اسناد پارادایز:

تأمین مالی غیرقانونی استیو بنن برای حمله به هیلاری کلینتون

صندوق‌های تغذیه‌کننده در برمودا به‌عنوان مانع مالیاتی میان بنیاد مرسر و سرمایه‌های صندوق تأمین سرمایه‌گذاری عمل کرده‌اند. ساموئل برانسون استاد حقوق مالیات در دانشگاه لویولا در شیکاگو در این زمینه اظهار داشت: «این اقدامات نوعاً برای فرار مالیاتی در پوشش قانون است. اگر چنین شرکت‌هایی تمایل به پرداخت مالیات داشته باشند، دلیلی ندارد در مکان‌هایی ثبت شوند که در آنجا نظارت کافی وجود ندارد.»

تأمین مالی غیرقانونی استیو بنن برای حمله به هیلاری کلینتون
کد خبر: 163001
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۴ ۰۹:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| جان سواین/گاردین- ترجمه هادی عبادی- هجده ماه پیش از هدایت دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات، استیو بنن به‌شدت رقیب او از حزب دموکرات را به فساد متهم کرد. او که بعداً به‌عنوان استراتژیست ارشد کاخ سفید انتخاب شد، در کتابی که در ماه مه 2015 منتشر کرد هیلاری کلینتون را متهم کرد که پول‌های غیرقانونی برای بنیاد خیریه‌اش دریافت کرده است. پرسش‌برانگیزترین مورد درباره فروش شرکتی در زمینه مسائل هسته‌ای به روسیه بود که اخیراً به موضوع تحقیق مجلس و بحثی داغ میان رسانه‌های محافظه‌کار تبدیل شده است.

اما مناسبات مالی بنیاد دیگری که کتاب استیو بنن به نام«مسائل مالی کلینتون» را تأمین می‌کرد کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. اسناد افشاشده اخیر نشان می‌دهد که چگونه خانواده میلیاردر مرسر برای فرار مالیاتی و با استفاده از سرمایه‌گذاری در مناطقی که حسابرسی مالی دقیقی در آنجا انجام نمی‌شود،60 میلیون دلار برای اهداف محافظه‌کاران فراهم آوردند. درواقع این امر بخشی از شبکه‌ای از شرکت‌های مرسر، سرمایه‌دار بزرگ و حامی استیو بنن در برمودا از جزایر اقیانوس اطلس بود که به پیروزی ترامپ و احیای مجدد حزب جمهوریخواه کمک کرد.

بر اساس میلیون‌ها سند درباره تأمین مالی غیرقانونی که در اسناد پارادایز افشا شده و توسط گاردین، ائتلاف بین‌المللی از روزنامه‌نگاران تحقیقی و شرکای دیگر موردبررسی قرار گفته، به‌نظر می‌رسد مرسر 71 ساله مدیر هشت شرکت در جزایر اقیانوس اطلس باشد. این اسناد شامل کپی از پاسپورت امریکایی مرسر و دیگر اطلاعات خصوصی در مورد او می‌شود.

به‌نظر می‌رسد بعضی از شرکت‌های جزایر اقیانوس اطلس از مالیات نهایتاً 39 درصدی برده‌ها میلیون دلار از سود سرمایه‌گذاری مربوط به بنیاد خانواده مرسر در پوشش قانون اجتناب کرده‌اند. این بنیاد منابع مالی کتاب بنن و گروه‌هایی از محافظه‌کاران را به همراه 475 میلیون دلار مربوط به منابع مالی بازنشستگی را برای صندوق تأمین سرمایه‌گذاری شرکت رزنانس تکنولوژی تأمین کرده است. بیل پریش، مشاور امور سرمایه‌گذاری در اورگان که در مورد تحقیقات دولتی مربوط به سرمایه‌گذاری مورد مشاوره قرارگرفته است، در این زمینه اظهار داشت: «این امر ساده ولی هوشمندانه است. طرح‌های بازنشستگی را انتخاب می‌کنید، آن‌ها را در صندوق تأمین سرمایه‌گذاری قرار می‌دهید. حتی اگر ارزش آن 100 درصد شود، می‌توانید سرمایه‌گذاری را بدون پیامدهای مرتبط با مالیات بفروشید.»

مرسر که از اظهارنظر درباره این موضوع اجتناب کرده است، از فردی ناشناس به یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در جناح محافظه‌کار امریکا تبدیل شده است. او به کمپین ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و سناتور تد کروز و وب‌سایت برایت با‌رت نیوز کمک مالی کرده است. بر اساس پرونده‌هایی که به‌صورت عمومی منتشر شده است، مرسر در دهه گذشته 41 میلیون دلار به کمپین‌های انتخاباتی فدرال کمک کرده است. مرسر که در رشته کامپیوتر مدرک دکترا دارد و مدیر شرکت رزنانس است، هفته پیش اعلام کرد تا پایان سال از مسئولیت خویش استعفا خواهد داد. این شرکت با انتقادات زیادی مبنی بر رعایت‌ نکردن تعهدات خود در قبال مسئولیت‌های خود نسبت به اجتماع مواجه بوده است. سرویس داخلی درآمدها یا آی آر آس این شرکت را بر اساس بررسی‌های کمیته سنا و به اتهام عدم رعایت رویه‌های معمول و سو‌ استفاده در سال 2014 مورد پیگرد قرار داده است. قرار است دو طرف برای بررسی این موضوع این هفته جلسه‌ای برگزار کنند.

همچنین مرسر به بنیاد خانوادگی مرسر نیز کمک می‌کند که بنیادی غیرانتفاعی است که توسط ربکا، دختر و مشاور سیاسی او، اداره می‌شود. این بنیاد وب‌سایت، کارمند یا دفتری ندارد و به آدرس پستی مغازه یو پی آس در وست سایت منهتن ثبت شده است. این مغازه قبلاً در لیست اموال مربوط به خانه 28 میلیون دلاری ربکا در نزدیکی ساختمان ترامپ قرار گرفته بود. حسابدار این بنیاد، خزانه‌دار سوپرپکی به نام «آمریکا را به رتبه اول برسانید» است که مورد حمایت مالی مرسر می‌باشد و در کمپین 2016 علیه کلینتون عمل می‌کرد. بنیاد مرسر از مداخله در کمپین‌های انتخاباتی منع شده اما در دهه گذشته 62 میلیون دلار برای گروه‌های تحقیقاتی و اندیشکده‌هایی هزینه کرده که عموماً مربوط به محافظه‌کاران است. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بنیاد هریتیج، انجمن فدرالیست و مرکز تحقیقات رسانه‌ها اشاره کرد.

بنیاد مرسر از سال 2013 تا 2015 به جی‌ای آی یا مؤسسه بررسی مالی دولت مربوط به بنن 7/4 میلیون دلار پرداخت کرد که در آن زمان نیمی از کل دارایی آن بود. تاکنون بنیاد مرسر تشریفات اداری مربوط هزینه‌های خود در سال 2016 را کامل نکرده است. به گفته مأموران آی آر آس از موعد این امر پنج ماه گذشته است. بنن جی‌ای آی را در سال 2012 در فلوریدا با پیتر شوایتزر تأسیس کرد و آن‌ها مؤلف کتاب مسائل مالی کلینتون بودند. از آن زمان جی‌ای آی 379000 دلار به بنن و 781000 دلار به شوایتزر پرداخت کرده است. تا سال 2014 ربکا مرسر مدیر این گروه بود. این گروه تا زمان پیروزی ترامپ به لیبرال‌ها حمله می‌کرد و ادعا می‌کرد هدف اصلی آن، افشاگری درباره سوءاستفاده‌گران از سیستم پرداخت مالیات است.

همچنین بنیاد مرسر میلیون‌ها دلار به سایر گروه‌هایی پرداخت کرد که از بنن حمایت مالی می‌کردند. این بنیاد 8/3 میلیون دلار به بخش غیرانتفاعی «اتحاد شهروندان» پرداخت کرد. بنن برای اتحاد شهروندان فیلم ساخته و از 2012 تا 2013 از طرف بخش غیرانتفاعی آن مبلغ 450000 دلار دریافت کرده است.

بنیاد مرسر 2/1 میلیون دلار به بنیاد امریکای جوان پرداخت کرد. طبق اسناد این بنیاد که محافظه‌کار و غیرانتفاعی است، بین سال‌های 2010 و 2012 مبلغ 577 میلیون دلار را برای فیلم‌سازی به بنن پرداخت کرده است. همچنین مرسر سرمایه‌گذار اصلی برایت بارت بود، وب‌سایت تأثیرگذار دست راستی که بنن پیش از پیوستن به کمپین ترامپ آن را اداره می‌کرد. بنن پس از اخراج از کاخ سفید در ماه اوت مجدداً به اداره این سایت مشغول شد. مرسر در ایمیلی عجیب در هفته گذشته خطاب به کارکنان رزنانس اعلام کرد قصد دارد از بنن فاصله بگیرد و سهام خود در برایت بارت را به دخترانش بفروشد.

کتاب مسائل مالی کلینتون کمک‌هایی را که به بنیاد تحت هدایت بیل و هیلاری کلینتون می‌شود به‌طور دقیق مورد بررسی قرار می‌دهد. ادعاهای جنجال‌برانگیز در این کتاب -شامل کمک متخصصان معدن به بنیاد کلینتون برای فروش شرکت اورانیوم به آژانس دولتی انرژی در روسیه- باعث جلب‌توجه زیادی در رسانه‌های اصلی در امریکا در زمانی شد که هیلاری کلینتون کاندیدای ریاست‌جمهوری شد. مأموران اف بی آی بعداً اعلام کردند که آن‌ها به علت جزئیات کتاب مزبور به فعالیت‌های بنیاد کلینتون مشکوک شده بودند. تا آن زمان ناشر بیش از شش خطا در متن کتاب مسائل مالی کلینتون‌ها را تصحیح کرده بود که یکی از آن‌ها اساساً جعلی بود. این کتاب امروز نیز همچنان بازتاب دارد و منتهی به تحقیق در مورد شرکت اورانیوم در کانادا شده است که توسط کمیته‌های مجلس پیگیری می‌شود.

بنیاد مرسر تا حد زیادی از پولی تأمین می‌شود که توسط صندوق‌های تأمین سرمایه‌گذاری شرکت رزنانس به دست آمده است. بر اساس پرونده‌های سالانه این بنیاد تا سال 2004 بیش از 5/68 میلیون دلار از سهام خود در این سرمایه‌گذاری را فروخت و پول آن را برای تأمین اقدامات خود هزینه کرد. درحالی‌که صندوق اصلی سرمایه‌گذاری رزنانس در ایالات‌متحده قرار دارد، این شرکت دارای «شرکت‌های تغذیه‌کننده‌ای» در برموداست که مالیاتی بر آن‌ها تحمیل نمی‌شود.

شرکت رزنانس دفتر یا کارمندی در برمودا ندارد. در عوض، شرکت‌های تغذیه‌کننده در دفاتر اپل بای ثبت شده‌اند، شرکت خدماتی مالی و حقوقی که رزنانس برای مدیریت امور مالی خود به آن پول می‌پردازد. اسناد پارادایز شامل میلیون‌ها پرونده داخلی اپل بای است که بسیاری از آن‌ها در مورد رزنانس می‌باشد. اسناد بررسی‌شده توسط گاردین نشان می‌دهد بنیاد مرسر با تجمیع سرمایه‌هایش توسط یکی از این ابزارهای مرتبط با برمودا از پرداخت میلیون‌ها دلار خودداری کرده است.

بنیادهای غیرانتفاعی همچون بنیاد مرسر بر اساس دریافت‌های معمول از طرف عموم مالیات نمی‌پردازند بلکه با یوبیت یا مالیات بر درآمد امور تجاری غیرمرتبط مواجه می‌شوند. هدف از ابداع یوبیت جلوگیری از رقابت غیرمنصفانه درآمدهای بنیادهای غیرانتفاعی با تجارت‌های معمولی می‌باشد؛ اما بنیادهای غیرانتفاعی نمی‌توانند با تجمیع سرمایه‌های خود در مکان‌هایی که نظارت کافی بر آن‌ها وجود ندارد، از مالیات فرار کنند. این شرکت‌های بدون نظارت کافی که برای فرار مالیاتی استفاده می‌شوند معروف به «موانع مالیاتی» هستند. پرونده‌های انتشاریافته در مورد بنیاد مرسر نشان می‌دهد که این بنیاد هیچ‌گاه یوبیت پرداخت نکرده است. این بنیاد تا سال 2004،740217 دلار مالیات بر مصرف پرداخت کرده که 2/0 درصد از سرمایه‌هایش است.

بر اساس پرونده‌های به‌دست‌آمده از دولت برمودا، «سرمایه‌های مدالیون کاپیتال» تنظیم شده بود تا سرمایه‌های بنیادها یا خیریه‌های امریکایی مرتبط با مالک یا کارمندان رزنانس را دربرگیرد و البته به نام بنیاد مرسر نیز اشاره‌ای نشده بود. بر اساس پرونده‌های گزارش‌نشده به آی آر آس، بنیاد مرسر تأیید کرد که سرمایه‌های مدالیون کاپیتال مقصدی برای پول‌های آن در سال‌های 2004 و 2005 بوده است. وکلا و حسابداران مالیات که به گاردین مشاوره داده‌اند اظهار داشتند صندوق‌های تغذیه‌کننده در برمودا به‌عنوان مانع مالیاتی میان بنیاد مرسر و سرمایه‌های صندوق تأمین سرمایه‌گذاری عمل کرده‌اند. ساموئل برانسون استاد حقوق مالیات در دانشگاه لویولا در شیکاگو در این زمینه اظهار داشت: «این اقدامات نوعاً برای فرار مالیاتی در پوشش قانون است. اگر چنین شرکت‌هایی تمایل به پرداخت مالیات داشته باشند، دلیلی ندارد در مکان‌هایی ثبت شوند که در آنجا نظارت کافی وجود ندارد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها