ناصر ایمانی:

فضای ذهنی اصولگراها برای تحرکات و مانورهای جدید بسته است/ قالیباف برای اصولگرایان فداکاری کرد/ اصولگراها هنوز در شوک انتخابات ریاست‌جمهوری 96 باقی مانده‌اند

ناصر ایمانی می‌گوید: قالیباف برای اصولگرایی فداکاری بزرگی در انتخابات سال 96 انجام داد چون حرف اصولگراها را پذیرفت و کنار کشید؛ در حالی که خودش اعتقادی به این کار نداشت اما سال 92 ولایتی و جلیلی حاضر نشدند روغن ریخته را نذر امامزاده کنند.

فضای ذهنی اصولگراها برای تحرکات و مانورهای جدید بسته است/ قالیباف برای اصولگرایان فداکاری کرد/ اصولگراها هنوز در شوک انتخابات ریاست‌جمهوری 96 باقی مانده‌اند
کد خبر: 164014
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۲ ۰۹:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مدیر جهادی عنوانی است که قالیباف دوست دارد او را با این نام یاد کنند اما بعد از ترک شهرداری کلا خانه نشنی را تجربه می کند، ایده نواصولگرایی را چندین مرتبه در محافل رسانه ای مطرح کرد اما گوش شنوایی نبود. خیلی ها معتقدند قالیباف بخواهد یا نخواهد بازنشسته سیاسی محسوب می شود اما گویا این روزها جهادگر اجرایی قصد دارد در حوزه سیاسی نیز با راه اندازی حزب جهادگری کند. ناصر ایمانی می گوید که خوب است آقای قالیباف حزبش را تشکیل دهد و فعال باشد. برنامه دهد و در عرصه سیاست حضور جدی پیدا کند.

* بعد از تحویل جایگاه شهردار تهران به نجفی، دیگر هیچ یادی از قالیباف در جریان اصولگرایی نشد. آیا آقای قالیباف با طرح ایده نواصولگرایی سفره خودش را از اصولگراها جدا کرد تا بخشی از بدنه اصولگرایی را لیدری کند؟

آقای قالیباف سفره خودش را از اصولگراها جدا نکرده است. او در تقسیم بندی های متداول جناحی یک اصولگرا به حساب می آید اما دو علت را برای ساکت بودنش می توان برشمرد. اول آنکه فضای سیاسی خاصی مثل انتخابات یا یک موضع حاد و مهم سیاسی در کشور وجود ندارد که کل اصولگراها فعال باشند پس چون موردی نیست اصولگراها فعال نیستند چه رسد به آقای قالیباف. ثانیا آقای قالیباف اظهارنظر سیاسی درباره عملکرد دولت دارد، او اخیرا موضوع چهاردرصدی ها را مطرح کرد ولی در مجموع می توان گفت اصولگراها هنوز در شوک انتخابات ریاست جمهوری 96 باقی ماندند.

* برخی اخبار حکایت از آن می کند که آقای قالیباف در روزهایی که مسئولیت اجرایی ندارد، می خواهد به سمت فعالیت های سیاسی بارزتر همچون تشکیل حزب یا پدر معنوی شدن یک تشکیلات سیاسی برود چون انتقادی که به او در زمان انتخابات وارد می شد این بود که بیشتر یک مدیر اجرایی است تا شخصیت سیاسی، آیا آقای قالیباف می تواند با تشکیل حزب وجه سیاسی خود را تقویت کند؟

هر کسی به سمت تشکیل حزب برود باید استقبال کرد، درباره آقای قالیباف هم چراکه نه. هم سابقه سیاسی دارد و چندین بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد بود بنابراین در قد و قامت سیاسیون طراز اول خود را می داند. از طرف دیگر سابقه اجرایی بسیارخوبی دارد بنابراین از شاخص های نسبتا لازم برای تشکیل حزب برخوردار است. این کمک می کند که او حزب تشکیل دهد.

چرا ایده نواصولگرایی آقای قالیباف نشد؟

آقای قالیباف انتقادها و اعتراض هایی به خط مشی فکری و اجرایی مجموعه اصولگرایی دارد. این اعتراض ها و انتقادها نیز منحصر به او نیست. آقای باهنر و توکلی نیز به شکل دیگری نقدهایی را وارد می کنند، البته هر کدام از بُعدی مجموعه اصولگرایی را مورد انتقاد قرار می دهند. آقای قالیباف نیز وقتی بحث نواصولگرایی مطرح کرد می خواست بگوید انتقاد دارد اما این به معنای جداکردن سفره خودش از اصوگرایی نیست، بر همین اساس از عنوان «نواصولگرایی» یعنی نو شدن استفاده کرد.

انتقادهای آقای قالیباف به جریان اصولگرایی چیست؟

اصولگراها مقداری فضای ذهنی شان برای تحرکات و مانورهای جدید سیاسی-فکری-خط مشی ای بسته است. برای همین به هر حرف جدیدی خیلی روی خوش نشان نمی دهند، دوست دارند به همان شکلی که بودند بمانند و به خیلی چیزها مشکوک و مظنون هستند بنابراین از ایده نواصولگرایی آقای قالیباف استقبال نکردند، هرچند که آقای قالیباف برای اصولگرایی فداکاری بزرگی در انتخابات سال 96 انجام داد چون حرف اصولگراها را پذیرفت و کنار کشید؛ در حالیکه خودش اعتقادی به این کار نداشت. کاری که خیلی شخصیت های معروف و سوپر اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و همین طور سال 96 نکردند اما همچنان اصولگراها با گوشه چشم به آقای قالیباف نگاه می کنند.

* شما می گویید آقای قالیباف فداکاری بزرگی برای اصولگراها در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 انجام داد اما چرا او هنوز اعتماد اصولگراها را کسب نکرده است و برخی به طور روشن پایداری ها کار او را کوچک و بی اهمیت جلوه می دهند و می گویند روغن ریخته را نذر امامزاده کرد چون ماندن و نماندن آقای قالیباف تأثیری نداشت؟

خیر، این طور نیست که روغن ریخته را نذر امامزاده کند. این نظر پایداری ها است، مشکل آنها این است که جز خودشان کسی را قبول ندارند. ضمن آنکه نظر آنها نظر بی جایی است همین آقایان دیگر مثل ولایتی و جلیلی حاضر نشدند روغن ریخته را نذر امام زاده کنند. با وجودی که به مراتب احتمال پیروزی شان در سال 92 کمتر بود.

* آینده سیاسی قالیباف چه طور می بینید؟

آقای قالیباف شخصیت اجرایی بسیار مفیدی برای کشور است، جای تأسف دارد که از چنین مدیرانی به دلیل مسائل سیاسی استفاده نمی شود. من با آنکه با علی مطهری اختلاف نظر زیادی دارم ولی او بعد رفتن قالیباف از شهرداری، به دولت توصیه کرد از توان قالیباف استفاده کند چون او توان بالای اجرای دارد اما چرا استفاده نمی شود به لحاظ نگاه های سیاسی. برخی وزرا امروز به لحاظ توانایی پایین تر از آقای قالیباف هستند اما آنها مورد استفاده قرار می گیرند. البته منکر برخی نقاط ضعف آقای قالیباف نیستم اما برای کل کشور جای تأسف است که قالیباف به نوعی خانه نشین است. باید از توان او استفاده شود. حالا معلوم نیست این اتفاق بیفتد یا خیر. آیا مسئولیتی در حد و اندازه آقای قالیباف به او پیشنهاد می دهند یا مسئولیتی به مراتب پایین تر به او در آینده پیشنهاد می دهند. به نظرم در عرصه سیاسی خوب است آقای قالیباف حزبش را تشکیل دهد و فعال باشد. برنامه دهد و در عرصه سیاست حضور جدی پیدا کند.

* آقای قالیباف به انتخابات ریاست جمهوری 1400 وارد خواهد شد؟

نمی شود از الان گفت خیلی تا آن روز فاصله است تحولات بسیاری اتفاق خواهد افتاد.

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها