کد خبر: 163112
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۵ ۱۷:۱۹:۰۰
| |

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین:

صحبت‌های نتانیاهو درباره خروج ترامپ از برجام حرف جدیدی نیست/ سناریوهای مختلفی برای اقدام متقابل و متناسب ایران با آمریکا وجود دارد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: به دلیل بی‌اعتمادی به امریکا بود که جمهوری اسلامی ایران ترجیح داد مذاکراتش با 5 کشور عضو دائم شورای امنیت به همراه اتحادیه اروپا و آلمان باشد تا همه به منطق جمهوری اسلامی ایران و شناختی که ما از آمریکایی‌ها داریم، برسند.

صحبت‌های نتانیاهو درباره خروج ترامپ از برجام حرف جدیدی نیست/ سناریوهای مختلفی برای اقدام متقابل و متناسب ایران با آمریکا وجود دارد
کد خبر: 163112
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۵ ۱۷:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد اظهارات اخیر نتانیاهو و احتمال خروج ترامپ از برجام گفت: سناریوهای مختلفی برای اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که اگر طرف مقابل مخصوصاً آمریکا به تعهداتش عمل نکرد آن را اجرا خواهیم کرد.

کمال دهقانی نماینده تفت و میبد و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین در واکنش به اظهارات نتانیاهو در جمع اعضای کابینه‌اش مبنی بر اینکه ترامپ به خروج از برجام بسیار نزدیک است و به‌احتمال‌ قوی در ماه می از برجام خارج می‌شود، گفت: این صحبت‌ها موضوع جدیدی نیست. وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران بارها از زبان عالی‌ترین مقامات کشور اعلام کرده و مردم کشورمان و آمریکایی‌ها هم شنیده‌اند که ما از ابتدا به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد بودیم و همین‌الان هم بی اطمینان هستیم.

وی تصریح کرد: به دلیل بی‌اعتمادی به امریکا بود که جمهوری اسلامی ایران ترجیح داد مذاکراتش با 5 کشور عضو دائم شورای امنیت به همراه اتحادیه اروپا و آلمان باشد تا همه به منطق جمهوری اسلامی ایران و شناختی که ما از آمریکایی‌ها داریم، برسند.

این نماینده مجلس با اشاره به شکل‌گیری هیات نظارت بر اجرای برجام، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی را ابلاغ کردند اشاره کردند که با توجه به فریبکاری آمریکا و عدم اعتمادی که هست؛ هیات نظارت بر اجرای برجام به جهت پیچیدگی‌هایی که این موافقت‌نامه از لحاظ فنی دارد شکل بگیرد و موضع آمریکا و کشورها را رصد کند.

دهقانی یادآور شد: در حال حاضر اولاً برای مقابله با آمریکا قانون اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام را داریم. غیر از این قانون در جلسات متعددی که بارها در کمیسیون امنیت ملی و شورای عالی امنیت برگزار شده سناریوهای متفاوتی برای اقدام متقابل متناسب در اجرای برجام مشخص شده که هرطور طرف مقابل اقدام کرد جمهوری اسلامی ایران هم با مدنظر قرار دادن منافع ملی خود اقدام کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بابیان اینکه تا مادامی‌که طرف مقابلمان متعهد باشد ما نیز متعهدیم، گفت: اگر قرار شد آمریکا به تعهداتش عمل نکند ما نیز اقدام متقابلی را انجام می‌دهیم. طبق بندهای 26، 27،28 و 29 موافقت‌نامه برجام آمریکا باید در اجرای برجام حسن نیت نشان دهد اما ما جز سوءنیت در طول این مدت چیزی از آمریکا ندیده‌ایم و درواقع آمریکا به شکلی روح برجام را نقض کرده است و این حسن نیت را نشان نداده و در حال حاضر نیز ممکن است که با اقدامات عملی سوء نیتش را تکمیل کند.

دهقانی تاکید کرد: لذا سناریوهای مختلفی برای اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که اگر طرف مقابل مخصوصاً آمریکا به تعهداتش عمل نکرد آن را اجرا خواهیم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها