ثبت آئین های نوروز مناطق کُردنشین گامی برای تقویت صنعت گردشگری

مناطق شهری و روستایی استان های کُردنشین ایران هر سال از نیمه دوم اسفند میزبان آئین های سنتی استقبال از نوروز و بهار طبیعت است که به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده است.

ثبت آئین های نوروز مناطق کُردنشین گامی برای تقویت صنعت گردشگری
کد خبر: 163730
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۴ ۱۴:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| کُردها در استان های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و ایلام از اسفند ماه به استقبال نوروز می روند و با برگزاری آئین هایی که برگرفته از آداب و رسوم و فرهنگ و سنن خود است، آمدن بهار را جشن می گیرند.


برگزاری این آئین ها چند پیام مهم در خود نهفته دارد که احیای فرهنگ اصیل ایرانی و کُردی یکی از این پیام ها است که در قالب برنامه های فرهنگی مانند شعر خوانی، موسیقی و آئین های موزون مانند 'هله پرکی' اجرا می شود.


نظم و انضباط در برگزاری این آئین ها که به صورت خودجوش توسط مردم برگزار می شود از دیگر پیام های این مراسم ها است که نشان می دهد مردم از ظرفیت بسیار بالایی برای اجرای چنین برنامه هایی برخوردار هستند و دولت می تواند اختیارات خود در حوزه های فرهنگی و اجتماعی را به مردم واگذار کند و از این ظرفیت عظیم بهره مند شود.


پیام مهم دیگر این آئین ها نشان دادن میزان امنیت مناطق مرزی غرب کشور است، در روستاهای واقع در نوار مرزی ایران و عراق برگزاری چنین آئین های باشکوهی با حضور هزاران نفر از مردم بدون هیچ گونه مشکلی و در کمال آرامش، نشان دهنده میزان امنیت پایدار این مناطق است.


آئین های استقبال از نوروز اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری در کشور تبدیل شده که جا دارد مسئولان سازمان میراث فرهنگی آن را در تقویم برنامه های سالانه خود بگنجانند.


دفاتر خدمات مسافرتی نیز می توانند از این جاذبه گردشگری برای معرفی هرچه بیشتر فرهنگ و آداب و رسوم مردم مناطق کُردنشین بهره مند شوند و گردشگران را به سمت این مناطق سوق دهند.


این آئین معرف فرهنگ اصیل مردمان کُرد است، آنها در جشن نوروز لباس زیبای کُردی بر تن می کنند و دسته دسته با نظم و ترتیب خاصی مراسم را برگزار می کنند، موسیقی زنده در محل اجرا می شود و مردم به اجرای آئین کهن 'هله پرکی' می پردازند.


آتش به عنوان سمبل روشنایی، در میان کُردها قداست دارد و در آیین های نوروز، آتش یک پای ثابت است و در وسط میدان برگزاری این جشن ها، آتشی بزرگ برافروخته می شود و جمعیت گرداگرد آن به هله پرکی (پایکوبی) می پردازند.


اجرای موسیقی کُردی از دیگر برنامه های آیین های نوروز در روستاهای کردستان است که اغلب هنرمندان کُرد در این آیین ها به اجرای برنامه می پردازند و با خواندن قطعاتی در وصف نوروز، طبیعت کردستان و زیبایی های آن، لحظات شادی را برای جمعیت فراهم می سازند.


قرائت اشعار کُردی از شاعران قدیمی و معاصر مناطق کُردنشین نیز در این جشن ها از دیگر برنامه ها است.


پوشش یک دست کُردی زنان و مردان کُرد که از زیبایی و ظرفت بسیار زیادی به دلیل دوخت و رنگارنگی آن، برخوردار است نیز به جذابیت های این آیین ها افزوده است.


حضور زنان و مردان در صفوف هله په رکی (پایکوبی) از دیگر برنامه های این جشن ها است که به همراهی موسیقی محلی آمدن بهار طبیعت و نو شدن زمین را جشن می گیرند.


عکس ها و کلیپ های این َآئین کهن امروز در شبکه های مجازی دست به دست می چرخد و مردم سایر نقاط دنیا هم با این فرهنگ زیبای ایرانی آشنا می شوند.


آیین های استقبال از بهار و نوروز علاوه بر اینکه پاسداشت فرهنگ و آداب و رسوم گذشتگان است شادابی و نشاط را برای مردمان این دیار به ارمغان می آورد تا پس از یکسال تلاش و خستگی با برگزاری چنین آیین هایی سرزنده تر و شاداب تر از قبل شوند.


ثبت این آئین کهن و باستانی در فهرست آثار ملی می تواند بستری برای ثبت جهانی باشد که جا دارد مسئولان حوزه گردشگری به این موضوع نگاه ویژه ای داشته باشند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها