کد خبر: 164586
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۸ ۱۲:۵۷:۰۰
| |

کارشناس آمریکایی:

ورود نومحافظه کاران دولت آمریکا را جنگ طلب کرده است

آرِگ گالستیان رئیس مرکز کارشناسی مطالعات آمریکایی گفت: دولت آمریکا با ورود نومحافظه کاران مانند جان بولتون و مایک پمپئو، جنگ طلب شده است.

ورود نومحافظه کاران دولت آمریکا را جنگ طلب کرده است
کد خبر: 164586
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۸ ۱۲:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| کارشناس ارمنی تبار آمریکایی در یادداشتی که در روزنامه اینترنتی روسی گازتا منتشر شد، با بیان اینکه 'تغییرات کادری در دولت آمریکا به امری معمولی تبدیل شده و آخرین این تغییرات مربوط به برکناری رکس تیلرسون و هربرت مک مستر از مقام های وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی بود'، افزود: تیلرسون و مک مستر نتوانستند با ترامپ، که رویکرد متوازن درباره مسائل کره شمالی و ایران را رد کرده است، رابطه کاری خوب داشته باشند.


وی با بیان اینکه 'ترامپ نتوانست با شجاعت و موضع گیری مستقل زیردستان خود در مسائل مهم کنار بیاید'، ادامه داد: به جای این افراد مایک پمپئو و جان بولتون دو «باز» (نومحافظه کار جنگ طلب) کهنه کار منصوب شدند.


کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد: رسانه های پیشرو آمریکا از تغییر اساسی چهره های کلیدی در دولت آمریکا که مسئولیت تنظیم سیاست خارجی این کشور را برعهده دارند، ابراز نگرانی کرده اند. نشریه فارین پالیسی در مجموعه مقالاتی خاطرنشان کرد که نومحافظه کاران پس از هشت سال دوباره به کاخ سفید راه یافته اند.


گالستیان نوشت: این واقعیت دارد و مجموعه سیاسی-نظامی دولت آمریکا شامل جیمز متیس وزیر دفاع، جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر خارجه، نئومحافظه کار شده است.


وی به تشریح پدیده نومحافظه کاری پرداخت که در اواخر دهه 60 میلادی در آمریکا به وجود آمد و بر استفاده از زور و نیروی نظامی این کشور برای اهداف امپریالیستی در نقاط مختلف جهان استوار شده است و افزود: بسیاری از کارشناسان، نومحافظه کاران را به اشتباه گروهی از حزب جمهوریخواه می دانند اما در واقع این گروه از نخبگانی تشکیل شده که بالاتر از حزب قرار دارند و شامل افرادی می شوند که به جایگاه انحصاری و بی نظیر آمریکا در جهان اعتقاد دارند.


وی افزود: نومحافظه کاران در عرصه سیاست خارجی از تقویت مجموعه صنایع نظامی و افزایش شمار نیروهای مسلح آمریکا حمایت می کنند.


گالستیان با ذکر اینکه 'نومحافظه کاران، ایالات متحده را رم جدید می دانند و معتقدند که فقط این کشور می تواند امنیت و ثبات را در جهان پرتلاطم تامین کند و دمکراسی و ارزش های لیبرال را پیش ببرد'، افزود: جان بولتون نمونه بارز حامی این ایده است، وی مدت طولانی در دولت بوش پسر کار کرد و طرفدار حل نظامی مسائل عراق، ایران و کره شمالی بود. بولتون از کرده خود در مورد عراق پشیمان نیست و همچنان اصرار دارد که باید نیروی نظامی علیه دشمنان آمریکا بکار گرفت.


گالستیان نوشت: دوره نخست ریاست جمهوری ترامپ به پایان خود نزدیک می شود و وی می داند که زمان برای حل و فصل صلح آمیز مسائل کره شمالی و ایران کم است. هربرت مک مستر که پیش از بولتون مشاور امنیت ملی بود، از حل و فصل دیپلماتیک این مسائل حمایت می کرد، این نظامی با تجربه پیامدهای سخت جنگ احتمالی را می دانست. اما بولتون رهبر کره شمالی را فردی شرور برای بشریت می داند.


کارشناس مسائل آمریکا در پایان یادداشت خود نتیجه گرفت: تیم جدید در دولت آمریکا به حل مسائل ایران، روسیه و چین خواهد پرداخت و متیس، بولتون و پمپئو در همه مسائل کلیدی دیدگاههایی یکسان دارند.


آرگ گالستیان دانش اموخته دانشگاه کالیفرنیا در رشته سیاست جهانی است که مدتی نیز به عنوان کارشناس پژوهشگاه سناتور روبرت داول در ایالت کانزاس آمریکا فعالیت کرده است. وی که متخصص در سیاست های آمریکا در خاورمیانه و منطقه قفقاز است، ریاست گروه کارشناسی مطالعات آمریکایی را برعهده دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها