کد خبر: 167330
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۰ ۰۸:۵۷:۰۰
| |

مهدی چمران مطرح کرد؛

جلسات«جمنا» با قالیباف و رئیسی/ برای حضورم در شورای شهر فکر نکردم/در انتخابات آتی موفق می‌شویم اگر صفایی به چهره خود دهیم

مهدی چمران گفت: ما بیش از 6 نوبت با آقایان رئیسی و قالیباف و دیگران، جلسه برگزار کردیم و با جامعه روحانیت مبارز یا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم چندین جلسه داشتیم.

جلسات«جمنا» با قالیباف و رئیسی/ برای حضورم در شورای شهر فکر نکردم/در انتخابات آتی موفق می‌شویم اگر صفایی به چهره خود دهیم
کد خبر: 167330
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۰ ۰۸:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی چمران، نائب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب مصاحبه‌ای درباره عملکرد شورای شهر چهارم، شورای شهر فعلی و همچنین فعالیت‌های جمنا داشته که مهم‌ترین بخش‌های آن را در زیر می‌خوانید؛

*ما (اصولگرایان در شورای شهر) خیلی عملگرا بودیم اما الان بیشتر حالت تبلیغ‌گرا هستند و بیشتر سخنرانی و نطق دارند اما ما بیشتر بر اساس برنامه کار می‌کردیم. ما عملیاتی فکر می‌کردیم. ما هفته‌ای یک روز را برای نطق قبل از دستور گذاشته بودیم تا یک نفر هم بیشتر سخنرانی نکند اما الان فضا فرق کرده است؛ فضا بیشتر تبلیغاتی است تا عملکردی. خود دوستان هم می‌گویند، ما نیامده‌ایم مدام مصوبه تصویب کنیم؛ ان‌شاالله که موفق باشند و ما هم برای آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنیم.

اینکه (اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران) می‌گویند ما ویرانه گرفتیم، فکر می‌کنم بی انصافی و دور از واقعیت باشد. مردم تهران می‌بینند که شهر تهران، 12 سال پیش در چه وضعیتی بود و الان در چه وضعیتی به سر می‌برد؛ اگر می‌خواهیم اسم این را ویرانه بگذاریم، دیگر بحث‌مان مشخص می‌شود.

*نمی‌دانم این چه رسمی است که هر کسی سر کار می‌آید، می‌گوید «من ویرانه تحویل گرفته ام». این رسم خوبی نیست که ما قبلی‌های خود را بی جا و بی جهت بکوبیم و از بین ببریم. مردم می‌بینند و می‌فهمند وقتی یک برف می‌آید، قبلا چگونه برخورد می‌شد و الان چگونه برخورد می‌شود. مردم می‌بینند بسیاری از پروژه‌های عمرانی که قبلا داشت به پیش می‌رفت، الان متوقف شده است.

*اینکه امروز راحت از فساد صحبت می‌کنند، باز در نوع خودش بی انصافی است. اگر ما بیشتر از دوستانی که امروز در شورای شهر حضور دارند، دغدغه مبارزه با فساد نداشتیم، قطعا کمتر هم نداشتیم. به خصوص بنده حقیر که شرایط یک زندگیِ خاص و عادی را داشته و دارم و از همان ابتدای انقلاب، رزمنده و دانشگاهی بودم و زندگی‌ام از حد نرمال جامعه هم کمتر بوده است؛ پدرمان هم که یک بافنده‌ای بیشتر نبود؛ برادرانم هم به همین صورت. شهید دکتر چمران وقتی شهید شد، فقط یک لباس بسیجی - که بچه‌ها تکه تکه کردند و بردند - و یک تفنگ کلاشینکف و 35 هزار تومان در بانک داشت که حقوقش از مجلس بود. هنوز هم این 35 هزار تومان در بانک مانده و دست نزدیم تا برای همه ما درس عبرتی باشد.

*اگر متوجه می‌شدیم و می‌دیدیم که عملیاتی در شهرداری، خلاف قانون انجام شده، بدون شک و بدون هیچ مسامحه‌ای با فرد خاطی برخورد و حتی اخراجش می‌کردیم. منتهی داد و فریاد بیجا هم راه نمی‌انداختیم. برخورد با فساد در مجموعه‌ای مانند شهرداری با این عظمت، کار بسیار پیچیده‌ای است. بهترین کار این بود که تا می‌توانستیم کارها را به صورت الکترونیک پیش ببریم. این نه فقط در شهرداری بلکه در هر جایی انجام شود، کارساز خواهد بود.

*البته گاهی این تخلفات متاسفانه انجام می‌شد ولی هم اکنون متخلفین سروکارشان با دادگاه است و رها نشده‌اند. ما تا جایی که می‌شد و امکان داشت با فساد برخورد کردیم. وزارت دارایی یا نیروی انتظامی هم ادعای برخورد با فساد دارند اما آیا فساد، ریشه‌کن شده است؟ ما طرح جامع را تهیه کردیم و روی سایت شهرداری تهران قرار دادیم تا همه، میزان تراکم قانونیِ قابل دریافت را مشاهده کنند؛ این طور هم نبود هر چه قدر بیشتر پول بدهید، اجازه داشته باشید بیشتر بسازید. اگر اجازه داده شود، جرم و در نوع خود جنایت است و باید محاکمه شود. البته بخشی از این تخلفات متاسفانه انجام می‌شد.

*در صورت(یکدست بودن شورای شهر) باید آرامش بیشتر باشد اما نمی‌دانم چرا آرامش وجود ندارد. نمی‌خواهم از اختلافات درون‌گروهی صحبت کنم؛ چون به هر حال داخل شورای شهر فعلی، دسته‌بندی‌های سیاسی وجود دارد. اعضای شورای شهر پنجم، می‌خواهند مدام قبلی‌ها را بکوبند که خود را نشان بدهند. نشان دادن خود، به کوبیدن قبلی‌ها نیست. اینکه قبلی‌ها را خراب کنیم، خودمان «خوبه» نمی‌شویم. اگر خودمان خوب کار کنیم، خود به خود خوب می‌شویم و آنقدر سطح شعور و بینش مردم بالاست که می‌توانند این موضوع را درک کنند. امروز در دانشگاه بودم، عده‌ای نزد من آمدند و می‌گفتند شما را مانند گذشته قبول داریم. حتی وقتی میان مردم می‌روم، من را دعوا می‌کنند که چرا وضعیت شورای شهر اینگونه است؛ من هم می‌گویم دیگر در شورا حضور ندارم؛ حتی قبول نمی‌کنند که دیگر در شورا نیستم.

*ما لیست «خدمت» را از گروه‌های مختلف اصولگرایی تهیه کردیم و به میزانی که دفعات قبل رای آورد، این بار هم رای آورد. یعنی معلوم بود چه کسانی به ما رای می‌دهند. به هر حال، لیست شورای شهر فعلی بیشتر رای آورد. حتی خود این دوستان(اشاره به اصلاح‌طلبان) لیست‌های مختلفی را تهیه کردند اما رای‌های بسیار پایینی آوردند؛ معلوم بود مردم با وجود اینکه این‌ها را بسیار خوب می‌شناختند اما می‌شود گفت که رای، سازماندهی شد.

*برای تخلفاتی که می‌شد، افراد بسیار قدرتمند تلاش می‌کردند با این دیدن این و آن یا برگزاری جلسه و وساطت مشکل خود را حل کنند. حتی در راهپیمایی اربعین، به من می‌گفتند عده‌ای از این گردن‌کلفت‌ها(با خنده) می‌خواهند شما را ببینند. من هم می‌گفتم اینجا در چنین وضعیتی یا برای زیارت آمده‌ایم یا خدمت؛ فعلا وقتش را نداریم. یا بسیاری از افرادی که در تهران بسیار معروف هستند، برای حل مشکل‌شان می‌خواستند من را ببینند اما من واقعا پیشنهادشان را رد می‌کردم.

*من هنوز صاحب پاساژ علاءالدین را ندیده‌ام؛ در آن قضیه(پاساژ علاءالدین) به شدت روی موضوع ایستادیم تا یک طبقه اضافی پاساژ خراب شود. چنین مسائلی بوده اما اینکه از جاهای دیگر فشار باشد، خیر چنین فشاری در کار نبوده است؛ حتی در انتخاب شهردار وقتی وارد صحن می‌شدیم، همه تلفن‌شان را قطع می‌کردند. من خودم هیچ‌گاه در صحن شورای شهر موبایلم را نمی‌بردم.

*من دلیل اصلی این استعفاء (استعفای نجفی) را همان‌طور که خود ایشان اعلام کرد، بیماری می‌دانم و واقعا از شنیدن این مساله ناراحت شدم و برای ایشان آرزوی سلامتی می‌کنم اما شما ببینید، چه کسی می‌خواهد با فساد مبارزه نشود؟ آیا قوه قضاییه می‌خواهد با فساد مبارزه نشود؟ خود قوه قضاییه باید علم‌دار مبارزه با فساد باشد. اگر منظورشان دولت است، خب دولت هم می‌خواهد با فساد مبارزه شود. اگر ملت فشاری آورده است، ملت که نمی‌تواند برای تغییر شهردار فشار بیاورد. به عقیده من، به دلیل کم‌کاری در شهرداری، فشار روانی در سطح شهر وجود داشت. فضای عمومی که در شهر داشتیم و هنوز هم داریم، می‌تواند در نوع خود در این استعفاء تاثیرگذار بوده باشد.

*این فشار نیست بلکه فضا و برداشت عمومی است اما اینکه می‌گویند اشخاصی یا نهادهایی، بیرون از شهرداری بر نجفی فشار آورده‌اند تا استعفاء بدهد، چه کسی فشار آورده است!؟ دولت فشار آورده؟ مجلس فشار آورده؟ امثال من و قالیباف هم که دیگر کاره‌ای نیستیم بخواهیم فشار بیاوریم. می‌دانیم که چنین مسائلی وجود نداشته است.

* من و قالیباف در زمینه املاک، دوتا نامه به رئیس قوه قضاییه نوشتیم تا موضوع روشن شود. دادستان کل کشور و دادستان تهران با استناد به گزارش کارشناسان رسمی، به طور مشخص اعلام کردند از کل 27 هزار ملکی که شهرداری در تمام این سال‌ها به تعاونی‌ها، جهاد کشاورزی یا جاهای دیگر واگذار کرده، فقط در 12 مورد، طرف‌های دریافت‌کننده ملک یا زمین، کمتر پول پرداخت کرده‌اند. به این 12 مورد هم نامه زدند و خواستند که بقیه پول را واریز کنند. کل تفاوت قیمت‌ها هم زیر 4 میلیارد تومان بوده است. حدود 2 میلیارد تومان برای حق‌الزحمه کارشناسی‌ها پول خرج شد و در حدود 4 میلیارد تومان هم پول بازگشت داده شد. 40 نفر از کل 180 اسمی که عنوان شد هم اصلا معامله‌ای با شهرداری نداشتند.

*یک بار در زمان شورای شهر دوم، خانم معتمدی در رمپ یکی از بزرگراه‌ها گیر کرده بود، زنگ زد به آقای قالیباف؛ میانه‌شان هم زیاد خوب نبود! فریاد می‌زد آقای قالیباف کجایی! رفتی و خوابیدی، خبر نداری اینجا چه خبر است، مردم اینجا گیر افتاده‌اند. قالیباف هم گفت من پشت سرتان هستم! داریم اتوبوس را هل می‌دهیم، شما هم بیایید کمک کنید! قالیباف چنین روحیه‌ای داشت؛ حالا اینکه بعد از وی کسی بخواهد شهردار شود و این توان را نداشته باشد، سخت است. به طور کلی بعد از قالیباف، شهردارشدن سخت است چون مردم توقع دارند.

*فکر نمی‌کنم محسن هاشمی شهردار شود. دسته‌بندی‌هایی که در داخل یا بیرون شورا وجود دارد، چندان موافق شهردارشدن هاشمی نیستند. به خاطر من هم نیست؛ اینکه واهمه ایجاد می‌کنند، اگر محسن هاشمی از شورای شهر خارج شود، چمران جایش را می‌گیرد، اینطور نیست. به طور کلی اصلاح‌طلبان از همان ابتدا موافق نبودند ایشان شهردار شود و اصلا ربطی به حضور من هم ندارد.

*چون اساسا مقدمه‌اش(اشاره به خروج محسن هاشمی از شورای شهر تهران) را عملی نمی‌بینم، درباره حضورم در شورای شهر هم فکری نکرده‌ام.

*(در جمنا) بعد از مدتی که در حال بازنگری در راه و روش‌ها، ایجاد تغییر در آیین‌نامه و عملکردها و دیدن نقاط ضعف و قوت بودیم، باید یک سری کارها را بسیار سریع انجام دهیم؛ یکی از این کارها که در نوع خود، بسیار سخت و وقت‌گیر است، بحث پیرامون شوراهای استانی است. جمنا در هر استانی، یک شورا دارد. ترتیب این شوراها باید به روز شود و برای جوانان و بانوان، یک سهم حداقلی قرار داده‌ایم. قرار شده است تا 20 درصد از سهم شوراهای استانی، به جوانان و زنان اختصاص یابد. بنا داریم در دور جدید فعالیت‌های جبهه مردمی، همه طیف‌های مختلف سیاسی همسو حضور داشته باشند و بتوانیم نظر همه را جلب کنیم.

*(در جمنا) در مسئولیت‌ها تغییراتی داشته‌ایم؛ مثلا مسئولیت دفتر سیاسی به عهده آقای محمدی گذاشته شد. کمیته اقشار که برای ما بسیار مهم است، به دلیل مشکلی که برای آقای روستاآزاد ایجاد شد(عارضه قلبی)، به عهده آقای ناظمی اردکانی قرار گرفت. از طرف دیگر، ترکیب اصلی شورای مرکزی جبهه مردمی، سالی یک بار طی یک مجمع ملی که متشکل از شوراهای استانی است، مشخص خواهد شد. الان، شورای مرکزی جمنا به طور مرتب به استان‌ها سفر و با فعالین حاضر در استان‌ها جلساتی را برگزار می‌کند؛ البته این مسائلی که اشاره داشتم، وجه عمومی ندارند و در حوزه سازماندهی قرار می‌گیرند.

*عده‌ای از اعضای شورای مرکزی جمنا چون قرار بود در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شوند، از شورای مرکزی استعفا دادند؛ برای همین ما از این افراد برای آغاز کارها دعوت کرده‌ایم. الان جلسات مشورتی را به صورت «اتاق فکر» پیش‌بینی کرده‌ایم که هر 15 روز یک بار با حضور شخصیت‌های سیاسی موثر در جبهه اصولگرایی و حتی آن‌هایی که در انتخابات سال گذشته کاندیدا شدند، برگزار می‌شود.

*این جلسات از ابتدا تشکیل شد و هم اکنون هم ادامه دارد. ما بیش از 6 نوبت با آقایان رئیسی و قالیباف و دیگران، جلسه برگزار کردیم. با جامعه روحانیت مبارز یا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم چندین جلسه داشتیم.

*برخی به خصوص بسیاری از نیروهای جوان، انتقاد دارند که چرا در نهایت آقای رئیسی آمد یا مثلا چرا آقای قالیباف نیامد؛ البته این نیروها در زمان انتخابات فکر می‌کردند، آقای رئیسی در نهایت باقی بماند اما اکنون که نتیجه گرفته نشده، این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند. ما هم در پاسخ گفته‌ایم، دیگر نباید این مسائل مطرح شود چون دیگر فایده ای ندارد.

*اینکه جمنا توانست با کمک همه جریان‌های اصولگرایی و در شرایط خاصی به یک کاندیدای مشترک با 16 میلیون رای خالص برسد، به رغم اینکه دولت مستقر دستش نبود، در نوع خودش سابقه نداشت. این راه و روش را باید اصلاح، دنبال و به روز کنیم.

*یکی از مشکلات ما(جمنا)، مشکلات مالی است. ما جایی را برای تامین منابع مالی نداریم. در شورای مرکزی جمنا پیشنهاد شد برای اینکه اعضا احساس مسئولیت و وابستگی بیشتری داشته باشند، حق عضویت بدهند. اتفاقا هفته گذشته لیست افراد شورای مرکزی را جلوی اعضاء گذاشتیم و در خواست کردیم هر چقدر دلشان می‌خواهد حق عضویت بدهند. یک حداقلی تعیین کرده‌ایم اما حداکثر را آزاد گذاشته‌ایم. البته اگر کسی کمک‌مان کند، خوشحال می‌شویم؛ منتهی کمکی که فقط برای کمک باشد؛ چیز دیگری نباشد!

*من این امید را دارم (که اصولگرایان در انتخابات آتی موفق شوند)؛ منتهی ما هم باید صفایی به چهره خود بدهیم و در خود، دگرگونی و به روزرسانی ایجاد کنیم.

منبع:‌ مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها