کد خبر: 166542
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ۲۰:۰۰:۰۰
| |

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه سیتی در هنگ‌کنگ:

بیانیه کیم جونگ اون نشانه حسن نیت اوست

در پی اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مبنی بر توقف هرگونه آزمایش هسته‌ای و موشک بالستیک، دکتر جوزف چنگ، استاد علوم سیاسی دانشگاه سیتی در هنگ کنگ معتقد است که سخنان رهبر کره شمالی نشان‌دهنده حسن نیت اوست؛ اما ممکن است به راحتی هم از بین بروند.

بیانیه کیم جونگ اون نشانه حسن نیت اوست
کد خبر: 166542
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ۲۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- رهبر کره شمالی وعده داده که هرگونه آزمایش هسته‌ای و موشک بالستیک را متوقف کند. او این سخنان را در روز جمعه در نشست حزب کارگر کره گفت. اسپوتنیک در رابطه با اظهارات کیم با دکتر جوزف چنگ، استاد علوم سیاسی دانشگاه سیتی در هنگ‌کنگ، صحبت کرد.

*ارزیابی شما از اظهارات کیم جونگ اون پیش از مذاکره با رئیس‌جمهور کره جنوبی و دونالد ترامپ چیست؟ این اقدام تا چه اندازه مهم است؟

این‌ها همه نشان‌دهنده حسن نیت هستند. قطعاً تلاش‌های زیادی در رابطه با برگزاری مذاکرات جدی کره شمالی با کره جنوبی و ایالات‌متحده انجام خواهد شد. هرچند باید اعتراف کرد که این وعده‌ها به‌راحتی می‌توانند از بین بروند.

در کنار وعده توقف آزمایش‌های هسته‌ای، رژیم کیم جونگ اون پیش‌ازاین اعلام کرده بود که حاضر است از موضوع خروج نظامیان آمریکایی به‌عنوان یکی از شروط غیرهسته‌ای شدن شبه‌جزیره دست بردارد. این‌ها اقداماتی هستند که نشان‌دهنده حسن نیت هستند.

*بنابراین کیم به تلاش‌های بین‌المللی برای متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌ای پیوسته، نظر شما در رابطه با این تغییر مهم چیست؟ زیرا این تغییر قابل‌توجه است، این‌طور نیست؟

می‌توانیم حدس بزنیم که او و دیگر طرفین ذینفع متوجه شدند که گزینه‌های نظامی بسیار پرهزینه و خطرناک هستند و مسلماً مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی از گزینه‌های نظامی ایالات‌متحده حمایت نمی‌کند. واضح است که تمام احزاب درک می‌کنند که این موضوع بسیار مهم است و ارزش نشستن و مذاکره کردن را دارد.

*ژاپن در رابطه با بیانیه رهبر کره شمالی خوش‌بین است. به نظر شما احتمال متعهد بودن کیم جونگ اون به وعده‌اش چقدر است؟

ما نمی‌توانیم کاملاً مطمئن باشیم. همان‌طور که گفتم این اقدامات نشان‌دهنده حسن نیت هستند؛ اما به‌راحتی هم می‌توانند از بین بروند. بدیهی است که به دلیل عدم تعادلی که وجود دارد، دستیابی به یک توافق وسیع میان‌کره شمالی و ایالات‌متحده سخت است.

*انتظار شما از مذاکرات آینده چیست؟

از نشست بین دو کره انتظارات زیادی می‌توان داشت؛ چراکه اراده سیاسی در هر دو طرف وجود دارد. هر دو طرف می‌توانند به‌راحتی بر سر بازدید خانواده‌های جداشده در جنگ، افتتاح منطقه کائه سونگ در کره شمالی برای همکاری با کره جنوبی، اجازه بازدید از کره شمالی توسط توریست‌های کره جنوبی و بالعکس و حتی پایان دادن به خصومت‌های نظامی به توافق برسند. در نشست بین کره شمالی و ایالات‌متحده، آن‌ها می‌توانند به گفتگو بپردازند و بدون هیچ هدفی مذاکرات را ادامه دهند و این بد نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها