کد خبر: 163065
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۰۸:۱۵:۰۰
| |

هرمیداس باوند دیپلمات سابق در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

گفت‌وگوی سازنده ایران با کشورهای قفقاز یک گام مثبت است

 یک دیپلمات سابق کشورمان درباره مذاکرات اخیر ظریف با کشورهای قفقاز گفت: تا آنجا که امکان دارد باید با همسایگان روابط سازنده داشت و این ملاقات‌های وزیر امور خارجه کشورمان هم در همین چارچوب ارزیابی می‌شود.

گفت‌وگوی سازنده ایران با کشورهای قفقاز یک گام مثبت است
کد خبر: 163065
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| داود هرمیداس باوند کارشناس حقوق بین‌الملل و دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره سفرهای اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای قفقاز اظهار کرد: کشورهای قفقاز گذشته از اینکه قبل از قرارداد ترکمانچای بخشی از ایران بودند، با فرهنگ و تاریخ ایران اشتراک‌های زیادی دارند. هرچند جمهوری آذربایجان برخی مواقع خط ‌مشی و موضع‌گیری غیردوستانه اتخاذ کرده است ولی مصلحت ایجاد می‌کند که ایران با کشورهای همسایه خود روابط حسنه داشته باشد. بخصوص همسایگانی که ایران با آن‌ها ارتباطات تاریخی دارد. جمهوری آذربایجان با بخش‌هایی از ایران ازجمله استان‌های شمال غربی اشتراکات زبانی و فرهنگی دارد.

هرمیداس باوند افزود: رابطه ایران با ارمنستان حسنه هست. این کشور به دلیل کشمکش‌هایی که با جمهوری آذربایجان داشته و همچنین به دلیل نیازمندی‌هایش به برق و غیره، شرایطش اقتضا کرده که روابطِ خوبی با ایران داشته باشد والان هم این روابط به‌خوبی ادامه دارد و همین امر هم سبب برخی از واکنش‌ها از سوی جمهوری آذربایجان شده است. با ترکیه هم مناسبات دوستانه و هم پیچیده داریم. اما برای ایجاد روابط حسنه و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری باید گامی برداشته شود و هر اقدامی در این مسیر مثبت تلقی می‌شود. بنابراین تا آنجا که امکان دارد باید با همسایگان روابط سازنده داشت و این ملاقات‌های وزیر امور خارجه کشورمان هم در همین چارچوب ارزیابی می‌شود.

دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد: درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان بعد از فروپاشی شوروی انتظار این بود که طرفین از ارس حرکت کنند و همدیگر را در آغوش بگیرند. اما برخلاف این انتظار اولین موضوعی که رئیس‌جمهوری آذربایجان مطرح کرد رهایی برادران آذری از فارس‌ها بود که یک شوک تلقی می‌شد. همین موضوع‌گیری باعث شد تا آن انتظار اولیه بی‌رنگ شود.

وی افزود: همچنین آقای علی‌اف وقتی در ایران بود از کمک و محبت ایران بهره‌مند می‌شد ولی وقتی به رئیس‌جمهوری آذربایجان رسید در اولین گام سهم 5 درصدی ایران را از کنسرسیوم این کشور حذف و به ترکیه اضافه کرد. جدای از این برخلاف روابط ایران، مناسبات خود را با ترکیه و رژیم صهیونیستی افزایش داد. همین اقدامات باعث شد روابط سرد شود. بااین‌حال هرکجا که جلوی ضرر گرفته شود به نفع است. باید با توجه به مقتضیات روز خط‌مشی‌ها را اتخاذ کرد و بر این اساس برقراری رابطه و گفت‌وگوی سازنده با کشورهای قفقاز یک گام مثبت است. ضمن اینکه کدورت‌هایی هم که درگذشته بوده است باید برطرف شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها