کد خبر: 165135
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۳ ۱۰:۰۴:۰۰
| |

پیروز‌های میدانی در سوریه؛

ارتش سوریه آزادسازی کامل دوما را اعلام کرد

ارتش سوریه با آزادسازی کامل شهر دوما در منطقه غوطه شرقی، پرچم سوریه را در این شهر به اهتزاز درآورد.

ارتش سوریه آزادسازی کامل دوما را اعلام کرد
کد خبر: 165135
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۳ ۱۰:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ارتش سوریه با آزادسازی کامل شهر دوما در منطقه غوطه شرقی، پرچم سوریه را در این شهر به اهتزاز درآورد.

دوما آخرین پایگاه مخالفان مسلح در منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق بود.

ژنرال یوری یوتوشنکو (Yuri Yevtushenko) رئیس مرکز روسی نظارت بر آتش بس و آشتی در سوریه روز پنجشنبه اعلام کرد نیروهای ارتش سوریه شهر دوما در غوطه شرقی را تحت کنترل خود در آوردند .

ژنرال یوتوشنکو به خبرنگاران گفت : « نیروهای سوریه بر شهر دوما که پیشتر در اشغال عناصر جیش الاسلام قرار داشت ، مسلط شدند».

این ژنرال روسی تاکید کرد اتفاق مهمی در تاریج جمهوری عربی سوریه رخ داده ، پرچم کشور سوریه بر فراز ساختمان های شهر دوما به اهتزاز در آمده و این نشان دهنده تسلط ارتش سوریه بر شهر دوما و کل منطقه غوطه شرقی است .

وی افزود یگان هایی از پلیس نظامی روسیه وارد شهر دوما خواهند شد تا بر روند اجرا و رعایت قانون و نظم در این شهر آزاد شده نظارت داشته باشند و آن را به دولت قانونی سوریه تحویل می دهند.

در همین حال ولادیمیر بوزنیخیر نائب رئیس اول اداره عملیات ستاد نیروهای مسلح روسیه نیز اعلام کرد ساکنان غوطه شرقی از سوی سازمان ملل یا مرکز آشتی روسی کمک های بشردوستانه ضروری دریافت خواهند کرد .

این مقام روسی افزود در چارچوب این ماموریت محموله های سه کاروان کمک های بشردوستانه سازمان ملل شامل 445 تن انواع مواد غذایی ، دارو و اقلام ضروری در اختیار ساکنان شهر دوما قرار گرفت و نظامیان روس نیز 518 تن مواد غذایی ، بیش از 9000 لیتر آب شرب ، 427 پتو و بیش از 144 هزار انواع مواد غذایی در میان اهالی این شهر توزیع کردند.

بر اساس بیانیه ارتش روسیه عناصر جیش الاسلام هنگام خارج شدن از شهر دوما بیش از 400 قبضه از انواع سلاح های خود را تحویل دادند .

استقرار پلیس نظامی روسیه در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه

خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از خبرگزاری ریانووستی روسیه گزارش داد از روز پنجشنبه پلیس نظامی روسیه در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه مستقر شد.

ریانووستی به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد:«این نیروها، ضامن نظم و قانون در این شهر هستند.»

شاهدان در شهر دوما: ادعای آمریکا درباره سلاح شیمیایی کذب محض است

شاهدان در داخل شهر دوما واقع در ریف دمشق ادعاهای آمریکایی ها و غربی ها را مبنی بر اینکه ارتش سوریه در دوما از سلاح شیمیایی استفاده کرده است کاملا تکذیب می کنند.

شبکه تلویزیونی روسیا الیوم با اعلام این خبر افزود: آمریکا تنش آفرینی جدیدی را علیه سوریه این بار از طریق پایگاههای ارتباط اجتماعی به راه انداخته است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روسیه را به چالش کشیده و دمشق را به شلیک موشک تهدید کرده است که به نظر می رسد مهر تأییدی بر تهدید سابقش باشد که اعلام کرده بود به حمله ادعایی شیمیایی در غوطه شرقی پاسخ محکمی خواهد داد.

این تحول باعث شده است که پیش بینی های زیادی مطرح شود و نفسهای بسیاری از کسانی که معتقدند تهدیدات ترامپ خارج از کنترل است و تهدیداتش مرز نمی شناسد در سینه حبس شود .این در حالی است که حاشیه خطایی نیز برای همه احتمالات وجود دارد. تهدیدات ترامپ عملا در سوریه چگونه اجرا خواهد شد ؟ و پیامدهای چنین گامی در منطقه ای که در اصل ناآرام است و سالهاست از جنگهای نیابتی رنج می برد چه خواهد بود؟

لیمونا صالح خبرنگار شبکه روسیا الیوم در گزارشی از شهر دوما در غوطه شرقی ریف دمشق گفت : در حالی که عملیات خروج افراد مسلح از شهر دوما ادامه دارد همچنان سئوالاتی درباره مقاصد واقعی آمریکا از تنش آفرینی و متشنج کردن فضا در پی ادعاهای به کارگیری سلاح شیمیایی در این شهر مطرح است.

شاهدان در داخل شهر دوما کاملا روایت آمریکایی ها و غربی ها را درباره این ادعاها تکذیب کرده اند.

یکی از ساکنان شهر دوما گفت:« من از ساکنان دوما و مشخصا در منطقه دیریه زندگی می کنم. در کنار جیش الاسلام هم بودیم. آنچیزی که از حمله شیمیایی می گویند چیزی ندیده ایم اینها خبرهای ساختگی است. چیزی درباره شیمیایی ندیدم.»

یک زن گفت:« من به هیچ وجه چیزی ندیدم . حمله شیمیایی که از آن صحبت می کنند من هرگز ندیدم. »

گزارشگر گفت شهر دوما پس از خروج هزاران فرد مسلح عضو جیش الاسلام و خانواده هایشان در مسیر خالی شدن از حضور افراد مسلح حرکت می کند و شمارش معکوس برای پایان دادن به انتقال افراد مسلح و آغاز مرحله حضور دولت سوریه شروع شده است.


ورود نیروهای سوری به عمق شهر دوما به انتقال آخرین فرد از افراد جیش الاسلام بستگی دارد و ناظران معتقدند انتقال این افراد تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت.

گزارشگر گفت برخی اهالی دوما از رفتن به شمال سوریه خودداری کردند و پس از تعهد دادن درباره تسلیم شدن فرزندانشان که عضو جیش الاسلام شده اند ، ترجیح دادند با دولت سوریه بمانند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها