پرونده‌های فساد را قبلا هشدار داده بودیم

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به ورود دادستانی به موضوع استعفای شهردار تهران گفت: اگر دادستانی سلیقه خودش را به نهادی که پایگاه مردمی دارد و اعضای آن مردم منتخب یک شهر هستند اعمال کند، نادرست است. دادستانی نباید اقدامات اعضای شورای شهر را زیر سوال ببرد مگر اینکه موارد غیر قانونی وجود داشته باشد که دادستانی می‌تواند او را به دادگاه ببرد و محکوم کند اما با داد و بیداد راه به جایی نمی‌بریم.

پرونده‌های فساد را قبلا هشدار داده بودیم
کد خبر: 165142
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۳ ۱۱:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد مهدی تندگویان با انتقاد از نبود وحدت رویه در بین اعضای شورای شهر،گفت: به عنوان یک شهروند برایم خوشایند نیست که شورایی داشته باشم که برای مدت 7 ماه یک شهردار را انتخاب کرده باشد، این درحالیست که حتی بعد از استعفای شهردار باز هم به جای انتخاب جایگزین وی، موضوع انتخاب سرپرست در شورا مطرح شده و در این باره در شورا بحث می‌شود. این نشان می‌دهد در شورایی که همه از یک گروه و جناح هستند، هنوز هیچگونه وحدت رویه و کار تحقیقاتی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه یعنی شورای پنجم باید این استعداد را می‌داشت که با انتخاب مجدد شهردار اجازه ندهد کار به انتخاب سرپرست برسد، اظهار کرد: این نکته به آن معناست که باید در شورای شهر آنقدر گزینه داشته باشیم که همان روزی که آقای نجفی استعفا می‌دهد، کس دیگری را به عنوان شهردار معرفی کنیم. اعضا شورای شهر پنجم همه از یک جناح و یک گروه هستند. به هر حال از دو ماه قبل موضوع رفتن آقای نجفی مطرح بود، آیا اعضای شورا نمی‌توانستند حداقل با 5 گزینه صحبت کنند و با یک نفر به جمع بندی برسند و به محض اینکه آقای نجفی رفت، شهردار را معرفی کنند؟ در این حالت دیگر نیازی به انتخاب سرپرست نبود.

این عضو سابق شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: زمانی هم هست که بحث در شورا بین اصلاح طلبان و اصولگرایان است و بین آنها درگیری وجود دارد. در این شرایط می گویند تا این درگیری برطرف نشود سرپرست انتخاب می‌کنیم. در این شرایط انتخاب سرپرست معقول است و منِ شهروند هم می‌پذیرم اما وقتی در شهر، شورایی یک‌دست داریم باید همان روز شهردار انتخاب شود.

تندگویان با بیان اینکه اعضای شورای شهر باید گزینه‌هایی را می‌آوردند و از آنها برنامه می‌گرفتند تا این اتفاق برای اداره شهر تهران نیافتد، ادامه داد: این ظرفیت وجود داشت تا در نبود، نجفی، یک قائم مقام قدرتمند را انتخاب کرد و حتی شهردار می‌توانست در دوره درمان بیماری‌اش مرخصی بگیرد. این قائم مقام قدرتمند می‌توانست تا زمان برگشت شهردار، شهر را به مدت یکی دو ماه اداره کند. هرچند که این بیماری، بیماری آنچنان خاصی نیست که ایشان نتواند به سر کار بیایند اما بعد این مدت هم می توانستند با آرامش به کار برگردند.

این عضو سابق شورای شهر در مورد ورود دادستانی موضوع استعفای شهردار نیز گفت: وقتی موضوعی به شکل مشروع شکل می‌گیرد نباید نهادهایی پیدا شوند که نامشروع با آن موضوع برخورد کنند. اگر ورود دادستانی به این مشروع است اشکالی ندارد اما اگر دادستانی سلیقه خودش را به نهادی که پایگاه مردمی دارد و اعضای آن مردم منتخب یک شهر هستند؛ اعمال کند، نادرست است. دادستانی نباید اقدامات اعضای شورای شهر را زیر سوال ببرد مگر اینکه موارد غیر قانونی وجود داشته باشد که دادستانی می‌تواند او را به دادگاه ببرد و محکوم کند اما با داد و بیداد راه به جایی نمی‌بریم.

وی در ادامه تصریح کرد: حرف من با دادستانی این است که اگر دید کسی واقعا متخلف است او را ببرد، محکوم کند و با او برخورد کند. اما اینکه دادستانی برای شورا شاخ و شانه بکشد و برعکس چه دردی از مردم شهر دوا می‌کند؟ جز اینکه یک جو روانی به وجود می‌آورد. مگر ما در شورای پنجم املاک نجومی را مطرح نکردیم؟ خب دادستانی پاسخگو باشد که این پرونده چه شد و به کجا رسید؟ اگر ما دروغ گفتیم ما را محکوم کند اما اگر کسی متخلف است او را محکوم کند.

تندگویان با بیان اینکه پرونده‌هایی که نجفی درباره فساد شهری از آنها صحبت می‌کرد تمام آن مواردی است که ما آنها را در شورای پنجم مطرح کردیم، اظهار کرد: موضوع این است که باید پرونده‌های فساد را قبل از اینکه در صحن شورا بگویید، در قوه قضاییه پرونده را باز کنید، کارهای قضایی‌اش را انجام دهید و چند وکیل روی پرونده بگذارید. اینکه شهردار سابق می‌گوید که شهرداری 60 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، من هم پارسال می‌گفتم. آن موقع که کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم چون جناح مقابل به ما اجازه نمی‌داد کاری انجام دهیم. ما چندین لایحه به صحن آوردیم، بحث تحقیق و تفحص، کاهش اختیارات شهردار و بررسی املاک نجومی از جمله این موارد است که آن ها را به صحن شورای شهر آوردیم اما چون تعداد زیادی در شورای شهر نداشتیم هیچکدام از این موراد رای نیاورد.

این کارشناس حوزه شهری با تاکید بر اینکه موارد فساد مطرح شده به وسیله نجفی چیز جدیدی غیر از این موارد مطرح شده در شورای شهر چهارم نبوده است، ادامه داد: در موارد مطرح شده مفاسد شهرداری، افزون بر چیزی که در شورای چهارم گفته بودم، نشنیدم و حتی خیلی از موضوعاتی هم که مطرح کرده بودم، مطرح نشده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها