کد خبر: 163072
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۰۷:۲۳:۰۰
| |

آینده برجام در دست ایران است؛

خروج از برجام اعتبار آمریکا را زیر سوال می‌برد

اینکه ایران بگوید پس از خروج آمریکا از این معاهده، برنامه هسته‌ای خود را تجدید می‌کند، یک سقوط است. راهکار هوشمندانه‌تر این است که علی‌رغم خروج ایالات‌متحده، آن‌ها همچنان به این توافق ادامه دهند. در این صورت، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مؤثر نخواهد بود؛ چراکه دیگر طرفین به این توافق پایبند خواهند بود.

خروج از برجام اعتبار آمریکا را زیر سوال می‌برد
کد خبر: 163072
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۰۷:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| کارشناسان به اسپوتنیک گفتند که خروج بالقوه ایالات‌متحده از برجام، ممکن است اعتبار آمریکا را زیر سؤال ببرد و او را به‌عنوان یک شریک غیرقابل‌اعتماد نشان دهد؛ اما درعین‌حال آسیبی به معاهده ایران وارد نمی‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، طبق قوانین داخلی ایالات‌متحده که مجلس قانون‌گذاری آمریکا را مجاب به بهبود توافق هسته‌ای می‌کند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه اکتبر سال گذشته گفت که دیگری نیازی به تائید معاهده قبل از کنگره ایالات‌متحده نیست. بااین‌حال، طرفین دیگراین قرارداد ابراز علاقه شدیدی به حفظ این توافق از خود نشان داده‌اند.

مجید بن عبدالعزیز آل ترکی، رئیس مرکز رسانه‌ها و مطالعات عرب و روسی که در ریاض واقع‌شده است، به اسپوتنیک می‌گوید: اگر واشنگتن به‌صورت یک‌جانبه از این توافق خارج شود، اعتبار خود را از دست خواهد داد و این در حالی است که این توافقنامه همچنان زنده خواهد ماند.

آل ترکی در ادامه افزود که آمریکا می‌داند که تنها طرف معاهده هسته‌ای با ایران نیست و این بدین معنی است که خروج ایالات‌متحده یک تصمیم یک‌جانبه باقی خواهد ماند و بر آینده توافقنامه‌های تحت حمایت آمریکا تأثیر خواهد گذاشت.

طبق نظریه این محقق، وضعیت کنونی در موردتوافق هسته‌ای ایران، تناقض‌ها در موضع آمریکا را برجسته می‌کند. توافق اصلی که در سال 2015 توسط دولت باراک اوباما انجام شد، منافع برخی از شرکای استراتژیک ایالات‌متحده در منطقه را در نظر نگرفت.

ترامپ بارها و بارها این توافق را موردانتقاد قرار داده است: در ماه ژانویه، او گفت که تنها در صورتی از اعمال تحریم‌های خاص اجتناب می‌کند که طرف اروپایی کاری برای اصلاح و تغییر این توافق انجام دهند.

یاکوف کدمی، رئیس سابق آژانس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به اسپوتنیک گفت: اخراج اخیر رکس تیلرسون ممکن است به موضع سخت‌تر واشنگتن نسبت به ایران در آینده اشاره کند؛ چراکه تیلرسون موافق خروج از برجام نبود.

توافق بین ایران، چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، ایالات‌متحده، آلمان و اتحادیه اروپا موجب لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شد و در مقابل تهران ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود را تضمین کرد.

طبق گفته کدمی، ایالات‌متحده ممکن است از این توافق ناراضی باشد، اما همان‌طور که پیش‌بینی واکنش‌های ایران سخت است، غیرممکن است که آمریکا به قطعیت بگوید از این توافق خارج خواهد شد. این توافقنامه حتی پس از خروج بالقوه آمریکا باقی می‌ماند؛ بنابراین آینده آن به واکنش ایران بستگی دارد.

او در ادامه افزود: اینکه ایران بگوید پس از خروج آمریکا از این معاهده، برنامه هسته‌ای خود را تجدید می‌کند، یک سقوط است. راهکار هوشمندانه‌تر این است که علی‌رغم خروج ایالات‌متحده، آن‌ها همچنان به این توافق ادامه دهند. در این صورت، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مؤثر نخواهد بود؛ چراکه دیگر طرفین به این توافق پایبند خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها