کد خبر: 165153
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۳ ۱۱:۵۰:۰۰
| |

جهانگیری مطرح کرد؛

اراده نجفی برای رفتن هیچ ربطی به فشارهای احتمالی ندارد

معاون اول رئیس جمهور افزایش سرمایه اجتماعی، امید و اعتماد مردم را مهمترین رسالت دولت دانست.

اراده نجفی برای رفتن هیچ ربطی به فشارهای احتمالی ندارد
کد خبر: 165153
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۳ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در چهارمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که امروز(پنجشنبه) برگزار شد، با تأکید بر اینکه راه حل اصلی حل مشکلات کشور این است که مسئولان بتوانند با گفتگو راهکار پیدا کنند، اظهار کرد: سرمایه اجتماعی مهمترین اصل در کشور ما است که به آن نیازمند هستیم.

وی افزود: موفقیت نظام و دولت در گرو سرمایه اجتماعی و امیدواری مردم به آینده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه تمام نظام های سیاسی موفق در دنیا ارتباط مستقیمی با سرمایه اجتماعی دارند، گفت: هر نظامی که به دنبال موفقیت است باید به پشتیبانی سرمایه اجتماعی در دولت بیافزاید.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مهمترین رسالتی که ما بر دوش داریم افزایش سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده است، گفت: کشور ما با مسائل عدیده ای روبرو است، اما در مقابل فرصت های زیادی وجود دارد که قادر هستیم تمام مشکلات کشور را برطرف کنیم.

امید به آینده و اعتماد عمومی مهمترین راز و رمز عبور از چالش‌های پیش رو


وی مهمترین راز و رمز عبور از چالش های پیش رو را امید به آینده و اعتماد عمومی دانست و گفت: باید تمام ارگان های تصمیم گیرنده در کشور بدانند برای غلبه بر مشکلات کشور می توانیم با تکیه بر این اصل( سرمایه اجتماعی) از تمام مشکلات عبور کنیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه از جهت جهانی و منطقه ای در منطقه ای بسیار استثنایی هستیم، گفت: باید حساسیت های منطقه را به خوبی درک کنیم.

قدرت‌های بزرگ برای آسیب رساندن به ایران متحد شدند و در اتاق‌های فکری که در برخی از کشورهای غربی وجود دارد مشغول نقشه کشیدن برای ایران هستند.

وی خاطرنشان کرد: یک لحظه اشتباه می‌تواند سرنوشت ملت را طور دیگری رقم زند، ما نیازمند دقت، همبستگی و تفاهم هستیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه کم هزینه ترین راه برای آسیب رساندن به ایران، ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلافات است، گفت: دشمنان در این مسیر می‌خواهند ناکارآمدی مسئولان را به مردم القا کنند و امید مردم نسبت به آینده را خدشه دار کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بعضی از مسئولان که باید بیش از همه به حساسیت منطقه توجه داشته باشند، غافل از این موضوع هستند، گفت: متأسف می شوم که گاهی همین مسئولان پمپاژی از یأس و ناامیدی با سخنانشان در جامعه جاری می‌کنند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در روزهای اخیر ولیعهد آل سعود سعی در فضاسازی علیه ایران دارد، گفت: اینها کوچکتر از آن هستند که بتوانند اقدامی علیه ایران انجام دهند، اما باید توجه داشته باشیم که دسته‌هایی در حال تشکیل هستند از قبیل آل سعود، برخی از کشورهای غربی و آمریکا به این امید که بتوانند به ایران آسیب بزنند.

وجود 3 میلیون جمعیت بیکار در کشور


وی با تأیید اینکه مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم هستند و در زمینه مسائل اقتصادی با چالش های مختلفی روبرو هستیم، گفت: بیکاری جوانان معضل کشور است. در حال حاضر 3 میلیون جمعیت بیکار در کشور داریم، همچنین به دلیل کاهش درآمد و قدرت خرید مردم علی رغم تمام اقدامات شاهد معیشت بد مردم هستیم و باید با تلاش به نقطه ایده آل برسیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در زمینه سیاسی مدتهاست اختلافاتی در کشور شکل گرفته است، گفت: عده ای نان خودشان را در دامن زدن به این اختلافات می دانند، باید توجه داشته باشیم مجموعه چالش هایی که پیش رو داریم با گفتگو برطرف می شود.

جهانگیری با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم به فهرست چالش‌های کشور موضوعی اضافه شود، گفت: امید به مردم و افزایش سرمایه اجتماعی می تواند عامل بازدارنده از افزایش چالش های پیش روی کشور باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مسائل ارزی پیش آمده در کشور گفت: آیا واقعاً تمام ریشه مسائل اقتصادی کشور مسائل ارزی است؟ سال گذشته 95 میلیارد دلار از صادرات نفت و کالاهای غیرنفتی درآمد داشتیم، همچنین کل نیاز کشور برای واردات کالا در سال 96، 54 میلیارد دلار بود.

کسب درآمد 25 تا 30 میلیارد دلاری از جذب گردشگر و پذیرش دانشجو


وی در ادامه افزود: از طریق خدماتی مانند گردشگری و پذیرش دانشجو درآمدی حدود 25 تا 30 میلیارد دلار داشتیم. این به آن معناست که بالغ بر 18 تا 20 میلیارد دلار مازاد ارز در ذخایر ارزی کشور داریم. کشوری که مازاد ارزی دارد، نباید در شرایط این چنینی مشکلی داشته باشد.

جهانگیری در ادامه عامل بخشی از این مشکلات را مسائل سیاسی دانست و گفت: در این زمینه نمی‌گویم کسی مداخله مستقیم کرده است. منظور من از مشکلات سیاسی این است که مردم را نسبت به آینده خود نگران کنیم که اگر ارز خریداری شود یک نوع اطمینان خاطر برای مردم به حساب آید. همچنین با این روش به مردم القا می شود که اگر ساختمانی در خارج از کشور خریداری کنند، خیالشان راحت باشد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ممکن است در مقاطعی برای مسائل ارزی تصمیمات دیگری اتخاذ شود، اما راه حل اصلی امید مردم، اعتماد آن‌ها و سرمایه اجتماعی است. مگر در سال 91 دلار تا مرز 4 هزار تومان پیش نرفت؟ اما پس از انتخابات قیمت آن کاهش یافت و بعد از توافقات اولیه شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز بودیم. خیلی از مشکلات کشور با افزایش سرمایه اجتماعی قابل حل است.

جهانگیری خطاب به همه دلسوزان ایران، ملت، جوانان و جمهوری اسلامی گفت: انسجام ملی، وحدت جامعه و امید به آینده از مسائل بسیار مهم است که باید تقویت شود و راه حل آن گفتگو است. بعضی از افراد حل مسائل اقتصادی را آنقدر پیچیده می دانند که پیدا کردن راهکار را سخت طلقی می کنند، اما من امیدوار به آینده هستم، مسئولان کشور قطعاً شرایطی به وجود خواهند آورد که از این چالش ها عبور کنیم.

معاون اول رئیس جمهور درباره نهاد شوراها گفت: 20 سال از تأسیس شوراها می گذرد، خیلی از افراد می‌گفتند چرا اختیارات دولت در حوزه شهرداری را به مجموعه شوراها واگذار می‌کنید؟، باید بگویم مجموعه این افراد همه کسانی هستند که به انجام وظایف خود به نحو احسن گره خورده‌اند.

شوراها اصلی ترین نهاد مردم سالاری در کشور هستند


وی شوراها را مهمترین ساز و کار تحقق حضور مردم در قدرت دانست و گفت: مهمترین نهاد مردم سالاری در کشور شوراها هستند. شوراها باعث می شوند که مردم در اداره بخشی از امور خود حس مشارکت داشته باشند و خود درباره اعضای شوراها تصمیم گیرنده باشند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مردم ابراز رضایت دارند که هر 4 سال یکبار بتوانند برای انتخاب اعضای شوراها رأی دهند، گفت: شورا مرکز تأمین دموکراسی و کار جمعی است. بسیاری از افراد واگذاری اداره امور اجرایی را به شوراها موجب تقطعه و کندی کار می‌دانستند، اما عکس این موضوع اتفاق افتاد که ما به دلایل متعددی با جمعیت بزرگ 80 میلیونی جمعی را در کنار هم قرار دادیم تا با بیان نظرهای مختلف، گفتگو صورت بگیرد و همه احساس مشارکت در اداره کشور را داشته باشند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه در گفتگو و بیان افکار کارها بهتر پیش می رود، گفت: نباید از گفتگو هراس داشته باشیم. گفتگو جزء اصلی ترین کارها است.

وی شوراها را شریک دولت در اداره امور اجرایی کشور دانست و گفت: زمانی که شورا موفق می‌شود مردم از انتخابشان خرسند می‌شوند، دولت نیز از اینکه بخشی از امور مردم به خوبی پیش می رود احساس رضایت می‌کند.

جهانگیری افزود: شوراها در دوران مسئولیت خود برای موفقیت نظام و دولت باید کار خود را به نحو احسن انجام دهند و بدانند دولت به طور اصولی طرفدار تقویت شوراها است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه قانون اساسی اختیاراتی برای نهادهای مختلف تعیین کرده است، گفت: از شوراها می‌خواهم بحث نظارت بر خودشان را به صورت جدی پیگیری کنند، چراکه کسانی که تصمیم گیرنده هستند باید پاسخگو نیز باشند.

وی با تأکید بر اینکه در هیچ نهاد اجرایی فساد وجود ندارد، گفت: در دولت ده‌ها نهاد نظارتی موجود است؛ ریاست جمهوری، مجلس، دیوان محاسبات، قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور از جمله آن‌ها هستند، اما در برخی از موارد مشاهده می‌شود که افراد ناظر در اتخاذ تصمیم نیز دخالت می‌کنند که این امر غیرقانونی است و متأسفانه بعضی از مدیران آنقدر ضعیف هستند که این اجازه را به افراد ناظر می‌دهند. لازم به ذکر است این افراد به درد مدیریت نمی‌خورند و هر جا با آن‌ها برخورد کنم، برکنارشان می‌کنم.

شهرداری‌ها بیش از دولت نیازمند نظارت هستند


جهانگیری با بیان اینکه شهرداری‌ها بیش از دولت نیازمند نظارت هستند، گفت: شوراها باید از هرگونه اتهام اینگونه(فساد) دور باشند و با نظارت دقیق دقت در این امر بکنند که نباید به تصمیم گیری ها ورود کنند تا هیچ اقدام نامناسبی صورت نگیرد و با قدرت بگوییم شهرداری به خوبی عمل کرده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید اولویت‌های مسائل شهری به خوبی مشخص باشد و با بیان اینکه در حال حاضر حمل و نقل عمومیاولویت اول شهرها است، گفت: حمل و نقل عمومی علاوه بر ترافیک اثرات جانبی زیادی دارد و باعث انواع آلودگی ها در تهران شده است و موضوعی که نقش تعیین کننده در این زمینه را دارد، حمل و نقل عمومی است.

وی افزود: باید راه آهن شهری و حمل و نقل عمومی توسعه یابد، برای این امر 2 میلیارد دلار اعتبار به شهرداری کلانشهرها برای خرید واگن اختصاص داده ایم.

جهانگیری با اشاره به جلسه تشکیل شده با رئیس شورای شهر تهران و شهردار سابق محمدعلی نجفی گفت: در این جلسه از کندی پیشرفت در این امر گله کردم که پس از 2 سال پیشرفت ناچیزی داشته است و اگر با تکیه بر ظرفیت‌های تهران به سرعت در این امر گام برداریم، می‌توانیم ظرفیت مسافران را 2 برابر افزایش دهیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه نصف واگن‌ها به تهران اختصاص دارند، گفت: به شخصه در این دوره برای رسیدگی به حمل و نقل عمومی شهرها و کلانشهرها ورود می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های دولت در این ایام نوسازی بافت‌های فرسوده کشور است، گفت: برای نوسازی ناوگان برون شهری و درون شهری راهکارها و منابع خوبی داریم، همچنین وزارت نفت نیز برای رسیدگی به این امور وارد کار شده است.

قوانین نو باید جایگزین قوانین فرسوده شوند


جهانگیری با بیان اینکه برای هر قانون فرسوده‌ای باید قوانین نو جایگزین کنیم، گفت: هر سرمایه گذاری که از بهینه سازی انرژی نشأت گیرد سودآور است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به لوایحی که از طریق شورای عالی به دولت در سال ارسال می‌شود، گفت: هر لایحه ای که به دولت ارسال می‌شود طی روال اداری در فرآیند بررسی دولت قرار می‌گیرد، تاکنون 2 لایحه مهم مدیریت شهری و درآمد پایدار شهری در دست دولت است که هر دو مورد مهم هستند.

وی با بیان اینکه اداره ایران به شیوه متمرکز سخت و دشوار است، گفت: باید به فکر نوعی از اداره کشور باشیم که اختیارات در استان‌ها متمرکز شوند که باید این امر در فرصت مناسبی بررسی شود. امیدوارم در سال جاری بتوانیم طرح نهایی را به مجلس برسانیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه موضوع دانش بنیان کردن اقتصاد کشور حائز اهمیت است، گفت: حمایت از استارت آپ ها در همین راستا است که باید از طرح‌هایی که جوانان در سراسر کشور ارائه می‌دهند استقبال شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی دغدغه جدی برای کشور محسوب می شود، گفت: شهرداری‌ها نقش کلیدی و تعیین کننده‌ای در این امر دارند و فکر می‌کنم مسائلی که در حوزه کار شهرداری‌ها است با زندگی مردم ارتباط جدی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا شوراها نباید اجازه دهند که دیگران از آن‌ها تفرقه به نمایش بگذارند. با وحدت می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم.

رفتن نجفی هیچ ربطی به فشارهای احتمالی ندارد


جهانگیری گفت: اگر نجفی اراده استعفا نداشت، هیچ کسی نمی توانست باعث استعفای او شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه هر کدام از ما مسئولیتی را بر عهده داریم و قسم خوردیم که به کارمان ادامه دهیم، گفت: قرار نیست تحت فشار استعفا دهیم، اگر مدیری به علت فشارهای وارده استعفا دهد، همان بهتر که نماند، اما نجفی خود تصمیم بر رفتن داشت، حتی بنده از او خواستم تا به فعالیتش ادامه دهد اما به خاطر شرایط بیماری او این امر میسر نبود.

وی در ادامه گفت: از شوراها درخواست می‌کنم به سرعت شهردار را برگزینند.

وی با بیان اینکه سپنتا نیک نام نماینده مردم یزد در شورای عالی استان‌ها جزء اقلیت‌های مذهبی و زرتشتی است و به همین علت در صحن جلسه های فرمانداری اجازه ورود او را نمی‌دادند، افزود: مردم یزد جزء مؤمن ترین و انقلابی ترین مردم هستند. انتخاب مردم یزد باید مورد احترام قرار گیرد و هیچ کس اجازه مخالفت با او را ندارد، اما با گفتگو این مسائل برطرف می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور راهکار حل مشکلات را گفتگو دانست و گفت: از گفتگو نهراسید، همچنین به استانداران ابلاغ می‌شود که از شوراها حمایت کنند.

نباید اجازه دهیم چهره‌های خشن به نام اسلام در دنیا مطرح شوند


وی رسالت پیامبر اسلام را بسیار بزرگ دانست و گفت: متأسفانه در گوشه و کنار منطقه به نام اسلام پیامبر(ص) اتفاقاتی رخ می‌دهد که هیچ شباهتی با پیامبر(ص) عظیم الشأن اسلام ندارد، باید در راستای نشان دادن چهره واقعی اسلام تلاش کنیم.

جهانگیری افزود: اسلام دوستدار محبت، دوستدار انسان‌ها و صمیمیت و بیزار از خشونت است، باید چهره واقعی رحمانی اسلام را در دنیا نشان دهیم و نگذاریم چهره‌های خشن در دنیا به نام اسلام تمام شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها