کد خبر: 163590
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۱ ۱۴:۱۲:۰۰
| |

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران:

راضی نگه داشتن ترامپ یا نگرانی‌های امنیتی اروپا؟

آلمان و فرانسه و بریتانیا، سه کشور اروپایی خواستار اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران شدند. آیا این تحریم‌ها به دلیل نگرانی‌های امنیتی اروپا است یا راضی نگه داشتن ترامپ برای ماندن در توافق هسته‌ای ایران؟ اسپوتنیک در خصوص این مسئله گفتگویی با محمد مرندی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه داشته است.

راضی نگه داشتن ترامپ یا نگرانی‌های امنیتی اروپا؟
کد خبر: 163590
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۱ ۱۴:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- فرانسه از اتحادیه اروپا خواسته است که در هفته جاری تحریم های جدیدی را علیه ایران در مورد برنامه موشکهای بالستیک در نظر بگیرد. بسیاری معتقدند که این تلاشی برای متقاعد کردن واشنگتن برای ماندن در توافق هسته ای سال 2015 با تهران است. اسپوتنیک با دکتر محمد مرندی ، کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با این موضوع صحبت کرد.

*فرانسه بر اتحادیه اروپا فشار می‌آورد تا تحریم های جدیدی را علیه ایران در خصوص دخالت در جنگ سوریه و برنامه موشکی بالستیک در نظر بگیرد. آیا این حرکت ها بر آمده از نگرانی های امنیتی اروپا است یا عمدتا به دلیل تهدید دونالد ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران است؟


من فکر می کنم که این امر تا حد زیادی به ترامپ برمی‌گردد. آن‌ها می‌خواهند که او را راضی نگه دارند و این برای روابط بین المللی بسیار مضر است. این موضوع پیامی مبنی بر اینکه هیچ‌گونه توافقی نباید با آمریکا و اتحادیه اروپا انجام داد به جامعه بین‌الملل می‌فرستد؛ چراکه در نهایت پس از هر گونه معامله ای، آن‌ها خواسته‌های بیشتر دارند. موضوع دیگر این است که دولت فرانسه، همراه با بریتانیایی ها و کانادایی ها و آمریکایی ها، مقدار زیادی سلاح را به عربستان سعودی برای کشتار مردم یمن فروخته اند. آمریکایی ها، فرانسوی ها، کانادایی ها و بریتانیایی ها مقدار زیادی پول می پردازند و تلاش می‌کنند تا پادشاهان مستبد عربستان سعودی و امارات متحده عربی را راضی نگه دارند تا بتوانند پول بیشتری کسب کنند.

*اگر اروپا واقعا تحریم های بیشتری برای راضی نگه داشتن ترامپ علیه ایران اعمال کند، احتمال اینکه ایران از برجام خارج شود وجود دارد؟


خب، اگر ایالات متحده از برجام خارج شود، این یک توافق مرده خواهد شد و برای ایران معنی نخواهد داشت؛ بنابراین این بدین معنی است که ایران هم باید از این معاهده خارج شود. باز هم، من فکر می کنم این مسئله پیامی را به جامعه بین المللی ارسال می کند که ایالات متحده در هر میز مذاکره مورد اعتماد نیست. هر کشور، حتی کشورهایی مانند کره شمالی، اگر بخواهند مذاکراتی جدی تحت چنین شرایطی با ایالات‌متحده انجام دهند، احمق به نظر می‌رسند.

*به زودی مایک پومپئو، کسی که مخالف سرسخت توافق هسته‌ای 2015 است، کنترل وزارت امور خارجه به دست خواهد گرفت. این بدان معنی است که هم دیپلمات ارشد و هم رئیس‌جمهور آمریکا مخالف این معاهده هستند. اگر ایالات‌متحده از برجام خارج شود، سیاست آمریکا در مقابل ایران چگونه خواهد بود؟


من فکر می‌کنم که ایالات‌متحده نه تنها در مقابل ایران، بلکه در مقابل روسیه و چین نیز تهاجمی تر می شود؛ این امر موجب انزوای بیشتر آمریکا می‌شود و کشورهای دیگر مانند ایران، روسیه و چین، که از طریق روش های مختلف توسط آمریکایی ها تهدید می شوند را به هم نزدیک می‌کند. آن‌ها علیه چین هم تحریم‌هایی اعمال کردند. این‌ها انگیزه‌هایی هستند که باعث شده این کشورها در حال همکاری باهم باشند. کشورهای دیگر هم از این سیاست‌های افراطی ایالات‌متحده خسته می‌شوند و از آمریکا فاصله می‌گیرند‌.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها