کد خبر: 164027
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۳ ۱۶:۴۸:۰۰
| |

حضور ایالات‌متحده در سوریه طولانی خواهد بود؛

احتمال توافق فرانسه و آمریکا بر سر حضور در سوریه

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا اظهار داشت که ایالات‌متحده به زودی سوریه را ترک خواهد کرد. در همین راستا اسپوتنیک گفتگویی با ایلتر توران، استاد روابط بین‌الملل انجام داده است. او معتقد است که کلمه به زودی به این معنی است که هرگاه به اهدافمان رسیدیم یا چیزی شبیه به آن.

احتمال توافق فرانسه و آمریکا بر سر حضور در سوریه
کد خبر: 164027
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۳ ۱۶:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که ایالات‌متحده به زودی سوریه را ترک خواهد کرد. ایلتر توران، استاد روابط بین الملل در دانشگاه بیگلی استانبول در مورد پیامدهای اظهارات ترامپ و انتصابات سیاسی اخیر او با اسپوتنیک مصاحبه کرد. توران معتقد است که باید به اظهارات ترامپ شک کنیم.

*این اولین بار نیست که ایالات متحده وعده داده است نیروهایش را از سوریه خارج کند. چقدر احتمال دارد که اینبار به طور قطع نیروهای آمریکایی از سوریه خارج شوند؟


در شرایط عادی، آنچه رئیس جمهوری آمریکا می گوید، جدی گرفته می شود؛ اما نشانه‌هایی وجود دارد که این اظهارات از پیش آماده نشده‌اند. به نظر می‌رسد دونالد ترامپ بدون آنکه برنامه دقیقی برای خروج از سوریه داشته باشد، این حرف‌ها را گفته است.
اگر به یاد داشته باشید حتی زمانی‌که اوباما بیانیه دقیقی برای خروج از عراق ارائه داد، نتوانست نیروهایش را از عراق خارج کند؛ بنابراین من فکر نمی‌کنم سخنان ترامپ از قبل برنامه‌ریزی شده باشد. اما این موضوع اجازه نمی دهد ما بلافاصله قضاوت کنیم که ایالات متحده خیلی زود از سوریه خارج خواهد شد یا نه.

*فکر می‌کنید ایالات‌متحده تا چه مدت در سوریه باقی بماند؟


حضور آمریکا در سوریه برای مدت زمان طولانی ادامه دارد. در طول زمان بیشتر شده و آمریکایی‌ها اهدافی را که می‌خواستند به دست آوردند. البته این امر شامل ریشه‌کن کردن داعش است؛ اما عده‌ای بر این باورند که دلایل دیگری هم وجود دارد که آمریکایی‌ها در سوریه حضور دارند. آن‌ها می‌خواهند مانع قدرتمند شدن ایران در برابر غرب شوند. بنابراین پاسخ به این سوال کمی دشوار خواهد بود. نشانه‌ها حاکی از آنند که این یک روند طولانی مدت خواهد بود.

*با انتخاب شدن مایک پومپئو به عنوان وزیر امور خارجه، فکر می کنید احتمال دارد که سیاست خارجی آمریکا در آینده نزدیک در رابطه با سوریه تغییر کند؟


پیش‌بینی من این است که این تصمیمات در لحظه گرفته می‌شوند؛ اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که باید انجام شوند. خیلی زود به این معنی است که هرگاه به اهدافمان رسیدیم یا چیزی شبیه به آن. من به شخصه تغییرات چشمگیری‌را پیش‌بینی نمی‌کنم.

*نظرتان درباره انتخاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ و نگرانی هایی که در مورد انتصاب وی ابراز شده است، چیست؟


بولتون دیدگاه نسبتا عجیب‌ وغریبی دارد. او در کنار آمدن با دیگر انتصابات ترامپ به مشکل بر خواهد خورد؛ بنابراین انتصاب او ممکن است طولانی نباشد. به نظر می‌رسد چرخش افراد در دولت ترامپ بسیار زیاد است. به همین دلیل خیلی تعجب‌آور نیست که بولتون برای مدت کوتاهی باقی بماند.

*از سوی دیگر، فرانسه علاقه زیادی به درگیر شدن در مناقشات سوریه دارد. درباره آن چه نظری دارید؟


من به نوعی کنجکاو هستم که چرا فرانسه به دخالت در بسیاری از نقاط جهان علاقه‌مند است. همانطور که می دانید، آنها در بخش هایی از آفریقا فعال بوده اند و در لبنان حضور داشتند و اکنون می‌خواهند در سوریه حاضر شوند. من احساس می کنم که ممکن است فرانسوی‌ها به دلیل انگیزه‌های مختلف عمل کنند. یکی از آنها این است که فرانسه مایل است خود را به عنوان یک قدرت بزرگ ببیند و علاقه دارد از قدرت نظامی استفاده کند. چیز دیگری که ما کاملا مطمئن نیستیم این است که ممکن است ماکرون و ترامپ در گفتگوی تلفنی خود به نتایجی رسیده باشند. چراکه به نظر می‌رسد ماکرون یکی از معدود رهبران اروپایی است که می‌تواند به راحتی با ترامپ ارتباط برقرار کند. به این ترتیب آنها ممکن است به یک توافق دست یابند که به موجب آن فرانسه مسئولیت‌های بیشتری را در سوریه بپذیرد و اجازه دهد ایالات متحده مسئولیت‌های خود را کاهش دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها