کد خبر: 166743
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ۰۹:۳۵:۰۰
| |

کشف منابع هیدروکربوری جدید در خلیج فارس و دریای عمان

رئیس پژوهشگاه نفت گفت: در نتیجه اجرای طرح مروارید که با هدف شناسایی منابع هیدروکربوری جدید انجام شد، موفق شدیم منابع جدیدی را در دریای عمان و خلیج فارس شناسایی کنیم.

کشف منابع هیدروکربوری جدید در خلیج فارس و دریای عمان
کد خبر: 166743
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ۰۹:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری با بیان اینکه جدی ترین سیاست پژوهشگاه افزایش تعاملات با صنعت نفت است، گفت: در تلاش هستیم تا نیازهای صنعت نفت را شناسایی کرده و با رصد فناوری های مورد نیاز این صنعت در آینده، گام موثری در توسعه و بهبود شرایط برداشته شود.

وی پژوهشگاه صنعت نفت را نقطه اتکاء صنعت نفت دانست و افزود: در تلاش هستیم تا با روزآمدترین دستاوردهای خود در زمینه دانش و فناوری بهره وری صنعت نفت را ارتقاء دهیم.

به گفته این مقام مسئول، روند فعالیت های پژوهشگاه صنعت نفت در فضایی رقابتی قرار گرفته است که این به معنای ارائه کالا، خدمات، دانش و فناوری باکیفیت بالا، در سریع ترین حالت و البته با مناسب ترین قیمت تمام شده عرضه کند. در برخی موارد شاهد برون سپاری پروژه ها به شرکت های خارجی به بهانه قیمت تمام شده مناسب، کیفیت مطلوب و سرعت بالای انجام است که اهمیت رقابتی شدن و کاهش بروکراسی در پژوهشگاه نفت را دو چندان می کند.

توفیقی در ارتباط با آخرین دستاوردهای این مجموعه توضیح داد: یکی از مهم ترین دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت، طرح مروارید است که با استفاده از داده های ژئوفیزیک و زمین شناسی بررسی هایی در زمینه شناسایی ذخایر هیدروکربوری در محدوده خلیج فارس و دریای عمان فعالیت انجام داد که منجر به شناسایی منابع جدید هیدروکربوری در این ناحیه شد.

وی در توضیح بیشتر دستاوردهای تازه این پژوهشگاه ادامه داد: مرکاپتان زدایی از میعانات گازی پارس جنوبی در حال راه اندازی است، شیرین سازی گاز طبیعی در انیستیتو گاز در حال بررسی و همچنین بررسی هایی در حوزه سنتزهای کاهنده هرزرفت گل حفاری در حال انجام است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در ارتباط با نتایج اکتشاف منابع غیر متعارف هیدروکربوری (نفت و گاز شنی) در دشت لرستان، اظهار داشت: این پروژه شناسایی با همکاری شرکت ملی امتشاف انجام شد که با توجه به وفور منابع متعارف هیدروکربوری برداشت از این منابع غیرمتعارف در دستور کار نیست اما شناسایی آن انجام شده است. به این ترتیب شاهد اکتشاف منابع غیرمتعارف منابع هیدروکربوری در دشت لرستان و دریای عمان را هستیم که فاز دوم آن در حال تعریف و انجام است.

توفیقی از امضای قرارداد جدیدی بین پژوهشگاه نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و یک شرکت خصوصی برای بومی سازی یک کاتالیست خبر داد و تصریح کرد: چندی پیش قراردادی بین پژوهشگاه صنعت نفت و سازمان انرژی اتمی به منظور ساخت یک سانترفیوژ به نام سانترفیوژ سنگ امضا شد که بخش نرم افزاری آن توسط پژوهشگاه و مراحل ساخت آن توسط انرژی هسته ای انجام شد. این سانترفیوژ سابقا آمریکایی و اروپایی بود که بومی سازی شد و قصد ثبت سفارش جدید نیز داریم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها