محمدرضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

مهم‌ترین راه حمایت از تولید ایجاد محیط مناسب برای توسعه توسط حاکمیت است/ حمایت از تولید داخلی به معنای ایجاد رانت نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: هیچ‌گاه منظور از حمایت، ایجاد رانت و بازاری بسته و ایزوله برای آسایش خیال مدیرانی که به حقوق مصرف‌کنندگان و لوازم توسعه کشور و تحصیل شرایط رقابتی بی‌توجه‌اند نبوده است، بلکه حمایت از تولیدکنندگان، درحرکت به سمت اهداف عالی شمرده‌شده در سند چشم‌انداز، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اهداف برنامه توسعه کشور مد نظر بوده است که در پرتو آن رضایتمندی مردم نیز حاصل خواهد شد.

مهم‌ترین راه حمایت از تولید ایجاد محیط مناسب برای توسعه توسط حاکمیت است/ حمایت از تولید داخلی به معنای ایجاد رانت نیست
کد خبر: 163623
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۲ ۱۶:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره شعار سال که حمایت از کالای ایرانی اعلام‌شده است، گفت: حمایت از تولید ایرانی با توجه به شرایط کشور، از دو طریق مفید، ضروری و مؤثر است؛ اولین و مهم‌ترین آن ایجاد محیط و اکوسیستم مناسب برای تولید، بهره‌وری و توسعه، توسط دولت و حاکمیت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: به‌گونه‌ای که درنتیجه آن، محصولات در نوع خود باکیفیت، قیمت و خدمات متناسب به‌صورت رقابتی تولیدشده و امکان فروش در بازارهای رقابتی داخلی و خارجی را داشته باشد، و دوم حمایت شهروندان از تولیدات ایرانی است که با خرید و مصرف تولیدات داخلی واجد شرایط حداقلی قابل‌قبول به عمل می‌آید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای در ادامه گفت: هیچ‌گاه منظور از حمایت، ایجاد رانت و بازاری بسته و ایزوله برای آسایش خیال مدیرانی که به حقوق مصرف‌کنندگان و لوازم توسعه کشور و تحصیل شرایط رقابتی بی‌توجه‌اند نبوده است، بلکه حمایت از تولیدکنندگان، درحرکت به سمت اهداف عالی شمرده‌شده در سند چشم‌انداز، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اهداف برنامه توسعه کشور مد نظر بوده است که در پرتو آن رضایتمندی مردم نیز حاصل خواهد شد.

نجفی ادامه داد: تولید داخلی در نتیجه حمایت‌های برشمرده و برنامه و تدبیر و تلاش خود بایستی بتواند طی برنامه‌ای زمان بندی شده و قابل ارزیابی به ماندگاری اقتصادی و رقابتی با ملاحظه همه ابعاد و جهات آن در قیاس با رقبا نائل شود؛ یعنی در قیمت تمام شده، کیفیت و زمان تحویل و خدمات فروش و پس از فروش مطلوبیت و جذابیت کافی را برای بازار و مصرف‌کنندگان خود فراهم کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در توضیح دیگر ملزومات حمایت تولید داخلی بیان کرد: مردم و مصرف‌کنندگان نیز مادام که این حرکت مسئولانه و روبه‌جلو را در تولیدکنندگان محصولات داخلی می‌بینند حتی‌الامکان بایستی از تولیدات داخلی استفاده کنند، در این صورت مصرف آن‌ها نیز در راستای منافع ملی و تقویت ظرفیت‌های داخلی کشور قرار خواهد گرفت.

نجفی در ادامه تاکید کرد: در چنین شرایطی تولید داخل به پیشرانه‌ای قابل‌اتکا، مؤثر و ماندگار برای اقتصاد کشور و امنیت و آسایش مردم بدل شده و نویدبخش آینده‌ای درخور استحقاق مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی خواهد بود و حقوق جامع‌الاطراف همه ذی‌نفعان را به گونه متوازن و متعادل تأمین و تضمین خواهد کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا محصولات ایرانی از کیفیت لازم برای ترغیب و خرید مصرف‌کنندگان داخلی برخوردار است، عنوان کرد: در برخی تولیدات کالا، از شرایط مناسبی برخورداریم، لیکن در پاره‌ای دیگر از تولیدات خیر. در این دسته بعضا محصولاتی اساسی و استراتژیک هم مشاهده می‌شود که آثار تعیین‌کننده‌ای بر اقتصاد ملی و اقتصاد و شرایط زندگی مصرف‌کنندگان دارند.

این نماینده مجلس افزود: این صنایع بعضاً از حمایت‌های جامعی برخوردار بوده‌اند؛ مانند صنعت خودروسازی، که چندین دهه از حمایت‌های دولت، مجلس و مردم برخوردار بوده است، اما هم‌اکنون با شرایط مطلوب فاصله قابل‌توجهی دارد.

او با بیان اینکه هرچند دستاوردها و نتایج قابل‌بیانی در این حوزه نیز وجود دارد، ادامه داد: اما در مجموع از نقطه مطلوب و شایسته ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی و شرایط رقابتی با کشورهای رقیب که بعضاً کار در این حوزه را هم‌زمان و یا حتی پیش‌تر از آن‌ها آغاز کرده‌ایم فاصله زیادی ایجادشده است.

نجفی ادامه داد: لازمه تحقق اهداف مندرج در تمام اسناد بالادستی، عملکرد اقتصادی، کیفی و به هنگام سرمایه‌گذاری‌های کلانی است که انجام‌شده است.

نماینده تهران در ادامه تاکید کرد: اگر چنین نباشد برنامه‌ریزان در چگونگی، بایدها و نبایدهای حمایت از تولید داخل ضرورتا باید بازنگری اساسی، جامع و آینده‌نگرانه‌تری به عمل آورند تا ضمن تحصیل نتایج مطلوب برشمرده فوق، زمینه‌های هرگونه رانت، فساد و اجحاف به حقوق مصرف‌کنندگان و مردم مرتفع شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر این موضوع که این‌گونه حمایت حتما برای پیشرفت صنعت لازم و ضروری است، افزود: اما با یک برداشت ناقص و نادرست نتیجه به رانت، انحصار، سکون و عدم پویایی و ادامه حیات با ارتزاق از سرمایه‌های مختلف ملی تغییر ماهیت پیداکرده و عملا به الزام شهروندان به خرید محصولاتی با قیمت بالا، کیفیت پایین و استهلاک فرصت‌ها و سرمایه‌های ملی بدل می‌شود.

نجفی ادامه داد: امیدواریم در نتیجه شناخت اصولی و عمل مسئولانه، توفنده و همه جانبه حول محور نام‌گذاری سال 1397 شاهد بهره‌وری، توسعه، عدالت، امنیت و رفاه و برخورداری هر چه بیشتر جامعه باشیم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: به اعتقاد من حرکت در این مسیر نیازمند تجمیع منابع و سرمایه‌ها و التزام به انجام تمامی اقدامات حول برنامه‌ها و اهداف استراتژیک، اجرای صحیح اصل 44 و کاهش هرچه ممکن تصدی‌گری به نحوی شفاف و سالم‌سازی روند امور در بخش‌های اقتصادی دولتی و شبه‌دولتی از آسیب‌ها و نقایص است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها