کد خبر: 165869
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۱۰:۳۷:۰۰
| |

نگاهی به سریال دولت عمیق (Deep State)

Deep State یا دولت عمیق، نام سریالی جدید محصول FOX است که به کارگردانی Robert Connoll و Matthew Parkhill اخیراً پخشش آغاز شده است.

نگاهی به سریال دولت عمیق (Deep State)
کد خبر: 165869
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۱۰:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| Deep Stat در ژانر جاسوسی و اکشن تولید شده و بازیگرانی چون Anastasia Griffith ، Mark Strong ، Joe Dempsie در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

شغل ایران هراسی!


پس از فروپاشی شوروی سابق، دولت آمریکا و البته بازوی رسانه‌ایش، نیاز به ایجاد فضای دوقطبی جدید و احیای دشمنی جدید داشتند. پس از مدتی که برخی گروه‌های اسلامی را هدف قرار دادند، نهایتاً سراغ هدف اصلی و منبع مقاومت آمدند؛ ایران!


آرام آرام در کنار آثار سینمایی که به طور مستقیم یا غیر‌ مستقیم ایران را هدف تخریب قرار می‌دادند، صنعت سریال‌سازی هم که در دهه اخیر به‌شدت در دنیا مورد استقبال قرار گرفته بود، به سمت پرداخت به موضوع ایران رفت. سریال‌های متعددی با موضوع جاسوسی و عملیات علیه ایران یا جاسوسی و عملیات توسط ایرانی‌ها ساخته شد.


«میهن» یکی از بارزترین محصولات ضدایرانی تاریخ هالیوود است. این سریال براساس داستان سریالی عبری با نام «Prisoners of War» ساخته شده‌است و به طور مشخص به مسائل مرتبط به ایران و توافق هسته‌ای و فضای درونی ما می‌پردازد و با نگاهی کاملاً مغرضانه و با روایتی دروغ‌پردازانه سعی دارد حقیقت ماجرا را به شکلی متفاوت نمایان کند.

«ان‌سی‌آی‌اس» یکی دیگر از این نمونه‌هاست. تلاش‌های این سریال و صنعت سرگرمی در غرب نه تنها برای توصیف ایران به عنوان یک تهدید هسته‌ای و حامی دولتی تروریسم، بلکه برای معرفی این کشور در قالب کشوری جهان سومی و خطرناک است. قسمت اول فصل 11 از سریال ان‌سی‌آی‌اس، ایران را هدف اتهامات بی‌شمار و بی‌اساس قرار می‌دهد و خود را به آب و آتش می‌زند تا ایران را کشوری به اصطلاح «یاغی» معرفی کند. گیبس مأموریت پیدا می‌کند تا به ایران برود و در کنار یک مأمور وزارت دفاع آمریکا درباره پرونده قتل شخصی تحقیق کند که سر بریده‌اش را به آمریکا منتقل کرده‌اند. در این میان، علاوه بر تمام اتهامات تروریستی که به ایران زده می‌شود، تصویر جدیدی از این کشور ارائه می‌شود.

دولت عمیق


اما سریال Deep Stat یا همان دولت عمیق، محصولی جدید است که آن را می‌توان دراین بسته جای داد. تازمان نگارش این گزارش، دو قسمت از این سریال پخش شده ولی باگ‌ها و نواقص آن به حدی است که احتمالاً از این سریال، نمونه‌ای ضعیف و فیک خواهد ساخت.

سریال با تیتراژی حرفه‌ای و جذاب شروع می‌شود که مخاطب را برای تماشای سریالی در حد و اندازه True Detective آماده می‌سازد اما تنها پس از چند سکانس متوجه خواهد شد که نه! گویا با محصولی دم‌دستی و با کمترین حد از تحقیقات سروکار دارد. داستان دولت عمیق این طور گفته شده که مکس مدتی است که از MI6 بازنشسته شده است اما اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث می‌شود او برای انجام یک کار دیگر بازگردد، کاری که زندگی‌اش در گرو انجام آن است. درواقع روایت داستان به صورت خطی نیست و سکانس‌های فلاش بک قصه را پیش می‌برند. تیمی از مأموران ترور سازمان اطلاعات انگلستان در تهران حضور دارند و پس از ترور چند دانشمند هسته‌ای، قرار است به کشورشان بازگردند اما اتفاقات به شکل دیگری پیش می‌رود.

تهران یا صنعا؟!


دولت عمیق یک مورد استثنا نیست. چندمین اثر نمایشی محصول هالیوود (هرچندشعبه انگلیسی‌اش) است که بدون کمترین اطلاعات و شناخت از وضعیت ایران ساخته شده است. چه وضعیت مادی و ظاهری، چه شرایط اجتماعی و مردم‌شناسی. از همان ابتدا استفاده از دوبلورها و بازیگران غیرایرانی (که احتمالاً افغان) هستند، مخاطب را متعجب می‌کند. یعنی کارگردان فرق این دو را نمی‌دانسته؟ یا نکند به دوبلور فارسی زبان دسترسی نداشته است! اما این اشتباه هم یک استثنا نیست و گویا نواقص گل درشت‌تری در راه است. دانشمند هسته‌ای با کروات از خانه خارج می‌شود!

ظاهراً حتی به عرف اداری در جمهوری اسلامی آگاهی ندارند! طبق معمول لوکیشن استفاده شده به عنوان تهران، یکی از شهرهای عربی منطقه است. البته نه شهری مدرن و درست و حسابی که شهری شبیه به جایی مثل صنعا! شهری سراسر با المان‌های عربی و البته با ساختمان‌ها و خیابان‌هایی شبیه به شهرهای کوچک ایران! واقعاً سازندگان این سریال آنقدری به خودشان زحمت نداده‌اند که لااقل در گوگل تهران را جست‌وجو و چند عکس از آن ببینند؟! حتی پلاک خودروها اشتباه است و دو حرف بین اعداد دارد.

شهری شلوغ و با سروصدای آژیر پلیس که مأموران سبزپوش آن نیمی از مردم داخل خیابان را تشکیل می‌دهند! دانشمند هسته‌ای که فردی عصبانی و بی‌ادب است و در رانندگی به دیگران فحش می‌دهد، ترور می‌شود؛ البته به شیوه ترورهای واقعی شهدای هسته‌ای. گویا این مورد را کارگردان به خوبی بلد بوده و با آن آشنا بوده است. مأموران جوخه ترور با استفاده از چادر و روبند (که احتمالاً در شهرهای ایران تاکنون ندیده‌اید) فرار می‌کنند. در خانه امن آ‌نها با سرتیم تروریست‌ها روبه‌رو می‌شویم که مسلمان و مشغول نماز است! به هرحال بهتر است که دشمنی با ایران صرفاً مقابله با دولت ایران معرفی شود، نه اعتقادات دینی آنها؛ مسلمان خوب و بد داریم که ایرانی‌ها مسلمان گونه دوم هستند!

منبع: روزنامه صبح نو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها