بروجردی رئیس کتابخانه ملی:

اصلاحات هنوز فرصتی برای خودنمایی پیدا نکرده است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: اصلاحات هنوز نتوانسته خودش را به شکل نابی که یک اصلاح‌طلب به آن معتقد است معرفی کند. البته یک اصلاح‌طلب واقعی با شخصی که هنوز با باورهای این جریان آشنا نیست تفاوت دارد. چراکه برخی از این جریان به دلیل اقبالی که میان مردم دارد خود را با این عنوان معرفی می کنند .

اصلاحات هنوز فرصتی برای خودنمایی پیدا نکرده است
کد خبر: 162837
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۳ ۰۷:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| اشرف بروجردی در گفت‌وگویی درباره پیشنهاد ایجاد تغییر در جریان اصلاحات و به عبارتی اصلاحات درون جریان اصلاحات گفت: به نظر من اصلاحات بین مردم هم‌چنان پابرجاست اما آنچه که باعث شده چنین وانمود شود که اصلاحات هم‌چون قبل میان مردم اقبال ندارد، به این دلیل است که اصلاحات هنوز فرصتی برای خودنمایی پیدا نکرده و در واقع در زمان دولت اصلاحات، اصلاح‌طلبان توانستند خواستگاه‌های خود را مطرح کنند و خود را به مردم معرفی کنند، لیکن به طور پیاپی مورد هجمه و دشمنی قرار گرفتند. با توجه به این مسئله من فکر می‌کنم اصلاحات هنوز نتوانسته خودش را به صورت کامل معرفی کند.

وی افزود: یک اصلاح‌طلب واقعی با شخصی که هنوز با باورهای این جریان آشنا نیست، تفاوت دارد و این به دلیل آن است که فضا برای گفتمان اصلاح‌طلبی در دوره پس از اصلاحات وجود نداشت. به همین جهت من فکر می‌کنم اگر عرصه دیدگاه‌های اصلاح‌طلبی فرصت پیدا کند و اصلاح‌طلب واقعی بتواند گفتمان مختص به جریان را راه‌اندازی کند، قطعا همواره مردم به اصلاحات پایبند خواهند بود.

بروجردی با بیان اینکه اگر فرصتی پیدا نشود و اصلاح‌طلبان نتوانند فضا را برای گفتمان‌سازی فراهم کنند، طبیعی است که تخلفاتی که بعضا از سوی بعضی افراد رخ می‌دهد، گفت: در اینصورت رویه‌های اشتباهی که پیش گرفته می‌شود به اسم اصلاحات تمام شود و در پی آن بازخوردهای منفی جامعه نسبت به این موضوع هم وجود خواهد داشت. بنابراین براساس همین موضوع اصلاح‌طلبی باید فرصت پیدا کند، ماهیت خود را به مردم نشان دهد تا هم‍‌‌چنان پایگاه امیدواری مردم باقی بماند.

وی با اشاره به اعتراضات اخیر اظهار داشت: اعتراضات اخیر هیچ ارتباطی با اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی نداشت و اصولاً سیاسی نبود البته ممکن است در پس آن تحریکات برخی از اصولگرایان وجود داشته باشد که افراد فعال در جریان اصولگرایی هم به این نکته اشاره کرده‌اند. به نظر من این اعتراضات صبغه سیاسی نداشت و نوعی عصبانیت مردم بود به کمبود‌‎ها و مشکلاتی که وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مهم‌ترین ابزاری که دولت می‌تواند از آن استفاده کند بازتولید سرمایه‌های اجتماعی یا همان اعتمادسازی است؛ چراکه سرمایه‌های اجتماعی و بازسازی آنها از مهم‌ترین نیازهای امروز دولت است. بنابراین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز دولت این است که اعتماد از دست رفته مردم به نهادهای دولتی و حاکمیتی را بازگرداند و میسر شدن این امر به همان تقویت سرمایه‌های اجتماعی بازمی‌گردد چرا که مقدار زیادی از این سرمایه از دسته رفته است و برای بازگرداندن آنها باید به خواسته‌های اساسی مردم توجه کند و به نیازهای اولیه مردم توجه شود.

وی افزود: دولت باید با مردم به گفت‌وگو بنشیند و فضایی برای نزدیک شدن به مدیران و مسئولین فراهم کند تا از درون جامعه با مشکلات مردم آشنا شوند این دیدار زمان انقلاب هم وجود داشت که مدیران یک‌روز در ماه را معین می‌کردند با مراجعین خود گفت‌وگو می‌کردند و حداقل این فرصت و آرامش برای مردم وجود داشت که حرف‌هایشان به مسئولین ذیربط رسیده است هرچند امکان تحقق برخی خواسته‌ها وجود نداشته باشد. دولت باید تلاش کند این ابزار را فراهم کند تا جایی که بتواند اثر گذار باشد و اعتماد مردم را بازگرداند.

بروجردی ضمن یادآوری اقدامات دولت قبل ابراز داشت: همیشه ویران کردن آسان است اما بازسازی و ساخت کار سختی است. دولت مجموعه‌ای را تحویل گرفت که از نظر زیرساختی ویرانه بود و قطعا مجموعه‌ای از زیرساخت‌های ویران را نمی‌شود در زمان کم بازسازی کرد. به همین جهت من فکر می‌کنم اگر دولتمردان سخنی از اجرای عدالت و گفتمان ملی به میان می‌آورند باید به آنها زمان داد.

دولت با استفاده از آنچه در اختیار دارد تا به امروز خوب عمل کرده است و برای اقدامات بیشتر و بازسازی ویرانه‌های موجود نیاز به زمان دارد.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده بیشتر در حوزه اشتغال و اعطای وام‌هایی برای پیشرفت نظام صنعتی بوده است. دولت توانسته دانشگاه‌ها را درجهت علمی‌تر شدن پیش ببرد. البته درخصوص حذف محدودیت‌های دانشجویانی که ستاره‌دار شده بودند هم موفق عمل کرد. علاوه براین مسائل یارانه‌ای که درحال حاضر وجود دارد اگر چه از نظر اقتصاد دانان غلط است اما دولت با این وجود دست به حذف آن نزده است چراکه معتقد است همین مقدار کم نیاز اندکی از مردم را برآورده می‌کند با این تعبیر که حتی از نظر برخی یارانه کاسه گدایی تلقی می‌شود. اما در نهایت همه دولت‌ها کاستی ، آزمون‌وخطا و اشتباه دارند نمی‌توان آنها را نادیده گرفت اما نتایج موفقیت آمیزی هم‌چون برجام که بر آرامش مردم افزوده است را می‌توان نقطه مقابل اکثر کم‌وکاستی‌های موجود دانست هرچند که در نهایت همه مشکلات امروز باید مرتفع شود و قطعا در جهت آن هم تلاش خواهد شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها