کد خبر: 162964
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۳ ۱۵:۳۵:۰۰
| |

نماینده کارگری شورای عالی کار در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

حداقل هزینه سبد معیشت سال 97 دو میلیون و 669 هزار تومان است/ افزایش حداقل دستمزد به میزان تورم مشکل کارگران را حل نمی‌کند

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه حداقل هزینه سبد معیشت سال 97 دو میلیون و 669 هزار تومان محاسبه شد، گفت: «اینکه میزان افزایش رقم سبد معیشت را به حداقل حقوق اضافه کنیم مشکلات کارگران را حل نمی‌کند چون شکاف عمیقی بین حداقل دستمزد و سبد معیشت وجود دارد.»

حداقل هزینه سبد معیشت سال 97 دو میلیون و 669 هزار تومان است/ افزایش حداقل دستمزد به میزان تورم مشکل کارگران را حل نمی‌کند
کد خبر: 162964
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۳ ۱۵:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| جلسات شورای عالی کار که در چند هفته گذشته حاشیه‌هایی داشته است و حتی در اعتراض به تصویب بند «ز» تبصره هفت لایحه بودجه، مدتی از سوی نماینده‌های کارگری تحریم شد، چند روز است که از سر گرفته شده است. این جلسات با دو هدف اصلی برگزار می‌شود. یکی تعیین حداقل هزینه مورد نیاز خانوار در سال جدید و دوم تعیین حداقل دستمزد کارگران. علی خدایی که یکی از نماینده‌های کارگری در این جلسات است در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین خبر از به نتیجه رسیدن مذاکرات بر سر تعیین حداقل هزینه خانوار می‌دهد و می‌گوید: «تا اینجای کار موفق شدیم حداقل هزینه یک خانوار 3.3 نفره را نهایی کنیم. طبق محاسبات ما حداقل هزینه یک چنین خانواده‌ای در سال آینده دو میلیون و 669 هزار تومان خواهد بود.»

او ادامه می‌دهد: «این یعنی هزینه سبد معیشت خانوار نسبت به سال گذشته نزدیک به 180 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.»

خدایی قسمت سخت جلسات شورای عالی کار را تعیین حداقل دستمزد می‌داند و می‌گوید: «در این بخش چون تعارض منافع وجود دارد و کارفرماها به طور طبیعی میل به پرداخت حقوق کمتر دارند کار ما بسیار سخت است اما ما از مواضعمان کوتاه نمی‌آییم. حرف ما این است که اضافه کردن نزدیک به 180 هزار تومان به دستمزد، یعنی همان میزانی که سبد خانوار افزایش پیدا کرده، نمی‌تواند منطقی باشد چون طبق قانون ما باید تلاش کنیم طی چند سال، شکاف موجود بین هزینه سبد معیشت و حداقل حقوق را کاهش بدهیم. این کار در صورتی عملی می‌شود که مبلغی بیشتر از تورم به حداقل دستمزد اضافه شود.»

خدایی در مورد تأثیر ابقای علی ربیعی به عنوان وزیر کار بر جامعه کارگری هم می‌گوید: «نمی‌توان گفت که ماندن ربیعی خیلی به نفع جامعه کارگری تمام شد چون کارگران در حال حاضر با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و ماندن و رفتن یک وزیر شاید نتواند خیلی تاثیری به حالشان داشته باشد اما حداقل می‌توانم بگویم که رفتن آقای ربیعی در این روزهای پایان سال می‌توانست برایمان مشکلاتی ایجاد کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها