کد خبر: 163092
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۰۹:۰۶:۰۰
| |

ترامپ، تیلرسون را به دلیل اختلاف‌نظر درباره ایران اخراج کرد؛

انتصاب پومپئو برای تهران و دوحه مشکل‌ساز می‌شود

پیش‌تر گزارش‌شده است که ترامپ، تیلرسون را به دلیل اختلاف‌نظر درباره مسائل ایران اخراج کرد. دونالد ترامپ در این باره گفته بود که ما رابطه خوبی باهم داشتیم، اما در مورد همه‌چیز اختلاف‌نظر داشتیم. او فکر می‌کرد که توافق هسته‌ای ایران مشکلی ندارد، ولی من آن را یک فاجعه می‌دانم. قرار بود یا از این توافق خارج شویم یا آن را اصلاح کنیم. او احساس متفاوتی داشت و مثل هم فکر نمی‌کردیم.

انتصاب پومپئو برای تهران و دوحه مشکل‌ساز می‌شود
کد خبر: 163092
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۰۹:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی: به گفته تحلیلگران، انتصاب مایک پومپئو به عنوان وزیر امور خارجه ایالات‌متحده برای ایران و دوحه مشکل ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، عربستان سعودی و نزدیک‌ترین متحدانش در سلطنت‌های خلیج‌فارس، از تصمیم دونالد ترامپ خوشحال هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، تحلیلگران معتقدند که اخراج رکس تیلرسون و جایگزینی او با مایک پومپئو، مدیر سابق سازمان سیا، بدون شک بر سیاست خارجی ایالات‌متحده در خاورمیانه تأثیر خواهد گذاشت.

عاطف عبدالجواد، اندیشمند علوم سیاسی واشنگتن به اسپوتنیک گفت: «من فکر می‌کنم که مایک پومپئو، رئیس سابق سازمان سیا همچنان به کار خود مانند مدیر یک سرویس اطلاعاتی و تا جایی که می‌شود مخفیانه ادامه دهد؛ بنابراین ما باید در دوران تصدی او به‌عنوان وزیر امور خارجه، آماده بسیاری از غافلگیری‌ها باشیم.»

حسن رویوران، یک متخصص علوم سیاسی در دانشگاه تهران، به این نتیجه رسیده است که توافق هسته‌ای میان ایالات‌متحده و تهران به حالت تعلیق درآمده است؛ چراکه مقامات نظامی اطراف دونالد ترامپ را احاطه کرده‌اند.

پیش‌تر گزارش‌شده است که ترامپ، تیلرسون را به دلیل اختلاف‌نظر درباره مسائل ایران اخراج کرد. دونالد ترامپ گفت که ما رابطه خوبی باهم داشتیم، اما در مورد همه‌چیز اختلاف‌نظر داشتیم. او فکر می‌کرد که توافق هسته‌ای ایران مشکلی ندارد، ولی من آن را یک فاجعه می‌دانم. قرار بود یا از این توافق خارج شویم یا آن را اصلاح کنیم. او احساس متفاوتی داشت و مثل هم فکر نمی‌کردیم.

در مقابل، پومپئو همواره موضع سختی نسبت به ایران داشته است. علاوه بر این، گروه اطلاعاتی «سوفان» پیش‌بینی می‌کند که وزیر امور خارجه جدید می‌تواند معاهده هسته‌ای ایران که به نام برجام شناخته‌شده را به خطر اندازد. پومپئو یکی از منتقدان برجام است و تائید او احتمالاً پایان مذاکرات را رقم خواهد زد.

علی الحیل، استاد علوم سیاسی در دانشگاه قطر اظهار داشت: برای حل بحران دیپلماتیک قطر، انتخاب پومپئو نمی‌تواند تنش‌های ایجادشده در اطراف دوحه را کاهش دهد. کشورهای عربی که قطر را تحریم‌ کردند، از انتصاب مایک پومپئو استقبال کردند؛ چراکه فکر می‌کردند تیلرسون طرف قطر را می‌گیرد.

در 5 ژوئن 2017، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند و محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی را به جرم حمایت از تروریسم، بر قطر اعمال کردند.

در همین حال، بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، ترامپ روز دوشنبه به‌منظور بررسی مسائل منطقه‌ای و نقش ایران، سوریه و درگیری‌های اسرائیل و فلسطین، با رهبران عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر دیدار می‌کند. دونالد ترامپ قصد دارد که در ماه مه، رهبران خلیج‌فارس را برای حل بحران‌های منطقه به واشنگتن دعوت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها