کد خبر: 163012
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۴ ۱۱:۱۴:۰۰
| |

مالیات «پیگو» راهکاری برای کاهش مصرف سیگار

بر اساس مطالعات انجام شده افزایش 10 درصدی قیمت سیگار موجب کاهش مصرف 4 درصدی در کشورهای پیشرفته و کاهش 80 درصدی در کشورهای در حال توسعه شده است.

مالیات «پیگو» راهکاری برای کاهش مصرف سیگار
کد خبر: 163012
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۴ ۱۱:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| به اعتقاد اقتصاددان بزرگ آرتور پیکو در کتاب «اقتصاد رفاه» راهکار کاهش تاثیرات تجارت موادی مانند مواد مخدر، مشروبات الکلی و سیگار که زیان اجتماعی بالایی دارد، بستن مالیاتی است که در ادبیات اقتصادی موسوم به« مالیات پیگو» بوده و جهت افزایش قیمت تمام شده است.

براساس مطالعات انجام شده افزایش 10 درصدی قیمت سیگار موجب کاهش مصرف 4 درصدی در کشورهای پیشرفته و کاهش 80 درصدی در کشورهای در حال توسعه شده است.

از سوی دیگر مصرف سیگار باعث تحمیل هزینه‌های سلامت به دولت می‌شود بطوری‌که در ایران دو تا سه برابر هزینه مصرف دخانیات صرف درمان بیماری های ناشی از آن می‌شود یعنی سالیانه تقریبا 20 تا 30 هزار میلیارد تومان.

بنابرین اکثر کشورها با استفاده از مالیات پیگو سعی در کاهش اثرات منفی مصرف سیگار بر جامعه دارند.

متاسفانه ایران از ارزانترین کشورها برای مصرف سیگار است. بطوری که در ایران قیمت سیگار براساس نرخ رسمی دلار 0.58 است که رتبه نامطلوب 167 را در بین کشورها دارد.

در همین راستا براساس مصوبه مجلس، از ابتدای سال 1397 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخلی با نشان ایرانی 75 ریال، تولید مشترک 150 ریال، تولید داخلی با نشان بین‌المللی 250 ریال و وارداتی 600 ریال به عنوان عوارض اضافه شود.

در آخرین آمار منتشر شده بانک مرکزی برای ده ماه امسال میزان مالیات بر فروش سیگار نیز افزایش داشته است.

بر اساس این آمار مالیات بر فروش سیگار که زیر مجموعه مالیات های غیرمستقیم است برای دی ماه سال 94 رقم 2.5 هزار میلیارد ریال بود که برای مدت مشابه سال 95 این رقم 3.2 هزار میلیارد ریال ودی ماه امسال 3.7 هزار میلیارد ریال است.

طبق همین آمار ، مالیات بر فروش سیگار درسال 96 سهم 0.5 درصدی از درامدهای مالیاتی را دارد که نسبت به سال پیشین تقریبا 0.1 درصد افزایش داشته است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها