کد خبر: 164253
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ۱۰:۴۱:۰۰
| |

مشاورین ترامپ برای خروج آمریکا از برجام سناریو می‎نویسند

ظاهراً مشاورین ترامپ با توجه به احتمال عقب‎نشینی آمریکا از برجام، مامور پیشنهاد گام‎های بعدی برای مواجهه با ایران شده‎اند.

مشاورین ترامپ برای خروج آمریکا از برجام سناریو می‎نویسند
کد خبر: 164253
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ۱۰:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| کمتر از 5 هفته مانده به پایان ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر عقب‌نشینی از برجام در صورت عدم رفع نواقص ادعایی وی، «آسوشیتدپرس» در گزارشی از تلاش مشاورین امنیت ملی کاخ سفید برای ارائه سناریوهای احتمالی خبر داد.

این درحالی است که واقعاً هیچ‌کس نمی‌داند بعد از اتخاذ این تصمیم چه پیش خواهد آمد و پاسخ ایران به عهدشکنی آمریکا چه خواهد بود.

اما، ازهمین‌حالا واشنگتن به فکر افتاده تا خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران را به عنوان راهبرد صحیح معرفی کند و چرخه بازگشت تحریم‌هایی را که با اجرایی شدن برجام رفع شد؛ دوباره از سر بگیرد. دراین‌میان، کنار آمدن با شرکای اروپایی نیز از دیگر دغدغه‌های مشاورین امنیتی کاخ سفید است.

دراین‌بین، سیر تغییر ‌و تحولات پیشنهادی ترامپ نیز اوضاع را بیش‌ازپیش بحرانی می‌کند. حضور «مایک پمپئو» رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بر مسند وزارت خارجه و نقش آفرینی «جان بولتون» که سابقه طولانی در دشمنی با ایران دارد، در جایگاه مشاور امنیت ملی ترامپ از جمله این تحولات است.

از سوی دیگر، اعلام تمایل ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و مشروط کردن ادامه حضور آنها به دریافت کمک مالی از عربستان، پیش‌بینی اوضاع منطقه را بیش‌ازپیش دشوار می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اگرچه برنامه‌ریزی مشاورین کاخ سفید در مرحله مقدماتی است اما از هم‌اکنون 2 سناریو در الویت قرار گرفته است.

به گفته منابع آگاه، در گزینه نخست، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های ضد ایرانی که بازگشت آنها نیازمند تایید کنگره نیست را از سر خواهد گرفت حال آنکه اجرای آنها را برای یک بازه زمانی 4 تا 6 ماهه به تاخیر خواهد انداخت. این وقفه نیز به منزله فرصتی برای شرکت‌ها و شرکای تجاری است تا خود را با تغییرات جدید تطبیق دهند. به‌این‌ترتیب، راه اعمال تغییراتی که در دقیقه 90 از سوی ترامپ اعمال می‌شود نیز باز می‌ماند.

گزینه دوم، بازگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی با رعایت برخی استثناها است تا به‌این‌ترتیب، ایران و اروپا بتوانند حتی در صورت خروج آمریکا، به توافق با یکدیگر پایبند باشند. در این مرحله، تصمیم‌گیری درباره فواید و مضرات ماندن در توافقی که شامل آمریکا نمی‌شود، به عهده ایران خواهد بود.

از این گزینه‌ها که بگذریم، آنچه که پیش‌بینی دوره پس از عهدشکنی آمریکا را دشوار می‌کند؛ مذاکرات واشنگتن و اتحادیه اروپا برای رفع نقص‌هایی است که به‌زعم ترامپ در برجام وجود دارد. این مذاکرات تا آنجا پیش رفته که انگلیس، فرانسه و آلمان به دیگر اعضای اتحادیه اروپا پیشنهاد داده‌اند برای اعمال فشار بر ایران، به بهانه فعالیت‌های موشکی، تحریم‌های غیرهسته‌ای جدیدی علیه این کشور وضع شود.

گفتنی است از جمله تغییرات مورد نظر ترامپ، دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و پیوند زدن فعالیت‌های موشکی به برجام است.

اروپایی‌ها هم می‌گویند هدف ارائه بسته‌ای از اقدامات است که به ترامپ ثابت می‌کند دغدغه‌هایش درخصوص برجام جدی گرفته می‌شود و نیازی نیست به خاطر این موضوع برجام را به هم بزند!

حال باید منتظر 12 می (22 اردیبهشت) ماند و دید ایران که کارنامه برجام را تمام شده و بازمذاکره پیرامون آن را غیرممکن می‌داند با بدعهدی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها چه می‌کند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها