بهروز خدارحمی تحلیلگر سرمایه‌گذاری:

بازار سرمایه هدف ارز ملی شود/ تناقض ویژگی‌های ارزهای رمزگذاری شده با پول ملی

بهروز خدارحمی، تحلیلگر بین‌المللی سرمایه‌گذاری گفت: ویژگی‌های ذاتی رمز ارزها با پول ملی تناقض دارد و باعث ایجاد پارادوکس شده است.

بازار سرمایه هدف ارز ملی شود/ تناقض ویژگی‌های ارزهای رمزگذاری شده با پول ملی
کد خبر: 164437
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ۰۸:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| بهروز خدارحمی درباره رمز ارزها و و تضاد میان ارزهای رمزنگاری شده با پول ملی، گفت: رمز ارزها با ویژگی‌هایی به محبوبیت رسیده‌اند که بعضا با ویژگی‌های پول‌های ملی در تناقض است؛ در حقیقت یک پارادوکس ایجاد شده است.

این تحلیلگر بین المللی سرمایه گذاری با اشاره به تناقض‌های مطرح در ارز رمزینه مجازی با پول دیجیتالی ملی اظهار داشت: محبوبیت ارزهای رمزنگاری شده ناشی از ابعاد مختلف کاری و نبود تمرکز است؛ این در حالی است که پول دیجیتالی رمزینه به دنبال کنترل این پدیده نامتمرکز است.

همچنین طبیعت ارزهای رمزینه مجازی قابلیت غیرقابل رهگیری بودن تراکنش‌ها است که در ارز ملی مجازی یا ساختار انتشار پول توسط بانک مرکزی نقض می‌شود.

خدارحمی ادامه داد: بانک‌های مرکزی با توجه به مؤلفه‌های اقتصادی اقدام به انتشار پول می‌کند اما در سامانه غیر متمرکزی همچون زنجیره بلوکی تصمیمات در اختیار قانون گذار نیست.

وی افزود:‌ یکی از موضوعات مهم درباره پول‌های رمزینه عدم حمایت و کنترل توسط هیچ نهاد ناظری است. در صورتی که ارزهای منتشر شده توسط بانک مرکزی توسط بانک نظارت می‌شود و همین مسئله باعث شده تا ایده رمز ارز ملی با رسالت‌هایی که باعث محبوبیت ارز ملی شده است در تضاد باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که نمی‌توان انتظار داشت که ارز مجازی بانک مرکزی ایران در عرصه بین الملل با استقبال مواجه شود، خاطر نشان کرد: با توجه به عرضه بیش از صدها ارز رمزینه در عرصه بین المللی همچنان بیش از نیمی از سهم بازار پول‌های دیجیتالی رمزینه در اختیار بیت کوین است و از آنجایی که ارزش رمز ارزها وابسته به محبوبیت و تقاضا است، نمی‌توان انتظار داشت که با وجود فضای محدود ایران به منظور دسترسی به سرمایه گذاران بین المللی ارز مجازی بانک مرکزی ایران در عرصه بین المللی مورد استقبال قرار بگیرد و ارزش مورد نظر خود را پیدا کند.

خدارحمی تاکید کرد: ایده اولیه رمز ارزها طراحی بستر ارز فراملی به عنوان واسطه مبادلات برای دورزدن شبکه پولی و بانک‌های مرکزی بوده و این احتمال وجود دارد که رمز ارز ملی تنها به کشور محدود شود. یکی از قابلیت‌های اصلی ارزهای رمزینه فرصتی برای رها شدن از تحریم‌های ظالمانه پولی در فضای سایبری است.

وی با اشاره به هدف اصلی ارزهای مجازی گفت: بسیاری از ارزهای رمزینه مدعی هستند که عملکردی همچون ارز دارند این در حالی است که با وجود تلاطم‌های زیاد، کارمزدهای بالا، ترافیک شبکه و ریسک بسیار بالا در عمل یک ابزار سرمایه گذاری مانند سایر اوراق سرمایه شناخته و استفاده می‌شوند؛ به همین دلیل اگر قرار است تا ارز ملی طراحی شود بهتر است برای طراحی بازار هدف، بازار سرمایه به عنوان جایگزین بازار پول و بانک مرکزی انتخاب شود.

بهروز خدارحمی تاکید کرد: مسئله امروز نهادهای ناظر و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف به طراحی ارز ملی مربوط نیست بلکه شیوه مواجهه با این پدیده نوظهور، کنترل آثار اقتصادی نامطلوب آن و بهرمندی از محاسن این رمز ارزها است.

این تحلیلگر بین المللی سرمایه گذاری اظهار داشت: یکی از نکات مهم تمایز جدی میان زنجیره بلوکی با ارزهای مجازی رمزینه است؛ در حقیقت بسیاری از محاسنی که به ارزهای رمزینه مجازی نسبت داده می شود به نتیجه حاصل از محصول مانند بیت کوین مربوط نیست و به زنجیره بلوکی ارتباط دارد.

مبنع: ایبِنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها