کد خبر: 165765
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ۱۳:۵۸:۰۰
| |

تشکل‌های محیط زیست خوزستان خطاب به رئیس‌جمهوری:

دستور اقدام فوری برای توقف طرح‌های انتقال آب صادر کنید

تشکل‌های محیط زیست استان خوزستان در بیانه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری اعلام کردند:‌ دستور فرمایید نسبت به توقف طرح‌ها و پروژه‌های انتقال آب به ویژه از سرشاخه‌های کارون و بازنگری در مطالعات ناقص صورت گرفته برای رعایت حقابه‌های رودها، تالاب‌ها و جلگه خوزستان اقدام عاجل صورت گیرد.

دستور اقدام فوری برای توقف طرح‌های انتقال آب صادر کنید
کد خبر: 165765
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ۱۳:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| نخستین نشست شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیست خوزستان با صدور بیانیه‌ای خطاب به رئیس جمهور به کار خود پایان داد.

در این بیانیه آمده است:‌متاسفانه در شرایطی که شاهد زوال رو به رشد تالاب‌های خوزستان و تشدید پدیده ریزگردها می‌باشیم آورد رودخانه‌ها و ذخایر آب‌های جلگه خوزستان به دلیل کاهش شدید بارش‌ها بر سرچشمه‌های رودخانه‌ها به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است اما در کمال تعجب شاهد اجرای طرح های متعدد و ویرانگر سدسازی و انتقال آب بر سرشاخه‌های کارون می‌باشیم.

این بیانیه به برخی از طرح‌های انتقال آب اشاره کرده و گفته که آن ها عموما فاقد ارزیابی‌های محیط زیستی و پیوست‌های اجتماعی هستند و بعضا مجوز محیط زیستی آنان باطل شده است.

در این بیانیه به نام این طرح ها از جمله 1- تونل کوهرنگ (مجوز محیط زیستی باطل شده) 2-طرح سد و انتقال آب بهشت آباد (فاقد مجوز محیط زیستی) 3- طرح ونک- سولگان(فاقد مجوز محیط زیستی) 4- طرح سد و انتقال آب خرسان(فاقد مجوز محیط زیست) 5- سد بختیاری 6- سد و تونل انتقال آب سد چمشیر بر روی رودخانه زهره به سمت دشت لیراوی اشاره شده است.

این بیانیه تأکید کرده:‌ خواهشمند است نظر به پیامدهای خطرناک این رویه که تداوم حیات جلگه خوزستان را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است و با استناد به اصل پنجاهم قانون اساسی و سند ملی محیط زیست ابلاغی رهبر حکیم انقلاب، دستور فرمایید نسبت به توقف طرح‌ها و پروژه‌های انتقال آب به ویژه از سرشاخه‌های کارون و بازنگری در مطالعات ناقص صورت گرفته برای رعایت حقآبه‌های رودها، تالاب‌ها و جلگه خوزستان اقدام عاجل صورت گیرد. در پایان یاد آور می‌شویم مسئولیت پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و ...بر عهده دستگاه های مسئول به ویژه وزارت نیرو خواهد بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها