علی باقرزاده، رئیس سازمان سوادآموزی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

یک‌میلیون و 800 هزار زن بی‌سواد در کشور داریم/ ازدواج زودهنگام عامل محرومیت زنان از تحصیل

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به تفاوت معنادار میزان بی‌سوادی بین زنان و مردان ایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در کشور یک میلیون و 800 هزار زن بی‌سواد داریم که این موضوع می‌تواند تبعات اجتماعی مختلفی داشته باشد.»

یک‌میلیون و 800 هزار زن بی‌سواد در کشور داریم/ ازدواج زودهنگام عامل محرومیت زنان از تحصیل
کد خبر: 164348
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۸ ۰۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد که در 13 استان با رشد بی‌سوادی روبه‌رو بوده‌ایم. او در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از بی‌سوادی یک‌میلیون و 800 هزار زن ایرانی خبر داد و گفت: «متأسفانه در برخی از استان‌ها آمار بی‌سوادی زنان به 30 درصد هم می‌رسد. اگرچه ما گام‌های بسیار مثبتی در امر سوادآموزی به‌ویژه برای زنان برداشته‌ایم و حتی از الگویی که یونسکو ترسیم کرده هم پیشی گرفته‌ایم اما باز هم این آمار ناراحت‌کننده است.»

او به تبعات اجتماعی بی‌سوادی در زنان اشاره کرد و گفت: «اینکه ما می‌گوییم فلان مقدار زن بی‌سواد در کشور داریم یعنی این حجم از افراد در محرومیت بسیار رنج می‌برند که تبعات فراوانی هم برای کل جامعه دارد. مخصوصاً وقتی درباره بی‌سوادی زنان حرف می‌زنیم باید توجه داشته باشیم که این موضوع تا چه اندازه می‌تواند مخرب باشد چون زنان مسئولیت‌های بسیاری در اجرای سیاست‌های اجتماعی و خانوادگی دارند.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی ما مرگ‌ومیر نوزادان زیر 3 سال را بررسی می‌کنیم یا به نمودار ترک تحصیل کودکان و نوجوانان توجه می‌کنیم، می‌بینیم که درصد بسیار بالایی از آنها مادران کم‌سواد یا بی‌سواد داشته‌اند. این همبستگی آماری تا جایی واضح است که می‌توان گفت تقریباً هیچ بچه بی‌سوادی مادر باسواد نداشته است.»

به گفته باقرزاده اگرچه زنان بیشتر از مردان در معرض ترک تحصیل و یا محرومیت کامل از تحصیل قرار دارند اما میل به سوادآموزی در آنها بیشتر است. او در این مورد گفت: «مسائلی مانند دوری مسیر مدرسه، مسئولیت‌های خانگی، ازدواج زودهنگام، برخی مسائل فرهنگی و عقیدتی و... باعث می‌شوند که زنان بیشتر از مردان از تحصیل محروم شوند اما خوشبختانه شاهد علاقه وافر آنها به تحصیل در بزرگسالی هستیم. همین موضوع باعث می‌شود که نرخ زنان بی‌سواد و کم‌سواد دائماً در حال کاهش باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها