استاندار یزد:

قطعی چندباره آب، استان یزد را دچار التهاب کرده است

استاندار یزد گفت: تاکنون چند بار آب انتقالی استان یزد قطع شده و خسارات مالی فراوانی به ما وارد شده و استان را دچار التهاب کرده که این حملات به هیچ وجه قبول نیست.

قطعی چندباره آب، استان یزد را دچار التهاب کرده است
کد خبر: 165478
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۶ ۱۳:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود زمانی قمی استاندار یزد روز یکشنبه در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: استان یزد در سال آبی 97-96 تنها 40 میلیمتر بارندگی داشت و بشدت وابسته به آب خط انتقالی از کوهرنگ است.


وی با اشاره به برخی تعرضات روزهای اخیر به این خط انتقالی افزود: خط انتقالی آب به یزد بر اساس مقررات و موازین قانونی ایجاد شده و آسیب رسانی به آن مصداق قانون شکنی به شمار می رود.


استاندار یزد تصریح کرد: تاکنون چند بار آب انتقالی استان یزد قطع شده و خسارات مالی فراوانی به ما وارد شده و استان را دچار التهاب کرده که این حملات به هیچ وجه قبول نیست.


زمانی قمی خاطرنشان کرد: از میزان آب انتقالی ، 96 درصد در بخش شرب و آشامیدن مردم استفاده می شود و اصلا استفاده ای در کشاورزی نداریم.


وی در عین حال گفت: مصرف آب بخش کشاورزی استان که عمدتا بسیار شور و غیرقابل شرب است در سال 84 یک میلیارد و 495 متر مکعب بود اما این میزان در سال 96 به 918 میلیون مترمکعب کاهش یافت و در قالب طرحهای مختلف، باز هم در حال کاهش است.


رئیس شورای تامین استان یزد در پایان از صبوری و بردباری مردم استانهای یزد و اصفهان و نخبگانی که به دنبال مودت بیشتر اقشار مختلف دو استان هستند تقدیر و تشکر کرد.


جمعیت استان برپایه سرشماری عمومی آبان ماه سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر است که 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها سکونت دارند.


با توجه به وجود عرصه های بیابانی، محدودیت منابع آب شیرین و افزایش جمعیت ، آب موجود در استان تنها 40درصد پاسخگوی نیاز مردم است ، بقیه آب شرب شهروندان باید از آب انتقالی تامین شود .


طرح تامین آب از خارج استان از منابع مختلف در دست بررسی و مطالعه است.


بیش از 84 درصد منابع آب استان شوری بالای 3 هزار دارد و قابل استفاده در بخش کشاورزی نیست و محدود روستاهای استان با آب قنات که آب شیرین دارد برای شرب و کشاورزی استفاده می کنند.


طی چند روز اخیر، برخی از افراد در شرق اصفهان، 2 بار اقدام به وارد کردن خسارت به خط انتقالی آب به استان یزد شدند که منجر به قطع آب شد.

منبع:‌ ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها