جاوید قربان‌اوغلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

حمله به سوریه در صورت اثبات واقعه «دوما» از سر گرفته می‌شود/ حمله به سوریه جنبه سمبلیک و اعتباری برای امریکا و متحدان غربی‌اش داشت/ توافق پنهان ترامپ و پوتین اقدام نظامی محدود علیه سوریه را در پی داشت

جاوید قربان‌اوغلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه معتقد است که حمله آمریکا و متحدانش به سوریه با تفاهم پنهانی روسیه و برای حفظ اعتبار آمریکا پس از واکنش شتاب‌زده ترامپ انجام شد.

حمله به سوریه در صورت اثبات واقعه «دوما» از سر گرفته می‌شود/ حمله به سوریه جنبه سمبلیک و اعتباری برای امریکا و متحدان غربی‌اش داشت/ توافق پنهان ترامپ و پوتین اقدام نظامی محدود علیه سوریه را در پی داشت
کد خبر: 165379
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۶ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جاوید قربان‌اوغلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با بیان اینکه حمله هوایی به سوریه بر اساس ادعاهایی که آمریکا، انگلیس و فرانسه درباره حمله شیمیایی داشتند، صورت گرفته توضیح داد: همان‌طور که می‌دانید حدود یک هفته طول کشید تا به این تصمیم برسند.

حمله به سوریه جنبه سمبلیک و اعتباری برای آمریکا و متحدان غربی‌اش داشت

مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه با بیان اینکه در این مدت آقای ترامپ چندین‌بار حرف خود را با لحن‌های مختلف عوض کرد، توضیح داد: منتها به نظر من آنچه رخ داد بیشتر جنبه‌ای سمبلیک و اعتباری برای آمریکا و متحدان غربی‌اش داشت و چنانچه این اتفاق نمی‌افتاد و این حمله صورت نمی‌گرفت به‌شدت زیر سوال می‌رفتند.

قربان‌اوغلی ادامه داد: آن‌گونه که در اخبار آمده آمریکایی‌ها مدعی هستند که مراکز تولید سلاح‌های شیمیایی سوریه را مورد هدف قرار داده‌اند. اینکه چقدر این ادعا مورد تأیید ناظران بی‌طرف قرار گیرد، محل شک و تردید است و باید دراین‌باره بیشتر تحقیق شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال ادامه این حملات وجود دارد، بیان کرد: با توجه به شواهدی که در حال حاضر وجود دارد، فعلاً صحبتی درباره حمله بعدی مطرح نیست.

تهدید نظامی ترامپ علیه سوریه شتاب‌زده بود

مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه با تاکید بر ابعاد مختلف حمله آمریکا و متحدانش به سوریه معتقد است: از آنجا که ترامپ بعد از ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه شتاب‌زده عمل و تهدید کرده بود، برای اینکه ابهت و اقتدار آمریکا زیر سوال نرود، تلاش کرد تا انگلیس و فرانسه را هم برای یک اقدام نظامی محدود با هدف‌های کاملاً مشخص با خود همراه کند.

او افزود: همان‌طور که دیدیم متحدان دیگر آمریکا به‌ویژه در اروپا- مانند آلمان و ایتالیا- همراهی نکردند و هنوز هم نشانه‌هایی از تأیید از طرف این متحدان نداریم. ولی باز کانادایی‌ها در حد حرف‌ و کلام و به شکل سمبلیک همراهی کردند.

مهم‌ترین فاکتور حملات صبح امروز روسیه است

قربان‌اوغلی اما مهم‌ترین فاکتور را در این معادلات نقش روسیه دانست و تاکید کرد: این چند روزی که تا زمان وقوع حمله طول کشید به دلیل تهدیدهای روس‌ها بود و همین امریکا را به تأمل و تأنی وادار کرد.

او دراین‌باره با استناد به برخی گمانه‌زنی‌ها عنوان کرد: مذاکرات پنهان به‌ویژه گفت‌وگوهایی که آقای پوتین و ترامپ داشتند، موجب انجام توافقی شده که براساس آن آمریکایی‌ها برای اینکه اعتبارشان زیر سوال نرود یک اقدام نظامی محدود علیه سوریه ترتیب دهند.

توافق روسیه و امریکا به‌شرط تکرار نشدن «الشعیرات»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: به نظر من روس‌ها در این حد رضایت داده‌اند، البته مشروط براینکه هیچ‌کدام از اهداف روسی، مثل اتفاقی که در پایگاه الشعیرات افتاد، مورد حمله قرار نگیرد. قبلاً در این پایگاه تعدادی از نیروهای روسی کشته شدند و پس‌ازآن روسیه اعلام کرد آن‌ها پیمانکاران ارتش روسیه بودند و روسی بودند. این مهم‌ترین وجه حمله آمریکایی‌ها به سوریه است.

ادامه حملات به سوریه منوط به اثبات واقعه «دوما» است

او با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد این عملیات به همین شکل ادامه پیدا کند، تاکید کرد: مگر اینکه اتفاق دیگری مانند وضعیتی که در دوما رخ داد، در سوریه بیفتد.

مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه با بیان اینکه به نظر می‌آید وجه مهم این قضیه انجام یک توافق دیپلماتیک بین امریکا و روسیه است تا هر دو طرف رضایت داشته باشند، عنوان کرد: هرچند به نظر می‌آید روس‌ها کمی ناراحت هستند اما تابه‌حال هیچ بیانیه رسمی از طرف آقای پوتین، وزارت امور خارجه، کرملین و... منتشرنشده است. تنها یک موضع‌گیری را سفیرشان در سازمان ملل و واشنگتن مطرح کرده که نمی‌توان آن‌چنان اعتباری برای آن قائل شد.

جنگ در سوریه از حد کشورهای پیرامونی بالاتر رفته است

قربان‌اوغلی در پاسخ به این سؤال که ممکن است ایران هم با توجه به پایگاه‌های نظامی که در خاک سوریه دارد، بخشی از مذاکرات انجام‌شده بین روسیه و آمریکا بوده باشد،‌ به اعتمادآنلاین گفت: مهم‌ترین پایگاه ایران را اسرائیلی‌ها همین چند روز قبل زدند و متاسفانه تعدادی از نیروهای ایرانی در آنجا به شهادت رسیدند و تعدادی هم زخمی شدند.

او در ادامه تاکید کرد: فکر نمی‌کنم فعلاً صحبتی درباره ایران به میان بیاید چون به نظر می‌رسد ازنظر آمریکایی‌ها در حال حاضر جنگ در سوریه از حد ایران و کشورهای منطقه و یا کشورهای پیرامونی بالاتر رفته و بین قدرت‌های بزرگ‌تر یعنی امریکا و متحدانش با روس‌هاست.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: اگر بتوان تصور کرد که آمریکایی‌ها بتوانند با روس‌ها به تفاهم برسند دغدغه و نگرانی زیادی درباره ایران نخواهند داشت.

موضع‌گیری ایران در قبال حمله اسرائیل به پایگاهش دوراندیشانه بود

او با اشاره به حمله چند روز گذشته رژیم صهیونیستی به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های ایران در سوریه، واکنش ایران را، محتاطانه، عاقلانه و کاملاً دوراندیشانه دانست. قربان‌اوغلی تاکید کرد: به نظر من موضع‌گیری انجام‌شده دوراندیشانه بود و ایران این مسئله را فعلاً کنار گذاشته تا در زمان مقتضی پاسخ اسرائیلی‌ها را بدهد.

برای آمریکایی‌ها تنها یک حمله سمبلیک اهمیت داشت/ خط قرمز روسیه امنیت پایگاه‌هایش بود

این کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است که در چارچوب توافقات روسیه و آمریکا، ایران موضوع مناقشه نبوده، چرا که برای آمریکایی‌ها تنها یک حمله سمبلیک اهمیت داشت و خط‌قرمز روس‌ها هم در امان بودن نیروها و پایگاه‌هایشان بود و در همین حد توافق شده است.

قربان‌اوغلی ادامه داد: موضع‌گیری ایران هم از طرف رهبر انقلاب بود و تلویزیون دولتی هم خبرها را پوشش داد و محکوم کرد که این موضوع طبیعی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها