کد خبر: 163624
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۱ ۱۷:۰۵:۰۰
| |

الیاس حضرتی، نماینده تهران با توجه به ضرورت ساماندهی احزاب در کشور مطرح کرد

اصلاح نظام پارلمانی و نظام حزبی برای مدیریت بهتر کشور ضروری است / نظام حزبی مکمل نظام پارلمانی است/ حکومت اعتمادی برای شراکت احزاب در اداره کشور ندارد

حضرتی گفت:مردم باید بتوانند به میزان 50 درصد از ظرفیت نظام پارلمانی را به انتخاب احزاب واگذار کنند تا احزاب به میزان قدرت و تاثیرگذاری خود در این جایگاه قرار گیرند، در این شرایط نخبگان به مجلس راه پیدا می‌کند ضمن آنکه احزاب مورد حمایت مردم در سرنوشت قانونگذاری تاثیرگذار خواهند بود و به هیمن میزان پاسخگو خواهند بود.

اصلاح نظام پارلمانی و نظام حزبی برای مدیریت بهتر کشور ضروری است / نظام حزبی مکمل نظام پارلمانی است/ حکومت اعتمادی برای شراکت احزاب در اداره کشور ندارد
کد خبر: 163624
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۱ ۱۷:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس حضرتی در خصوص جایگاه احزاب در کشور، گفت: احزاب در بخش‌های مختلف با مشکل مواجهند، متاسفانه نه تنها قانون احزاب دارای ایراداتی است، بلکه جایگاه احزاب در نظام پارلمانی هم از مشکلاتی برخوردار است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نظام حزبی مکمل نظام پارلمانی است که متاسفانه در کشور ما به رسمیت شناخته نشده است، نظام حزبی در روند انتخابات ما جایگاهی ندارد، از سوی دیگر برای احزاب متناسب با وزن و قدرتشان سهمی در این نظام قائل نشدیم.

وی افزود: متاسفانه احزاب با سقف در بسته‌ای در آینده خود روبه رو هستند، کادرسازی احزاب به تنهایی کفایت نمی‌کند، کادرسازی یکی از اهداف برنامه‌های حزبی در کشور است اما اصلاح نظام پارلمانی و نظام حزبی برای مدیریت بهتر کشور ضروری است.

حضرتی معتقد است: مردم باید بتوانند به میزان 50 درصد از ظرفیت نظام پارلمانی را به انتخاب احزاب واگذار کنند تا احزاب به میزان قدرت و تاثیرگذاری خود در این جایگاه قرار گیرند، در این شرایط نخبگان به مجلس راه پیدا می‌کند ضمن آنکه احزاب مورد حمایت مردم در سرنوشت قانونگذاری تاثیرگذار خواهند بود و به هیمن میزان پاسخگو خواهند بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در شرایط کنونی ساختار حکومتی نسبت به احزاب دید خوشبینانه‌ای ندارد، در حقیقت حکومت اعتمادی برای شراکت احزاب در این ساختار ندارد، در صورتی که استقرار نظام حزبی و مجلس حزبی و دولت برآمده از حزب، مسئولیت امور تقنینی و اجرا متوجه یک حزب یا ائتلافی از چند حزب می‌شود.

وی ادامه داد: با استقرار نظام حزبی مذکور، مردم خواسته خود را از حزب طلب می‌کنند و در اعتراضات و راهپیمایی‌ها تمام کشور را زیر سوال نمی‌برند بلکه خواستار برکناری حزب مورد نظر خود می‌شوند و به لحاظ تولید ناخالص داخلی، اشتغال، تورم، سرمایه‌گذاری و سایر شاخص‌های توسعه احزاب را در معرض پاسخ قرار می‌دهند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی،معتقد است: با استقرار نظام حزبی و در روند دموکراتیک حزبی، احزاب مورد سوال قرار می‌دهند. در این میان باید از تجربه سایر کشورها استفاده شود، در جریان اصلاح قانون احزاب هم باید تقویت ارتباط نظام پارلمانی و نظام حزبی تعریف شود در غیر این صورت وضعیت احزاب اصلاح نخواهد شد.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها