جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

درباره جزییات قراردادهای IPC توضیح داده شود/ بر اساس قراردادهای جدید شرکا در سود و زیان شریک هستند

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره قرارداد جدید به روش IPC با مشارکت یک شرکت روسی و یک شرکت ایرانی درباره میزان سود اخذشده به‌وسیله طرف روسی بیان کرد: این موضوع پیچیده است چون جزییات قراردادهای IPC منتشر نشده و به همین دلیل نمی‌توان توضیحی درباره آن ارائه کرد.

درباره جزییات قراردادهای IPC توضیح داده شود/ بر اساس قراردادهای جدید شرکا در سود و زیان شریک هستند
کد خبر: 163029
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۵ ۰۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره قرارداد جدید به روش IPC با مشارکت یک شرکت روسی و یک شرکت ایرانی درباره میزان سود اخذشده به وسیله طرف روسی بیان کرد: این موضوع پیچیده است چون جزییات این قراردادها منتشر نشده و به همین دلیل نمی‌توان توضیحی درباره آن ارائه کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره قراردادهای نفتی توضیح داد: انتقادی که پیش از این مورد توجه قرار داشت، این موضوع بود که مسئولان وزارت نفت می‌گفتند در قالب قراردادهای ارائه خدمات، طرف مقابل می‌آمد و کاری را برای ما انجام می‌داد، پول را برمی‌داشت و می‌رفت، درنتیجه در هیچ اتفاق دیگری به‌ویژه در زیان آن شریک نبود.

نماینده ایلام افزود: طرف قرارداد بر اساس موضوع قرارداد چاهی استخراج می‌کرد و احتمال این وجود داشت که بعد از یکی دو سال تولید آغاز شود و منفعت آن‌چنانی برای ما نداشته باشد.

او ادامه داد: اما در قراردادهای جدید فرد آمده و شراکت می‌کند و همان‌طور که در منافع شریک است در زیان هم شریک است، بنابراین باید دقت عمل بیشتری داشته باشد.

میرزایی توضیح داد که اگر چه الگوی این قراردادها کمتر شناخته شده چون این دومین قرارداد است اما باید دید با این الگوی انجام‌شده در آینده چگونه پیش خواهیم رفت.

این عضو کمیسیون انرژی درباره قراردادهای مشابه در دیگر کشورها عنوان کرد: به‌عنوان نمونه کشور عراق که قراردادهایی را با همین چارچوب با الگوی متفاوت، منعقد کرده است، برای بیست سال به ازای هر بشکه یک دلار را از شرکت سرمایه‌گذار برمی‌دارد، اما در ایران هیچ چیز مشخص نیست و نیاز است که در این خصوص توضیحاتی ارائه شود.

به گزارش «اعتمادآنلاین» ، قرارداد جدید به روش IPC با مشارکت یک شرکت روسی و یک شرکت ایرانی عصر چهارشنبه با حضور «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت، «سرگئی کودریاشف» مدیرعامل «زاروبژنفت» روسیه و «محمد ایروانی» مدیرعامل دانا انرژی در حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مرکز همایش‌های وزارت نفت امضا شد.

اگرچه نفس انجام قرارداد موضوعی خوشایند به حساب می‌آید اما این سوال مطرح است که وقتی شرکت روسی 80 درصد و شرکت ایرانی 20 درصد سهم مشارکت دارند میزان برداشت از سود نهایی قرارداد به چه میزان است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها