صحبت‌های زیادی کرد.

 

صحبت کردن در این شرایط کار سختی است

وزیر راه با اشاره به سر و صدای مجلس گفت : به من می‌گویند صحبت کن. واقعا صحبت کردن در این شرایط کار سختی است.

 

آخوندی با بیان اینکه ما در این شرایط چه اقداماتی کردیم، گفت: در وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اتفاقات به خصوصی افتاده است. در حالی که بودجه 96 حدودا 8 هزار میلیارد تومان است و در سال 97 به 5 هزار میلیارد کاهش پیدا کرده در این مدت 1120 کیلومتر آزادراه در دست احداث داریم 12 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. 1260 کیلومتر آزادراه دیگر قرارداد بسته شده به ارزش 9 هزار میلیارد تومان.

 

آخوندی خاطرنشان کرد: افرون بر این 16 هزار میلیارد آزادراه جدید در دست احداث داریم در حالی که بودجه ما کمتر از 5 هزار میلیارد تومان است. 46 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه بخش خصوصی شده است.

 

وی با بیان اینکه در مورد سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه ریل هم قرارداد قطار سریع‌السیر تهران، قم، اصفهان 2.5 میلیارد دلار است که به 9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و فاینانیس افزایش پیدا می‌کند، افزود: در حوزه تهران مشهد 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم. این فقط از کشور چین بود. از روسیه 1.2 میلیارد یورو برای برقی کردن قطار گرمسار هزینه شد. برای تامین ناوگان ریلی بخش خصوصی 3 میلیارد یورو در حال حذب سرمایه هستیم.

 

وزیر راه افزود: از روسیه 500 لوکوموتیو با تکنولوژی آلمان حدود 70 واگن قطعی شده است. در هند 2.2 میلیارد دلار تامین مالی شده است. 800 میلیون دلار برای راه آهن زاهدان به چابهار. 400 میلیون دلار برای بحث سوزن‌های راه آهن. از آلمان 1.5 میلیارد یورو تامین مالی شده است. 1.320 میلیارد یورو تبدیل به فاینانس شده است.

 

در حوزه راه و شهرسازی نمونه این اقدامات وجود نداشته است

آخوندی افزود: با اتریش 62 میلیون یورو قرارداد نهایی شده است. من با قاطعیت می‌گویم در حوزه راه و شهرسازی نمونه این اقدامات وجود نداشته است. در این شرایط سخت چنین کاری صورت گرفته است. 46 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آزادراهی و ده‌ها میلیارد دلار در حوزه ریل هزینه شده است.

 

وزیر راه افزود: در حوزه اقدامات اخیر فارغ از سرمایه‌گذاری خارجی راه آهن قزوین رشت کارهایش انجام شده است. مردم کرمانشاه آرزوشان دسترسی به ریل بود که به زودی تکمیل می‌شود. راه آهن میانه به اردبیل با سرعت در حال اجرا است. راه آهن همدان وصل شد. ده ها پروژه ریلی در حال اجراست.

 

آخوندی گفت: عزیزان ما برای اولین بار از بحث بازار سرمایه 800 میلیارد تومان تصویب کردیم. 500 میلیارد برای هواپیمایی هزینه شد و هیچ امکانی را از دست ندادیم اگر قرار بود به 5 هزار میلیارد تومان محدود شویم باید کار را تعطیل می‌کردیم. در حوزه سرمایه‌گذاری خودتان می‌بینید چه اتفاقاتی افتاده و بهتر هم خواهد شد. همین بحث در حوزه دریا هم جاری است.

 

وی گفت: در حوزه دریا با 2000 میلیارد تومان فاز 3 شهید رجایی را شروع کردیم. فاز 3 بندر چابهار را افتتاح کردیم با 6.5 میلیون ظرفیت. اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری در حال رخ دادن است. چیزی حدود 250 میلیارد تومان توسعه فرودگاه شیراز است و فرودگاه مشهد و اصفهان و اهواز در حال طی کردن فرآیند است.

 

آخوندی ادامه داد: در حوزه نظام مهندسی باید بگویم خودم جزء کسانی هستم که قانون آن را نوشتم و از اعضای فعال نظام مهندسی و به قول برخی بنیان‌گذار آن هستم من دنبال تضعیف این سازمان نیستم من یقین دارم شما از اقدام من حمایت می‌کنید من گفتم کارمند در وزارت راه خودش نمی‌تواند دوطرف میز بنشیند خودش طراحی کند و خودش تصویب کند.

 

برای جلوگیری از فساد و امضافروشی در حوزه نظام مهندسی ورود کردم

وزیر راه گفت: این جلوگیری از فساد است این کار من عین مبارزه با فساد است. اگر این کار ایراد داشت دیوان عدالت اداری آنرا رد می‌کرد اگر افرادی به شما مرتبا پیامک می‌زنند بدانید داستان به این سادگی نیست من برای جلوگیری از امضا فروشی این کار را کردم.

 

آخوندی بیان کرد: اگر در این حجم سرمایه‌گذاری خارجی یک سنت بتوانید رشوه پیدا کنید، من قبول می‌کنم. تمام مذاکرات مستقیم بوده هرکسی می‌خواهد با کسی قرارداد ببندد حق مشاوره و واسطه‌گری پرداخت نکرده است در گذشته وقتی یک هواپیما خریدیم 55 میلیون دلار بود که 7 میلیون دلار آن حق دلالی بود فکر می‌کنید ابن دلال‌ها از ما تقدیر تشکر می‌کنند؟ معلوم است شروع می‌کنند به حاشیه‌سازی و قیافه زین‌العابدین العباس می‌گیرند.

 

موجودی دختر بنده 638 هزار تومان است

وی تصریح کرد: درباره اینکه گفتند 7 هزار میلیارد سرمایه دارم می‌گویم مبلغ حساب من 4.5 میلیون است موجودی دختر بنده 638 هزار تومان است چرا بدون بررسی حرف می‌زنید اینکه لباس مرتب پوشیدم دلیل به این حرف‌ها نیست. نمی‌خواستم این حرف‌ها را بزنم اما بسیار به من فشار آمد ان‌شاالله در راه مبارزه با فساد از هیچ گزافه‌گویی نهراسیم ما اهل جنگیم برای جمهوری اسلامی ایران می‌جنگیم.

موضوعات مرتبط
دیدگاه ها