بزرگِ موسیقی ایران بدرقه شد

مراسم تشییع پیکر بزرگ لشگری (نوازنده و آهنگساز) صبح امروز با حضور اهالی موسیقی و آوازخوانی محمد معتمدی در تالار وحدت برگزار شد.

بزرگِ موسیقی ایران بدرقه شد
کد خبر: 165184
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۳ ۱۲:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| در ابتدای مراسم تشییع پیکر بزرگ لشگری که از ساعت 10 صبح در محوطه باز تالار وحدت آغاز شد، ابتدا یکی از آثار زنده‌یاد بزرگ لشگری برای حاضران پخش شد و در ادامه حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما امروز در سوگ بزرگ‌مردی هستیم که اسم بامسمایی داشت و نام «بزرگ» واقعا شایسته شخصیت ایشان بود. کسی که دهه‌های متوالی در عرصه موسیقی حضوری چشمگیر داشت و خدمت کرد.

نوربخش در ادامه افزود: بزرگ لشگری در زمینه نوازندگی و آهنگسازی و خلق موسیقی‌های ماندگار آثاری خلق کرد که ما و مردم کشورمان با آنها خاطره داریم. نام بزرگ لشگری برای مردم هنردوست ما نامی آشنا و قابل احترام است. او در سال‌های پس از انقلاب وظیفه خطیری را برعهده گرفت و در عرصه کارآفرینی برای جوان‌ها در زمینه موسیقی فعالیت‌های ارزشمندی داشت. مرحوم لشگری در زمینه کارآفرینی و اشتغال جوان‌ها همواره دلمشغولی زیادی داشت و اهالی موسیقی می‌دانند مجموعه بزرگی که ایشان طی سال‌های اخیر راه‌اندازی و آن را گسترش داده است، چه خدمات قابل توجهی را به عرصه موسیقی ارائه داده است.

وی همچنین عنوان کرد: در سال‌های اخیر توفیق این را داشتیم که به بهانه تولد ایشان، دورهم جمع می‌شدیم و نکته‌ای که در این میان برای من بسیار حائز اهمیت بود، علاقه شدید ایشان به همگرایی هنرمندان در مناسبت‌های مختلف بود. او ازجمله هنرمندانی بود که با یک اشتیاق زایدالوصف همواره جوانه‌های امید را در موسیقی این کشور پرتوافکنی می‌کرد و به هنرمندان جوان این عرصه تا آنجا که در توانش بود، کمک می‌کرد.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: به هر ترتیب درست است که استاد بزرگ لشگری جسمشان از میان ما رفته است، اما آرمان‌هایشان وجود دارد و مجموعه‌ای که تحت نظر ایشان به فعالیت مشغول است، به کارش ادامه خواهد داد.

محمد معتمدی نیز در بخش دیگری از این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: امیدوارم روح استاد بزرگ لشگری همواره شاد باشد و ما بدانیم که یاد و نام این هنرمند گرانقدر موسیقی ایران تا ابد در خاطره‌ها و قلب فرهنگی این کشور باقی می‌ماند.

معتمدی در این بخش از مراسم به اجرای قطعه‌ای در سوگ زنده‌یاد بزرگ لشگری پرداخت.

سیدمحمد میرزمانی (رییس هیأت مدیره خانه موسیقی) نیز دیگر سخنران این مراسم بود که پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مردان بزرگ و نامور جایگاه خاصی در تمدن ایران بزرگ دارند و من بر این باورم تمدن ایران قطعاً بر پایه حضور افرادی چون بزرگ لشگری بنا شده که در حوزه‌های مختلف هنری مشغول به کار و فعالیت هستند. به هر ترتیب به نظر می‌رسد ما در حال از دست دادن این ستارگان درخشان تمدن ایران هستیم که جایگاه و جایگزینی برای آنها دیگر وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: من امیدوارم در سال جاری بتوانیم با حضور تمامی اهالی خانه موسیقی و مدیریت آقای علی ترابی در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضا را به سمتی هدایت کنیم که از این‌گونه ستارگان به جامعه موسیقی معرفی شوند.

میرزمانی همچنین عنوان کرد: در شرایط فعلی که شاهد انتشار زیاد آثار موسیقایی هستیم، واقعاً جایگاه نغمات جاودانه کجاست و چرا ما نمی‌توانیم مانند گذشته آثار ارزشمند و جاودانه‌ای را در عرصه موسیقی تولید کنیم؟ من امیدوارم که هرکس از این دنیا می‌رود، بزرگ از دنیا برود.

علی مرادخانی (مدیر موزه موسیقی و معاون امور هنری پیشین وزیر ارشاد) نیز درباره بزرگ لشگری گفت: خیلی متأسفم که در شرایطی هستیم که یکی از بزرگان موسیقی را از دست دادیم؛ مثالی وجود دارد که می‌گوید اگر می‌خواهید در صراط مستقیم بمانید همیشه بدون هیچ دلیلی پیش یکی از بزرگان بروید و از محضرش استفاده کنیم. جناب بزرگ لشگری ازجمله هنرمندانی بود که هر وقت از کار خسته می‌شدم، به بهانه‌ای پیش او می‌رفتم. او انسانی متوکل بود که کارهای شایسته و بزرگی را انجام داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بیشترین دغدغه او، توجه به جوانان و نشر دانش میان آنها بود و چقدر خوب آثاری که او از خود بر جای گذاشت، این‌چنین مورد تحسین مردم قرار گرفته است. ما باید قدردان عمر پربرکت این هنرمند باشیم.

حسام ساختیانچی (نوه مرحوم بزرگ لشگری) نیز در بخش پایانی این مراسم به نمایندگی از خانواده‌اش گفت: به نمایندگی از خانواده‌های لشگری و ساختیانچی، از همه شما عزیزانی که در این مراسم حضور پیدا کردید، تشکر می‌کنم. فقط ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که وصیتنامه پدربزرگم پر از آغاز است. او در این وصیتنامه به همه برای تشویق، ترویج، مهرورزی و بسترسازی برای جوانان تأکید زیادی داشت که امیدوارم بازماندگانش بتوانند ادامه‌دهنده راه او باشند.

این مراسم با حضور هنرمندان و مسئولانی چون سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، علی مرادخانی (مدیر موزه موسیقی) ، محمد منتشری، میلاد کیایی، بردیا صدرنوری، ناصر ایزدی، فاضل جمشیدی، محمد معتمدی، داوود گنجه‌ای، بهرام گودرزی، علیرضا پورامید، شهرام صارمی، سیدمحمد میرزمانی و بسیاری دیگر از اهالی موسیقی برگزار شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها