ورود 4 هزار خودرو هیبریدی غیررسمی به کشور

ورود حدود 4 هزار دستگاه هیبریدی از طریق نماینده‌های غیر رسمی بدون گارانتی موجب شد تا بازار خودروهای هیبریدی خراب‌شده و متقاضیان و برخی مسئولان در مورد خودروهای هیبریدی برداشت غلط داشته باشند.

ورود 4 هزار خودرو هیبریدی غیررسمی به کشور
کد خبر: 163298
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۱۸:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد فلاح عضو هیات مدیره شرکت پاکرو در نشست خبری مربوط به تشریح آخرین وضعیت ورود خودروهای هیبریدی به کشور با بیان مطلب فوق گفت: در سالهای اخیر گری مارکت ها با ورود خودروهایی که در سایر کشورها ثبت شده بودند به بازار ایران شرایطی را ایجاد کردند که متقاضیان خودروهای هیبریدی با مشکل گارانتی مواجه شده و اعتراضاتی را داشته باشند، این در حالی است که نمایندگی های رسمی خدمات پس از فروش کامل را از طریق شرکت مادر به خودروهای وارداتی شان ارائه می کنند.

او با تاکید بر این که خودروهای وارداتی در گری مارکت و واردات غیر قانونی آفت اصلی فعالیت شرکت پاکرو به عنوان نماینده خودروهای هیبریدی است ، تاکید کرد : مجموعه‌ای از عوامل همچون واردات غیر قانونی، نوسانات نرخ ارز و تعرفه‌های نامتعارف مشکلاتی را برای خودروهای هیبریدی و شرکت پاکرو ایجاد کرد اما خوشبختانه دولت جلوی این واردات را گرفت.

عضو هیئت مدیره شرکت پاکرو با اشاره به الزام شرکت مادر کره ای در مورد خدمات پس از فروش افزود : شرکت‌های سازنده تعهد دارند که برای مدت معینی گارانتی محصولات را تامین کند. حال اگر این خودروها از کشورهای دیگر وارد شوند، در این زمینه به مشکل بر می‌خورند.

فلاح ادامه داد: هیچ شرکتی حاضر به گارانتی این خودروها نیست و در این حالت تنها کسی که ضرر می‌کند مشتری است. در همین حال شرکتی هیوندای اعلام کرد که اگر خودرویی از محصولات آن شرکت از طریق بازار سیاه وارد کشور شده باشد، نماینده رسمی آن شرکت به ازای هر دستگاه، 2 هزار دلار جریمه خواهند شد.

او البته معتقد است که بحث واردات و ثبت سفارش غیر قانونی پیش از این هم مسوبق به سابقه است و چه در دوره قبل، چه حال حاضر و چه در آینده، خودروهای بسیاری از کشورهای دیگر وارد کشور ما شده و می شوند که مناسب آب و هوا و همچنین شرایط کشور نیستند و استاندارد‌های متفاوتی را پاس می کنند.

فلاح در رابطه مشکلات پیش‌روی شرکت پاکرو گفت: مجموعه‌ای از موارد مانند واردات غیر قانونی، نوسانات نرخ ارز و تعرفه‌های نامتعارف مشکلاتی را برای شرکت ایجاد کرد اما خوشبختانه دولت جلوی این واردات را گرفت.

در این نشست جواد نفری مدیر خدمات پس از فروش پاکرو نیز با اشاره به انواع خودروهای هیبریدی گفت: مصرف سوخت ترکیبی خودروهای هیبرید هیوندای که توسط پاکرو وارد می‌شوند حدود پنجاه درصد کمتر از نمونه بنزینی است. این خودروها دارای استاندارد یورو 6 است در حالی که خودروهایی که توسط گری مارکت ها وارد شده بودند دارای استاندارد یورو 5 هستند و برای ارائه خدمات به انها مشکل وجود دارد.

او در رابطه با گارانتی محصولات هیوندای گفت: محصولات هیوندای پاکرو به مدت 5 سال تحت گارانتی شرکت است که تحت نظر هیوندای کره است؛ به این جهت با توجه به مجوزی که وزارت صنعت برای ارائه خدمات به ما داده است امکان ارائه سرویس به این خودروها را نداریم.

نفری ادامه داد: البته طی مکاتبات با گمرک و وزارت صنعت توانستیم جلوی ترخیص این خودروها را بگیریم. اما باز هم با مشکل جدیدی مواجه شدیم و در گمرک برخی از این خودروها با جعل لیبل یورو 6 وارد کشور شده بودند در حالی که یورو 5 داشتند این هم مشکلی جدید رابرای خریداران ان ایجاد کرد.

او تعداد این خودروها را 100 دستگاه اعلام کرد و افزود: منابع رسمی، می گویند این خودروها زمانی ثبت سفارش شده اند که سایت ثبتارش در یک بازه زمانی حک شد و به همین وسیله این خودروها وارد کشور شد که البته این امر بسیار غیر محتمل است.

در ادامه این نشست بهنام بهجت، معاونت فروش و بازاریابی هم با اشاره به ورود اتوبوس های برقی و موتورسیکلت های برقی گفت: استراتژی پاکرو استفاده از خودروهای سبز است به همین جهت علاوه بر خودروها و تاکسی‌های هیبرید و همچنین موتورسیکلت‌های سبز، شرکت "پاکرو باس" که به تازگی تاسیس شده است در حال مکاتبه با شرکت‌های اروپایی و چینی است برای وارد کردن اتوبوس‌های برقی است.

به گفته او ، از 5 درصد خودروهای وارداتی تنها 10 درصد هیبریدی ها هستند که حدود 7 هزار دستگاه می شود.

بهجت در رابطه با تعرفه‌های خودروهای هیبریدی گفت: افزایش تعرفه‌های خودروهای هیبرید از 5 درصد به 45 درصد به این معناست که باید هزینه 9 دستگاه خودرو را بدهیم تا یک خودرو را وارد بازار کنیم. این امر به دلیل سوء مدیریت است. اگر تعرفه‌ها به حالت قبل برگشت، هزینه اضافی که از خریداران گرفته شده، به آن‌ها برگردانده می‌شود.

او تصریح کرد: با توجه به روندی کنونی، برخی خودرو‌ها پلاک شده اند و برخی دیگر در حال پلاک شدن هستند و در سال جدید به دست مشتریان خواهد رسید.

مبنع: پارسینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها