نزدیک‌تر شدن بی‌آبی به تابستان امسال

وضعیت منابع آبی امسال به‌گونه‌ای است که مسوولان دیگر هشدار کم آبی نمی‌دهند و صراحتا اعلام می‌کنند که تابستان امسال شهرهای زیادی تحت تنش آبی قرار خواهند گرفت و با مشکلاتی در این حوزه مواجه خواهیم شد.

نزدیک‌تر شدن بی‌آبی به تابستان امسال
کد خبر: 164396
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۶ ۱۰:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در حال حاضر وضعیت منابع آبی کشور وخیم است چراکه ورودی به سدها در سال گذشته در کل کشور تقریبا 14 میلیارد متر مکعب بود که این عدد امسال به حدود 10میلیارد متر مکعب رسیده و کاهشی حدود 27 درصد را نشان می‌دهد.از سوی دیگر بر اساس آمار در سال‌های قبل و در مقاطع مختلف متوسط بارندگی در کشور حدود 275 تا 280 میلیمتر بوده اما به مرور زمان این عدد به 240 میلیمتر و در 10 سال اخیر نیز به 210 میلیمتر رسیده و اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که به اعتقاد بسیاری از مسوولان سرانه آب کشور یک سرانه بحرانی است.

در سال جاری این تهدید بحرانی‌تر شده چراکه بارندگی که در کشور تا این لحظه شاهد آن هستیم 90 میلیمتر تخمین زده شده و حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته و 45درصد نسبت به میانگین کمتر است.مساله دیگری که در این زمینه وجود دارد، عدم تناسب در بارندگی‌ها است به طوری‌که در حوضه ارومیه شرایط مثبت است اما در حوضه خلیج فارس، ایلام، بندر عباس و خوزستان شاهد کاهش 46 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته هستیم.

از سوی دیگر بر اساس آمار موجود در حوزه منابع آبی هم اکنون در استانی همچون البرز حدود یک میلیارد مترمکعب از منابع سطحی، زیرزمینی(چاه‌ها و قنات‌ها) و شبکه‌های مدرن برای بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این رقم در استان اصفهان به پنج میلیارد مترمکعب می‌رسد. این موضوع در حالی است که در همین استان اصفهان میزان مصرف بخش شرب و صنعت از آب نیم میلیارد مترمکعب است.

حتی در استان خشکی همچون یزد حدود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که سهم بخش شرب و صنعت کمتر از 100 میلیون مترمکعب تخمین زده شده در این بین حتی در استان کرمان هم بیش از 6 میلیاردمترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که میزان مصرف بخش شرب و صنعت این استان تنها حدود هفت میلیون مترمکعب است.

به هر حال این یک واقعیت در تمام دنیا است که به طور متوسط 70 درصد آب شیرین در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که در مناطق خشک و نیمه خشک این میزان مصرف از آب‌های شیرین در بخش کشاورزی به حدود 85 تا 95 درصد می‌رسد. بنابراین طبیعی است لزوم توجه مصرف صحیح آب، بیشتر متوجه اصلی‌ترین بخش مصرف یعنی حوزه کشاورزی باشد.

از سوی دیگر براساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در طی یکی دو ماه اخیر امید می‌رفت تا در اواخر زمستان سال 1396 کاهش بارندگی‌ها به حدود 20 تا 25 درصد نسبت به سال گذشته برسد.ولی متاسفانه شرایط فعلی از پیش‌ بینی‌های صورت گرفته هم کمی سخت‌تر است چرا که از ابتدای سال آبی(ابتدای مهرماه) تا پایان اسفندماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 48 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وضعیت فعلی بیانگر تابستانی سخت در حوزه منابع آبی است تا جایی که اگر از هم اکنون تدابیر مدیریتی در این حوزه اتخاذ نشود به گفته بسیاری از کارشناسان با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد لذا انتظار می‌رود دولت نگاه ویژه‌تری نسبت به این مساله داشته باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها