کد خبر: 165210
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۳ ۱۴:۵۴:۰۰
| |

نیکلاس برنز:

ترامپ مثل یک رئیس‌جمهور عمل کند/ریچارد هاس: ترامپ در سیاست خارجی مبتدی عمل می‌کند

نیکلاس برنز، سفیر سابق آمریکا در ناتو، رئیس جمهور کشورش را مسئول تحریک روسیه با تهدید حمله موشکی به سوریه دانست.

ترامپ مثل یک رئیس‌جمهور عمل کند/ریچارد هاس: ترامپ در سیاست خارجی مبتدی عمل می‌کند
کد خبر: 165210
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۳ ۱۴:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| نیکلاس برنز که به روسای جمهور دموکرات و جمهوری خواه سابق آمریکا مشاوره داده و در حال حاضر یکی از اساتید دانشگاه هاروارد محسوب می‌شود، گفت: این یک بازی کامپیوتری نیست. رئیس جمهور آمریکا باید آرامش خود را حفظ کند و همانند یک رئیس جمهور عمل کند. توئیت‌های روز چهارشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا غیرمسئولانه و ناکارآمد بود و این توئیت‌ها نباید از سوی یک رئیس جمهور منتشر می‌شد.

ترامپ روز چهارشنبه در توئیتی با جدیت اعلام کرده بود که در واکنش به حملات شیمیایی به شهر دومای سوریه، این کشور عربی را با موشک هدف قرار خواهد داد.

نیکلاس برنز گفت: هرگز در آمریکا رئیس جمهوری نخواسته تا به دوران سیاه اتمی باز گردد آن هم با حرف‌هایی که همانند اظهارات روز چهارشنبه تحریک کننده باشد.

ترامپ در توئیتی دیگر تاکید کرد که روابط آمریکا با روسیه در حال حاضر از هر زمان دیگری بدتر است.

در این خصوص، نیکلاس برنز که اخیرا ترامپ را به خاطر تلاش‌های دیپلماتیکش با چین و کره شمالی تحسین کرده بود گفت: کاخ سفید باید واکنش آمریکا در سوریه را با روابط آمریکا با روسیه که حمایت نظامی از دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه دارد، مجزا سازد.

وی افزود: شکی وجود ندارد که روس‌ها در حمایت از دولت سوریه اشتباه می‌کنند. آنها برای ما مشکلاتی جدی هستند اما ما درباره حملات هوایی در سوریه صحبت می‌کنیم. من از استفاده از حملات هوایی علیه سوریه حمایت خواهم کرد اما قطعا نمی‌خواهید که این مسئله را با مسئله روابط واشنگتن با روسیه در هم بیامیزید. شما نمی‌خواهید روس‌ها فکر کنند که آمریکا آنها را هدف می‌گیرد.

برنز در ادامه گفت: من این دو مسئله را از یکدیگر مجزا می‌دانم. من معتقدم که رئیس جمهور نیز همین نظر را دارند. اما او در توئیت‌های روز چهارشنبه این کار را انجام نداد.

نیکلاس برنز، سفیر سابق آمریکا در ناتو و سومین مقام مهم وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر بوده است. وی همچنین به دولت‌های جرج بوش پدر و بیل کلینتون نیز مشاوره داده است.

در همین حال ریچارد هاس، یکی دیگر از دیپلمات‌های سابق آمریکا نیز گفت: توئیت‌های دونالد ترامپ بیانیه‌های کاخ سفید هستند و باید با دقت بررسی شوند.

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا گفت: رئیس جمهور باید آنقدر عاقل باشد که تلفن خود را کنار بگذارد و یا توئیت‌هایش را پس از آنکه همانند دیگر بیانیه‌های کاخ سفید با دقت بررسی شد، منتشر کند.

وی معتقد است هنگامی که مسئله به سیاست خارجی مربوط باشد ترامپ همانند یک فرد مبتدی عمل می‌کند.

هاس در توئیتی نوشت: مسائل امنیت ملی آنقدر جدی و خطرناک هستند که نباید در توئیتر به آنها پرداخته شود.

وی در جریان مصاحبه با شبکه تلویزیونیسی ان بی سی گفت: لفاظی‌های ترامپ نسبت به روسیه و چین به مردم یک تنفس می‌دهد. خواه از اظهاراتش منظوری داشته باشد یا نه؟ اما اگر از حرف‌هایی که می‌زند منظوری نداشته باشد مردم دیگر روی حرف‌هایش حساب باز نمی‌کنند.

ریچارد هاس که پیشتر مشاور کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا بوده، گفت: از سوی دیگر معتقدم که ترامپ با توئیت‌هایش به نفع خودش و کشورش عمل نمی‌کند.

هاس پیشتر نیز به عنوان معاون جورج بوش پدر رئیس جمهور اسبق آمریکا خدمت کرده است.

ریچارد هاس گفت: واکنش ترامپ انتظاراتی را به وجود آورده است. من انتظار دارم که رئیس جمهور علیه سوریه متوسل به زور شود اما فکر می‌کنم بیشتر این یک حمله تنبیهی و یک تشنج خواهد بود. این واکنش‌های ترامپ اساس و بنیان را تغییر نمی‌دهد. بشار اسد در راس امور باقی خواهد ماند. اگر اسد بخواهد از هم اکنون به مدت یک ماه از تسلیحات شیمیایی استفاده کند همچنان توانایی انجام آن را خواهد داشت.

وی افزود: اگر ترامپ می‌خواهد واقعا تغییری در سوریه به وجود آورد به جای صحبت درباره پرتاب چندین موشک باید به برنامه‌های دیرینه آمریکا برای سوریه بپردازد.

ریچارد هاس تاکید کرد: اما مسئله سوریه تنها مسئله‌ای نیست که در این روزها دغدغه من باشد. من این روزها نگرانی‌های بسیاری دارم از جمله وضعیت تجاری، بدهی آمریکا، کره شمالی و اقتصاد آمریکا که با کاهش مالیات و افزایش هزینه‌ها تقریبا فلج شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها