کد خبر: 162868
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۳ ۰۹:۲۶:۰۰
| |

حجتی وزیر جهاد کشاورزی:

با افزایش تولید، واردات کشور 4 الی 5 میلیون تن در سال کاهش یافته است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید کشور از 97 میلیون تن به 122 میلیون تن رسیده است و 25 میلیون تن افزایش تولید داشتیم.  

با افزایش تولید، واردات کشور 4 الی 5 میلیون تن در سال کاهش یافته است
کد خبر: 162868
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۳ ۰۹:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز چهارشنبه 23 اسفند در صحن علنی مجلس در دفاع از خود بیان داشت: اگر بنده اینجا عرایضی را دارم و صحبت‌هایی را در مورد آنچه انجام شده می‌کنم به منزله این نیست که ضعف یا نارسایی در عملکرد وجود ندارد و از خداوند متعال می‌خواهم که با این تذکرات و پیگیری‌هایی که نمایندگان محترم به عمل می‌آورند روز به روز ضعف‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: ما براساس قوانین بالادستی و سیاست‌های کلی نظام که به ما ابلاغ شده و همچنین قانون برنامه و سیاست‌هایی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی اعلام شد برنامه‌هایی را در وزارتخانه تنظیم کردیم و براساس آن رویکردهای وزارتخانه را ابلاغ کردیم و در این چارچوب عملیات خود را شروع کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: اساس نگاه ما این بوده است که از ظرفیت‌هایی که در داخل کشور است که ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش کشاورزی در کشور است استفاده کنیم.علیرغم خشکسالی‌ها و بی آبی‌ها ظرفیت‌های بسیار خوبی در داخل کشور است.

حجتی با تأکید بر اینکه تلاش کردیم ظرفیت‌های داخلی را شناسایی کنیم، اظهارداشت: خدای بزرگ را سپاس می‌گویم که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توفیق خدمت پیدا کردم تا برای سربلندی ملت عزیز ایران و اقتدار جمهوری اسلامی و تقویت بنیه اقتصادی کشور از طریق ارتقاء امنیت غذایی و افزایش ضریب خوداتکایی در محصولات راهبردی کشاورزی و مواد غذایی و همچنین گسترش کشاورزی و تولید پایدار در حد و توان خود سعی و تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: پیشاپیش از استیضاح کنندگان محترم که در فراهم کردن این فرصت سهیم بودند کمال تشکر را دارم در این مدت تلاش شده با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور به لطف خداوند متعال ایجاد یکپارچگی در مدیریت وزارت جهاد کشاورزی و تلاش و از خود گذشتگی رؤسا، بهره‌برداران، کشاورزان و جامعه عشایری کشور در یکی از زمان‌هایی که ایران اسلامی خشکسالی‌های طولانی مدت را تجربه می‌کند دستاوردهایی را در تاریخ کشاورزی ایران اسلامی داشته باشیم.

حجتی اظهارداشت: همینطور که اشاره کردم پتانسیل کشور بیش از این است که امیدواریم با ارتباط هرچه بیشتر با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و به کار گیری دانش و تکنولوژی روز دنیا و با پشتیبانی دولت و مجلس به اهداف ترسیم شده برسیم.

وی تصریح کرد: این مباحی که در این فرصت محدود بخشی از این عزیزان توانستند به گرفتاری کشاورزان اشاره کنند معتقد هستیم که کشاورزان ما با توجه به این محدودیت‌های اقلیمی که وجود دارد و نارسایی‌هایی که وجود دارد و همچنین عدم پشتیبانی‌هایی که باید می‌شد نتوانستیم به خاطر محدودیت‌ها به آنها کمک کنیم در گرفتاری‌های بسیاری به سر می‌برند. بخشی از آن را شما اشاره کردید.

وی اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی با درک عمیق ضرورت برنامه‌ریزی از سفره تا مزرعه علیرغم آماده نبودن ساختار با توجه به وجود مشکلات در ساختار نظام اداری مسئولیت سنگین عملیاتی کردن قانون تمرکز وظایف را که تا قبل از شروع این دولت به مدت 2 سال متوقف بود از سال 92 شروع شد و در حقیقت بخش تولید را با بازار گره زد و در این مسیر برنامه‌های متعددی را به اجرا گذاشت.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این به این معنی نیست که ما مشکلی نداریم اما کارهای مهمی در این مسیر انجام شده است.

وی اضافه کرد: تولید کشور از 97 میلیون تن به 122 میلیون تن رسیده است و 25 میلیون تن افزایش تولید داشتیم علیرغم اینکه مصرف آب مراتع کمتر از آن سال‌هاست که آنها عمدتاً به یمن برکت همین افزایش بره‌وری و به‌کارگیری دانش، تکنولوژی و ابزار روز است.

حجتی اضافه کرد: با افزایش تولید، واردات کشور 4 الی 5 میلیون تن در سال کاهش یافته است، جمعیت هم در این سال‌ها قریب به 5 میلیون نفر افزایش داشته است اما واردات 4 تا 5 میلیون تن کاهش پیدا کرده است.

حجتی به کاهش تراز تجاری غذای کشور از منهای 8 میلیارد دلار در سال 92 به منهای 3 و یک دهم میلیارد دلار اشاره کرد و اظهار داشت: در حقیقت نزدیک 5 میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف غذا داشته‌ایم.

وی در ارتباط با بخش زیربنایی، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این اقدامات با کمک‌هایی که مقام معظّم رهبری، دولت و مجلس در بودجه‌های سنواتی و در قانون برنامه ششم کردند انجام شد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: بدون اغراق می‌گویم آن چه در این زمینه انجام شده، باعث افتخار نظام است. بنده به عنوان یک مطلع که در دوره‌های قبل هم حضور داشته‌ام و مسئولیت آن را می‌پذیرم می‌گویم در هیچ دوره‌ای در بحث مربوط به آب و خاک به این میزان که در طول چهار پنج سال گذشته هزینه و اجرا شده، در کشور انجام نشده است و این یکی از افتخارات نظام است.

حجتی افزود: ان‌شاءالله با حمایت هایی که مجلس در قانون بودجه انجام داده این کار ادامه خواهد داشت و باعث افزایش راندمان آبیاری، افزایش تولید و بهبود معیشت کشاورزان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در چهار پنج سال گذشته، 700 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در سطح کشور اجرا شده و امسال رکوردار این عدد هستیم؛ نزدیک به 285 هزار هکتار.

وی ادامه داد: علاوه بر این، سه طرح عمده و ویژه در سطح کشور در حال اجرا داریم؛ یکی احداث 550 هزار هکتار خوزستان و ایلام است که به میمنت و لطف خداوند 300 هزار هکتاری که در سال 93 و در فاز یک تخصیص آب داده شده بود تا آخر سال امسال پایان می‌یابد و فاز 2 آن ان‌شاءالله در سال 97 شروع و اجرا خواهد شد.

حجتی با بیان اینکه در ارتباط با استان‌های غرب و شمال غرب کشور هم 240 هزار هکتار در دست اجرا داریم افزود: 110 هزار هکتار آن اجرا شده است.

وزیر جهاد کشاورزی سومین پروژه ویژه را پروژه 46 هزار هکتاری سیستان و بلوچستان عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که تا پاییز سال آینده پایان یابد.

حجتی به احداث 30 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی شالیزاری‌ استان‌های گیلان و مازندران اشاره کرد و اظهارداشت: می‌دانید که این موضوع چقدر می‌تواند در افزایش بهره‌وری، دو کشته کردن اراضی، افزایش تولید محصولات و افزایش درآمد و توسعه مکانیزاسیون مؤثر باشد.

وی ادامه داد: عملیات زهکشی در 30 هزار هکتار از اراضی گاومیشان در دست اجرا است و بر اساس شواهد موجود در افزایش تولید محصول، فوق‌العاده تأثیر دارد؛ زیرا وقتی زهکشی انجام می‌شود زمین شیرین و آب شور از زمین تخلیه می‌شود و محصول و گیاه به راحتی رشد می‌کند و منجر به این می‌شود که افزایش تولید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در ارتباط با قنوات، متأسفانه آنطور که باید و شاید منابع در اختیارمان قرار نگرفت که البته در سال 97 وضعیت خیلی بهتری نسبت به سالهای قبل و حتی امسال خواهیم داشت اظهار داشت: با این حال حق قنوات که شاید سالم ترین شکل برداشت از آب های زیرزمینی است خیلی بیشتر از این است. در این زمینه برای اجرای 32 هزار هکتار کانال‌های آبیاری نیازمند کمک دولت هستیم.

حجتی توسعه ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این زمینه اتفاق خیلی خوبی رخ داد. نمایندگانی که در دوره‌های قبل بودند می‌دانند که کشاورزان شمال هر روز نامه می‌نوشتند و به خود ما رجوع می‌کردند و تراکتور، دروگر، کمپانی و ادوات طلب می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: در آذر سال 92، بعد از دو سه ماه تلاش، بین کارخانجات، واحدهای تولیدی، بانک کشاورزی و کشاورزان هماهنگی ایجاد کردیم و یک خط اعتباری را در آن سال در بانک کشاورزی پایدار کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزانی که متقاضی ادوات کشاورزی و ماشین آلات بودند، با ارزان ترین تسهیلات که آن زمان 18 درصد بود و در این دوسه سال اخیر با مصوبه‌ای که از شورای پول و اعتبار اخذ کردیم با 15 درصد این ماشن آْلات در اختیار کشاورزان قرار دادیم. تسهیلات هم مستقیم در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد بلکه کشاورز به بانک تعهد می‌دهد و بانک با پته‌ای که در اختیار کشاورز قرار می‌دهد، ماشین را از کارخانه می‌گیرد و پول را بانک به کارخانه می‌دهد.

وی با بیان اینکه این یک خطی است که از آن روز شروع شده و امروز هم ادامه دارد تصریح کرد: 5500 میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری شده که نتیجه آن به کارگیری 80 هزار تراکتور، 2200 دستگاه کمباین، 200 هزار انواع ادوات کشاورزی بوده است. این اقدام، در برخی زیر بخش‌ها مثل معجزه عمل کرد.

حجتی مشقت برنجکاران شمال را در ارتباط با نشاکاری و برداشت مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: خوشبختانه با همین حمایت تسهیلاتی و تجهیز و نوسازی که انجام شد برداشت برنج توسط کمابین از 27 درصد مزارع امروز به 80 درصد سطوح شالی ما رسیده و کشت نشا که فوق‌العاده سخت و زیان آور است از 10 الی 12 درصد به 45 درصد رسیده است. امیدوارم با این شتاب حتی بیشتر شود و این مشقت و بار سنگین از دوش تولیدکنندگان برنج در اراضی شمال برداشته شود.

وی با بیان اینکه در محصولات راهبردی بخش کشاورزی مثل گندم،‌شکر، برنج و دانه‌های روغنی اقدامت خوبی شده تصریح کرد: اینها اقداماتی بود که هم در ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بود و هم در سیاست های کلی نظام آمده بود و مورد تأکید قانون برنامه ششم نیز بود.

حجتی در مورد بحث آب مجازی خاطرنشان کرد: این بحث درست است. ما در ذرت دانه‌ای به عنوان خوراک متراکم دام و طیور که یک محصول تابستانه بود و آب زیادی می‌خواست جهت‌گیری در این زمینه داشتیم که بر مبنای آن در ارتباط با مصرف آب در بررسی‌هایی که انجام شد به این جمع‌بندی رسیدیم که ذرت دانه‌ای را به جای اینکه داخل تولید کنیم بهتر است این آب را به محصولات دیگری اختصاص دهیم که دارای مزیت و سوددهی بیشتری باشد و این آب و ذرت را از خارج تهیه کنیم.

وی در مورد کشت فرا مرزی نیز گفت: یکی از محصولاتی را که در دستور کار داریم و مصوبات آن را در دولت نیز به تصویب رساندیم این است که محصولاتی مثل ذرت که جزء سیاست‌های ما است که از خارج تأمین کنیم و در کشت فراسرزمینی و آوردن آب مجازی این محصول را به آن شکل تعریف کردیم. اینکه می‌گویند هیچ برنامه‌ای وجود ندارد اینطور نیست، این سیاست‌ها آرام آرام با توجیه و با اقتصادی کردن سایر محصولات و با ایجاد و ترویج انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد مسائل پروتئین حیوانی خصوصاً شیر و گوشت سفید گفت: هیچ مشکلی نداریم. ما هشتمین کشور تولیدکننده طیور در جهان و بزرگترین تولیدکننده منطقه خاورمیانه در ارتباط با گوشت سفید هستیم. بیش از 2 میلیون و 400 هزار تن تولید می‌کنیم، تولید شیر امسال ما به 10.5 میلیون تن رسید. امسال امیدواریم صادرات لبنیات‌مان به 800 میلیون دلار برسد و روز به روز بازارهای صادراتی را توسعه می‌دهیم. یکی دو سال پیش که قیمت شیر یک مقداری افتاد علیرغم همه محدودیت‌هایی که بود و کمک‌هایی که دولت و سازمان برنامه و بودجه انجام دادند و یارانه در اختیار ما قرار دادند توانستیم شیر را خشک و در زمان لازم به فروش برسانیم.

حجتی اضافه کرد: دامدار باید مورد حمایت قرار می‌گرفت، من نمی‌گویم که حمایت کامل انجام دادیم اما آنچه را که توان و ظرفیت دولت بود برنامه‌ریزی کردیم. در ارتباط با سیب‌زمینی در سال 94 و 95 هم همین اتفاق افتاد و باعث شد که ما در سال 95، 640 هزار تن سیب‌زمینی صادر کردیم.

وی اضافه کرد: توانستیم صادرات سیب درختی، کشمش و پرتقال را در کتاب تعرفه سال آوریم که در ازای واردات موز بتوانیم آنهایی که این محصولات را صادر می‌کنند بتوانند با تعرفه ترجیحی و 5 درصدی موز را وارد کنند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما هنوز تعهدات عقب‌افتاده بسیار زیادی داریم. یکی از عزیزان به موضوع بذر اشاره کردند. آنهایی که بذر به ما فروختند جزء کشاورزان نخبه ما هستند. آنهایی که در کشور بذر تولید می‌کنند و کشاورزان پیشرو و نخبه هستند که می‌توانند بذر تولید کننده که بذر آنها مورد تائید مراکز تحقیقاتی قرار گرفته است تا بتوانیم در اختیار کشاورز قرار دهیم. من امروز عذرخواهی می‌کنم و اعلام می‌کنم که نتوانستم بذری که این کشاورزان تولید کردند و قیمتش از گندم معمولی 400 تا 600 تومان گران‌تر است. بخش عمده‌ای از این بدهی را داده‌ایم و بخشی هم هنوز به صورت بدهی است. خزانه و سازمان برنامه و بودجه محدودیت‌هایی داشته، آقای نوبخت اینجا تشریف دارند و در آخرین قراری که با ما داشتند قول دادند که این بدهی را تا قبل از عید بدهند.

حجتی تأکید کرد: 80 درصد بدهی خود را به بیمه‌گذاران صندوق محصولات کشاورزی داده‌ایم 20 درصد را نداده‌ایم، می‌دانم ظلم است به آنها، از عزیزان دولت شاهد می‌گیرم سئوال کنید ده‌ها بار این بحث را در سطح دولت داشته‌ام ولی متأسفانه محدودیت‌ها اجازه نداده است. این 20 درصد هم جزء چیزهایی است که به ما قول داده‌اند تا در روزهای آخر سال بتوانیم تحویل دهیم.

حجتی خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی را کمک کردیم و سرمایه آن از 1800 میلیارد تومان به 2 هزار و 100 میلیارد تومان رسانده‌ایم البته هنوز کافی نیست، هرچه بیشتر شود بهتر است.

وی بیان داشت: ما به هیچ نوع طرفدار فساد، تخلف و سوء استفاده نیستیم، سیستم‌های حفاظتی و حراستی هم در داخل سازمان پیش‌بینی شده، انسان‌ها هم مصون از خطا نیستند اما ما از هیچ خطاکار و کسی که خدای ناکرده کوچکترین خطایی داشته باشد گذشت نخواهیم کرد لذا اگر مورد و مواردی وجود داشته در مراجع صالحه قابل پیگیری است منتهی ما مشکلاتی را داریم و باید در ارتباط با تغییر کاربری اراضی یک روزی آن را حل کنیم. ما ماده 54 را به قوت داریم ادامه می‌دهیم و امروز بیش از 32 هزار پرونده را رسیدگی کردیم و بیش از 300 هزار هکتار از اراضی که به خاطر مسائل و مشکلات کشاورزان و دامداران داشته‌اند و سند به اسم منابع طبیعی خورده شده بود آنها را در هیأت‌های قانونی که پیش‌بینی شده بود مورد بررسی قرار داده و سندهای دولتی را باطل و به آنها واگذار کردیم و امیدواریم هرچه بیشتر، سرعت بالاتر و حساسیت بیشتر آن مسائل را دنبال کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در رابطه با تغییر اراضی کشاورزی مشکلی است. یک تقاضای مؤثری در کشور در ارتباط با ویلاسازی‌ها است و متأسفانه خلاف در این زمینه بیداد می‌کند. عمده این موضوع هم در داخل طرح‌های هادی و حریم شهرها اس و دستگاه‌های مختلف در آن دخیل هستند که یکی از گرفتاری‌های ما است که با کمک هم باید حل کنیم. متأسفانه آنها هم که سودجو هستند سعی می‌کنند به عناوین مختلف کار خود را پیش ببرند اما آنچه که به ما بر می‌گردد این است که اگر کسی خطا می‌کند از آن عبور نکنیم.

وی ادامه داد: آئین‌نامه‌ای را تنظیم کردیم که طبق آن گفتیم شهرک‌ها و مناطقی را که آسیب کمتر به اراضی می‌رساند با تشریک مسایی در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گیرد و اگر می‌خواهند شهرک‌های ویلایی بسازند و مناطقی باشد که اراضی مرغوب ما را تغییر به ویلا کند.

وی در مورد مسائل مربوط به مؤسسه رازی گفت: یک آقایی که آنجا گذاشته‌ایم و جوان است 2 فوق لیسانس و دکترای شیمی از دانشگاه شریف دارد و 10 الی 12 سال سابقه کار در مؤسسه رازی دارد و واکسن‌ساز است و خودش مسئول یک دپارتمان بوده که در آن واکسن ساخته می‌شود و ما آن را مسئول یک مؤسسه واکسن‌سازی گذاشته‌ایم، نمی‌دانم اشکال این کار چیست؟

وی اضافه کرد: واکسن‌سازها در دنیا بخشی‌شان دامپزشک و پزشک و بخشی دیگر دارای مدرک شیمی هستند. در 4 سال گذشته یک دامپزشک مسئول آنجا بود و الان هم یک جوان شیمی مسئول است.

وی در مورد مسائلی که مربوط به مدیریت دامپزشکی است خاطرنشان کرد: آقایی را که من مسئول دامپزشکی گذاشتم حداقل بیش از 10 سال نسبت به فرد قبلی که آن هم مورد احترام من بوده، جوان‌تر است. PHD دامپزشکی دارد، تمام سابقه کاری‌اش را در استان سیستان و بلوچستان و در استان خراسان جنوبی بوده است، انتخابش به صورت غربالگری بوده است.

حجتی بیان داشت: در این دوره توانستیم با مراکز و مؤسسات تحقیقات جهانی ارتباط پیدا کنیم. با فائو، سیمیدریک و مؤسسات بزرگ قراردادهایی را بستیم و پشتیبانی‌هایی را امروز از آنها می‌گیریم. بخش عمده‌ای که در دستور کار داریم همین مسئله است.

وی در مورد پنبه گفت: تولید ما نسبت به 15 سال پیش در پنبه کاهش پیدا کرده است ولی نسبت به سال گذشته 15 درصد تولیدمان افزایش پیدا کرده است. بعضی از محصولات امکان دارد به دلایلی مثل کم‌توجهی و بازار کاهش یابد، بیش از متوسط جهانی اغلب میوه‌ها را تولید می‌کنیم جز 4 میوه که فرهنگ مصرفش در ایران متأسفانه متداول شده است و بنده هم خیلی موافق نیستم و سعی می‌کنم آنها را با تعرفه کنترل کنم، موز، انبه، نارگیل و آناناس اینها همان محصولات است، غیر از اینها اگر چیزی در بازار است قاچاق است. اگر وارداتی را به عنوان مثال پرتقال در سال گذشته و محدود و مدیریت شده انجام شده و اجازه دادیم به خاطر مشکلات خاص و ضرورتی بود که سعی کردیم تقاضا را در چارچوب تنظیم بازار انجام دهیم، همه محصولاتی که وارد می‌شود مدیریت دارد.

حجتی خاطرنشان کرد: مصارف مصرف‌کنندگان نیز مورد توجه بوده است که آن هم دولت و ما حساس هستیم، بیشترین کار برای نظام دار کردن سم و کود در این دوره انجام شده. بیش از 800 الی 900 کود تولیدی و وارداتی برخورد شده است، آنها را شناسنامه‌دار کردیم و نظام ثبت برایش تدوین کردیم و الان کودهایی که توزیع می‌شود دارای شماره ثبت است. ما در مورد استفاده از سم و کود کمتر از توصیه‌های فنی استفاده می‌کنیم ولی در بعضی مواقع متأسفانه به خاطر کم اطلاعی بعضی از بهره‌برداران یا فرصت‌طلبی بعضی از سودجویان بدمصرفی داریم که در حال برخورد با آنها نیز هستیم. الان در بعضی از مراکز که آن موقع که یک نفر آبدارچی بیشتر نبود 8 الی 9 نفر متخصص در آنجا کار می‌کنند و نظام پهنه‌بندی را تدوین کردیم. امروز هیچ نقطه از کشاورزی مملکت را نمی‌توانید پیدا کنید که یک کارشناس مسئول نداشته باشد و این را در این نظام تعریف کردیم و سامانه‌ای را هم در این ارتباط تدوین کرده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی گندم را یکی از محصولات اساسی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر در سال 92 بیش از 2 و نیم میلیارد دلار و در سال 91 قریب به 3 میلیارد دلار گندم وارد کردیم و امروز وارد نمی‌کنیم این به معنای این نیست که ما آب بیشتری مصرف کرده‌ایم. این به معنای همان حمایت هایی است که اشاره کردم که انجام دادید و انجام دادیم؛ لطف خدا هم شامل شد و توانسیتم حتی سطح زیر کشت را کاهش دهیم.

حجتی ادامه داد: این موضوع در خدمت دانه‌های روغنی و خصوصاً کلزا قرار گرفت که یکی از نیازهای اساسی کشور است و الحمدلله تلاشی که در همه زمینه‌ها چه در تأمین نهاده‌ها، مسائل مربوط به بذر، کود، مبارزه با بیماری‌ها و علف‌های هرز و سیستم‌های آبیاری به عمل آمد، ما امروز شاهد هستیم که در مجموع نیاز کشور را توانستیم تأمین کنیم و چشممان به آسمان است و علی رغم تمام محدودیت هایی که داریم امیدوارم سال بعد هم به واردات نیاز نداشته باشیم. خداوند را شاکرم و قدرددان زحمات کشاورزان عزیز هستیم.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته قریب 20 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده‌ایم تصریح کرد: امروز بیش از 7 میلیون تن ذخیره گندم داریم؛ این وضعیت را با عید سال 92 و 93 مقایسه کنید که شاید 10 الی 15 روز بیشتر گندم برای ذخیره نداشتیم. اینها دستاوردهایی است که در این کشور و با حمایت، مشارکت و تلاش همه دست‌اندرکاران کشور انجام شده که جای تشکر دارد.

وی شکر را یکی از معضلات جدی کشور قلمداد کرد و با بیان اینکه شکر از محصولات راهبری ما است اظهار داشت: تولید شکر در سال 92 یک میلیون و 100 هزار تن بوده است. امسال این تولید به یک میلیون و 930 هزار تن رسیده است؛ یعنی تولید شکر در کشور بیش از 70 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سطح زیر کشت چغندر قند از 170 هزار هکتار به 120 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست های اساسی ما این بود که چغندر قند را که یک کشت بهاره است و در تابستان آب بر است را به پاییز منتقل کنیم تصریح کرد: اگر با سیستم های نوین کشت آن به پاییز منتقل شود، مصرف آب به یک چهارم تقلیل پیدا خواهد کرد و در حالت مشابه هم حداقل به یک دوم تقلیل می‌یابد.

حجتی ادامه داد: تولید چغندر در سال 92، سه میلیون و 200 هزار تن بود که امسال به بیش از 8 میلیون تن رسیده است. این هم که عزیزان اشاره می‌کنند و درست است و من هم متأسف هستم و عذرخواهی می‌کنم از همه عزیزان تولیدکننده‌ای که در بحث چغندرقند امروز ارز کارخانجات چغندرقند و شکر طلبکار هستند، این برای آن است که این 8 میلیون تن، در یک دوره کوتاهی تولید شد و باید در طول سال مصرف شود و به بازار عرضه شود.

وی افزود: کارخانجات تمام تلاش خود را کرده‌اند که بدهی را به موقع بدهند. با گزارشی هم که دیشب از رئیس سندیکا گرفتم، بیش از 70 درصد طلب کشاورزان پرداخت شده. ولی امروز که وارد سال جدید می‌شویم طبق گزارش‌ها یک میلیون و 540 هزار تن شکر در کارخانجات کشور وجود دارد که این باید آرام آرام عرضه شود که این واقعاً در تاریخ این کشور بی سابقه است.

حجتی تصریح کرد: این لطف خداست و ظرفیت های نهفته‌ای است که خداوند متعال در آب و خاک و هوا و همت کشاورز ما قرار داده است.

وزیر جهاد کشاورزی، کشت دانه‌های روغنی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینک ما بیشترین وابستگی را در این بخش داشتیم خاطرنشان کرد: در سال 92 ضریب خودکفایی ما 6 درصد بود. امیدواریم بتوانیم سالی دو سه درصد این ضریب را کاهش دهیم؛ نه با افزایش سهم بلکه با خارج کردن در طرح بلندمدت که پیش بینی شده حدود 500 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم کاهش پیدا می‌کند و آرام آرام به زیر کشت کلزا تبدیل می‌شود.

وی افزود: در افزایش تولید دانه‌های روغنی نگاه ما به کلزا است چون یک محصول پاییزه است و آب کمی می‌خواهد؛ حتی از گندم هم کمتر.

حجتی با بیان اینکه در سال 95، شصت هزار تن تولید کلزا داشتیم اظهار داشت: در سال 96 این تولید به یکصد و 87 هزار تن رسید؛ یعنی بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد و امسال به حول و قوه الهی از همین اوایل و تعطیلات فروردین آرام آرام در برخی مناطق گرمساری تولید آن شروع می‌شود.

وی افزود: امیدواریم این رقم به 350 هزار تن برسد؛ یعنی نسبت به سال 95، شش برابر، و نسبت به سال 96، دو برابر.

حجتی در بخش دوم سخنان خود خاطرنشان کرد: مسائل را آنطور که هست بیان کنید که خدای نکرده شائبه‌ای ایجاد نشود.

وی در مورد ابریشم گفت: در اینجا بحث شد که من ابریشم را نابود کردم، این برگه‌ای که دست من است از سال 82 تا 96 تولید ابریشم خام استحصالی را نشان می‌دهد. سال 82، 480 تن تولید ابریشم بوده، سال 83، 415 تن، سال 84، 400 تن اینها سال‌هایی است که من در وزارتخانه بوده‌ام. سال 91، 112 تن، سال 92، 114 تن اگر غیر از این است بگویید که آمار دیگری هم وجود دارد. امروز هم تولید ابریشم 136 تن شده است و داریم آن را آرام‌آرام افزایش می‌دهیم.

حجتی در ارتباط با برنج خاطرنشان کرد: در فصل برداشت، برنج وارد نکردیم، ولی عزیزان! صورتجلسه‌ای که ما برای سال 93 در ارتباط با خرید برنج توافقی با آقای نوبخت داشتیم و ابلاغ شد، برای برنج هاشمی و برنج طارم عددهای 5 هزار و 700 و 5 هزار و 800 است، اما برای خرید برنج در سال 96 ابلاغ بنده 2 هزار و 100 تن است. حمایت دیگر نمی‌دانم چگونه باشد. حدود چهار الی پنج بار در سال واردات هم ممنوع بوده است. دوستان ما می‌دانند که متأسفانه برنج خارجی امسال بدون رویه و حد خودش افزایش قیمت پیدا کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اشاره می‌کنند که زمین بیست هکتاری به کارکنان آن داده‌اند، چه زمانی این اتفاق افتاده است، این زمین در سال 69 واگذار شده است، چرا به من می‌گویید؟ من خواهش می‌کنم یک مقداری در فرمایشات سعی کنید رعایت کنید.

حجتی بیان داشت: شما عزیزان واردات تراریخته را ممنوع نکردید و اگر از من هم سؤال کنید و از وزیر بهداشت و درمان هم سؤال کنید، مخالف ممنوع کردن محصولات تراریخته هستیم چون اگر ممنوع کنید، در بخش روغن که برای خوراک است و آقای وزیر بهداشت مسئول آن هستند و در بحث ذرت که من مسئول هستم، دچار مشکل می‌شویم.

حجتی تصریح کرد: ما یک کمیته ملی زیستی داریم که این مسائل را رسیدگی می‌کند، ما در داخل هم هیچ محصول تراریخته‌ای را تولید نکرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: کسی در مورد مخلوط کردن خاک و گندم سوءاستفاده کرده و بچه‌های غله هم از گرفتن آن امتناع کردند و بعد هم اطلاع‌رسانی شده و طرف هم مجبور شده که گندمش را بوجاری کند، دستگاه قضایی آن را محکوم کرده، آن هم کشاورز نبوده و رفته این کار کثیف را انجام داده، حال می‌خواهیم با کار یک نفر زحمت کشاورزان را زیر سوال ببریم؟

حجتی گفت: خداوند متعال لطف کرد سال گذشته ما گندم بیش از نیازمان تأمین شد و امسال هم 300 هزار تن صادرات داشته‌ایم، در حالی که 30 هزار تن گندم سخت واردات داشته‌ایم. این صحبت‌ها را نکنید خدا قهرش می‌گیرد و مردم هم ناراحت می‌شوند. من شکرگزار خدا هستم.

وی در مورد واحدهای دامی بیان داشت: همان مأخذ و منبعی که صد میلیون رأس وحد دامی را می‌دهد، امروز هم دارد می‌دهد، که آن صد میلیون 60 میلیونیش سبک بوده و 8 میلیونیش سنگین بوده که هر واحد سنگین طبق برنامه‌های خودشان ضریب 8 می‌گیرد و معادل واحد سبک بوده است. 120 میلیون رأس نبوده بلکه 120 میلیون واحد دامی بوده است و امروز هم همان آمار را تأیید می‌کند، اینها واقعیت‌هایی است که وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: این اسمی که از شرکت بلندپایه داده شد، من 8 سال از دولت بیرون بودم و در این شرکت ساختمانی کار می‌کردم و بعد هم به دولت آمدم و آنجا نیستم. من در طول دوره خدمتم هر جایی که بودم هیچ وقت با پای خودم نرفتم و پیگیری برای ابلاغ زدن هم نکردم، خیلی از کسانی که برای من ابلاغ زدند در کشور مسئول هستند و صدای مرا دارند می‌شنوند، یکی شاهد بیاید که برای فلان پست من پیگیری کردم.

وی اضافه کرد: زمانی که باری روی دوشم گذاشته شده هیچ چیزی کم نگذاشتم و مسئولیت را پذیرفتم و پای آن مسئولیت هم ایستادم و با تمام توان در خدمت بودم.

حجتی تصریح کرد: خوشبختانه در شیلات ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در کشور وجود دارد که بحث توسعه کشت ماهی در داخل دریا واقعاً خوب است و ظرفیت یک میلیون تنی شناسایی شده است و الحمدلله کاری که متوقف شده بود از سال 93 آغاز شد.

حجتی با بیان اینکه امروز نزدیک به 400 قفس در داخل دریا است و بیش از 20 هزار تن هم تولید داریم تصریح کرد: این ظرفیت خیلی زیادی است که عمدتاً در مناطق محروم قرار دارد و اشتغال زایی و ارزش افزوده خیلی خوبی دارد.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم امسال 20 هزار تن از این محل تولید شد، باید به این نکته اشاره کنیم که کل ماهی‌های استخوانی که در دریای خرز برداشت می‌کنیم به جز چیکا، 15 هزار تن است و ببینید که این یک میلیون چه ظرفیتی را در آب های شمال و جنوب ایجاد می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در ارتباط با میگو، سعی و خطای زیادی داشتیم اظهار داشت: تولید میگو از 12 هزار تن در 92، امسال به 32 هزار تن رسیده است و این ظرفیت رو به گسترش است؛ آن هم در محروم ترین مناطق کشور. آفتاب و آب و شور دریا خوراکشان است و مقداری مواد غذایی که به صورت دستی داده می‌شود و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده می‌کند و یکی از سالم ترین غذاها را تولید می‌کند.

حجتی موضوع جوانگرایی که یکی از انتقادات مخالفان وی بود را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: با توجه به موقعیت‌هایی که پیش می‌آید ما به جوانگرایی پرداخته‌ایم که به چند مورد آن هم اشاره کردم. در استانها هم به آن پرداخته‌ایم و آرام آرام در دستور کار است و انجام می‌دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها