پیشنهادهای سعید لیلاز برای سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران

سعید لیلاز، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار با اشاره به اهمیت مطالعه اسناد تاریخی در آستانه برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، چند کتاب را برای خواندن پیشنهاد کرد.

پیشنهادهای سعید لیلاز برای سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران
کد خبر: 166401
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۲ ۱۸:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید لیلاز، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار با اشاره به اهمیت مطالعه اسناد تاریخی گفت: هیچ پژوهشی بدون سندخوانی ممکن نیست و انتشار اسناد از ضروری‌ترین و پایه‌ای‌ترین کارهایی است که هر کشوری در حوزه تاریخ می‌تواند انجام دهد. انتشار اسناد یک کار بسیار با ارزش بوده و مبنایی برای تمام جمع‌بندی‌های تاریخی است. در این رابطه واقعا می‌توانم بگویم کتب اسنادی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بسیار خوب و مفید است. کتب اسنادی این مرکز همیشه به عنوان سند قابل استناد و استفاده بوده است و من صددرصدش را خوانده‌ام و به پژوهشگران هم توصیه می‌کنم که در تحقیقات خود، همواره این کتب اسنادی را مورد استفاده قرار بدهند.


وی ادامه داد: مبنای هر پژوهش در تاریخ باید اسناد باشد. اگر سند در پژوهش مورد استفاده قرار نگیرد، بیش‌تر پژوهش‌های تاریخی به سخن‌پردازی و لفاظی تبدیل می‌شوند. لذا بدون استناد به سندهای تاریخی ما نمی‌توانیم مستند و جدی صحبت کنیم.


این استاد دانشگاه، با توجه به در پیش بودن سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مطالعه کتاب «شریعتی به روایت اسناد ساواک» را به جوانان و علاقمندان توصیه کرد و گفت: کتاب «شریعتی به روایت اسناد ساواک» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، یکی از این کتاب‌های اسنادی خوب و مفید است. یکی از منابعی که ما می‌توانیم دکتر شریعتی را خوب بشناسیم، اسناد ساواک است؛ گرچه ممکن است در اسناد ساواک جعلی و غیرجعلی هم باشد ولی بالاخره خواننده در معرض مجموعه اطلاعات دست اول قرار می‌گیرد.


وی ادامه داد: دکتر شریعتی شخصیت بسیار جالبی در تاریخ انقلاب‌اسلامی ایران دارد و افرادی که در سن من هستند کاملا به یاد دارند که اندیشه‌های دکتر شریعتی چه اندازه در سیر انقلاب اسلامی تاثیر و اهمیت داشت.


لیلاز درباره پیشنهادهای دیگر خود برای نمایشگاه کتاب نیز گفت: من به عنوان یک فرد علاقمند به تاریخ معاصر، در این زمینه انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی را بسیار قابل استفاده می‌دانم و سه اثر بسیار خوب از این انتشارات را که خودم هم مطالعه کرده‌ام، به مخاطبان و جوانان معرفی و توصیه می‌کنم که حتما بخوانند.


وی ادامه داد: کتاب «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از آغاز تا اکنون» که هشت جلد است و توسط سید محسن صالح تدوین شده، یکی از این کتاب‌ها است که به جرات می‌توانم ‌بگویم خودم همه 8 جلد این کتاب را خوانده‌ام و استفاده ارزنده‌ای هم از آن در کتاب موج دوم که مربوط به برنامه‌های عمرانی سوم تا پنجم شاه است داشته‌ام.


وی همچنین مطالعه دو کتاب دیگر از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی را نیز به جوانان توصیه کرد و گفت: همچنین کتاب «همه چیز فرو می‌ریزد» که خاطرات گری سیک، عضو سابق شورای امنیت ملی کارتر هست نیز کتاب فوق‌العاده‌ای است. در این کتاب حوادث پنج-شش سال آخر رژیم محمدرضا پهلوی ذکر شده است. همینطور کتاب «جامعه سوسیالیست‌های نهضت ملی؛ نیروی سوم» هم کتاب خوبی است که مطالعه آن را هم به مخاطبان و جوانان توصیه می‌کنم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها