کد خبر: 167339
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۰ ۰۹:۲۲:۰۰
| |

عضو هیات موسس مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی:

ارتباطی با سازمان مجاهدین انقلاب نداریم/ نه لیبرال دموکراتیم نه سوسیال دموکرات

پروازی در واکنش به برخی اظهارنظر‌ها که مجمع ایثارگران را سازمان مجاهدین انقلاب 2 می‌دانند، گفت: «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بحث دیگری دارد. ارتباطی در این بین نیست. ممکن است شایعاتی بشود اما ادله این را نمی‌گوید. ما ارتباطی با سازمان مجاهدین انقلاب نداریم.»

ارتباطی با سازمان مجاهدین انقلاب نداریم/ نه لیبرال دموکراتیم نه سوسیال دموکرات
کد خبر: 167339
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۰ ۰۹:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد پروازی، عضو هیات موسس مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب درباره ضرورت تشکیل این حزب می‌گوید ایثارگران بسیاری در سطح کشور حضور دارند که دغدغه نظام داشته و خود را اصلاح‌طلب می‌دانند.

این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید؛

وضعیت مجمع ایثارگران بعد از اولین کنگره‌ای که در سال گذشته داشت، چطور بوده است؟

مجمع ایثارگران مجوز تاسیس را قبل از برپایی کنگره دریافت کرده است. کنگره‌ای در سطح ملی برگزار شد که بالای 500 نفر در آن حضور داشتند. بعد از انتخاب شورای مرکزی و هیات داوری نتیجه کنگره را به وزارت کشور اعلام کردیم. کمیسیون ماده 10 احزاب باید وقت بگذارد و نتیجه را به ما اعلام کند. مجوز فعالیت هنوز نگرفته‌ایم.

از 26 مرداد که اولین کنگره بوده، این کار انجام نشده است؟

بعد از کنگره اسناد مربوط به منتخبین باید جمع‌آوری می‌شد. موضوع دیگر این بود که اساسنامه و مرامنامه مجمع اشکالاتی دارد. آن را برگرداندند. اشکالات آن را در شورای مرکزی رفع کردیم. اکنون انتظار داریم که کمیسیون به پا شود. البته به عید خوردیم و حدس من این است که تاخیر طبیعی بوده است. امیدواریم که دوشنبه این مساله مطرح و نتیجه به مجمع اعلام شود.

اسناد منتخبین شامل چه بوده است؟

منتخبین شورای مرکزی و هیات داوران بوده که شامل اسناد نشانگر هویت آنها است. شناسنامه، سابقه فعالیت، درس و شغل و هر آنچه نمایانگر هویت فرد است باید ارایه شود.

اساسنامه چه اشکلاتی داشت؟

در حد اشکالات اداری بوده و شامل اشکالات زیربنایی نمی‌شده است. وزارت کشور یک اساسنامه دارد که آن را به همه احزاب می‌دهد و احزاب متناسب با منش و روش کاری خود تغییراتی در آن می‌دهند. این تغییرات نباید چارچوب اساسی اساسنامه وزارت کشور را به هم بریزد. بعد از اینکه احزاب آن را تدوین کردند، موارد تغییر کرده در اساسنامه را بررسی می‌کنند. ممکن است نقص اداری داشته یا بند و تبصره کم و زیاد باشد که بر سر آن بحث می‌شود. ما هم این کار را کردیم.

این چارچوبی که نباید شکسته شود چیست؟

این چارچوب می‌خواهد به ما بگوید که هیچ حزبی حق فعالیت اقتصادی ندارد. در نظام بین‌المللی هم این مساله مطرح است. منابع دریافتی خود برای اداره حزب را باید معلوم کند. دفاتر استانی‌اش را باید بگوید. از محاکم قضایی اتهاماتی که مانع فعالیت سیاسی می‌شود، نباید داشته باشد. منظورم از کار اداری اینها است. یک سال بعد از دریافت مجوز، فعالیت کنگره خواهیم داشت.

اولویت‌های فعالیت مجمع ایثارگران چیست؟ حزب با مجمع فرق ندارد؟

اولویت هر حزبی و مجمعی سیاست و اجتماع است. سیاست و اجتماع در نگاه ما به دو دسته قابل تقسیم است که شامل قدرت سخت و دیگری قدرت نرم می‌شود. مجمع ایثارگران فعالیت‌های روتین سیاسی و اجتماعی مشابه همه احزاب را مدنظر دارد. ممکن است در تصمیمات خود وارد مباحث فرهنگی نیز بشود. بعد از دریافت مجوز تصمیم می‌گیریم که نحوه ورود ما به مسائل مختلف کشور باید چگونه باشد. این چگونگی‌هاست که احزاب را از هم تمیز می‌دهد. یا در عرصه سیاست با قدرت نرم سر وکار دارد یا با قدرت سخت یا هر دو.

بالاخره دغدغه مشترکی فعالان سیاسی را برای تشکیل حزب دور هم جمع می‌کند. دغدغه مشترک و هدف شما چه بود؟ آیا آنطور که بعضا گفته می‌شود و اینکه آیا مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب شماره 2 است ؟

اینطور نبوده است. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بحث دیگری دارد. ارتباطی در این بین نیست. ممکن است شایعاتی بشود اما ادله این را نمی‌گوید. ما ارتباطی با سازمان مجاهدین انقلاب نداریم. اگرچه آن را یکی از سازمان‌های سیاسی موفق و موجود در کشور می‌دانیم. ولی این طور نیست که آنها درخواستی برای تشکیل مجمع داده باشند. این مساله قابل قبول نیست و مدعیان هم نمی‌توانند آن را اثبات کنند. ما مجموعه بچه‌های ایثارگر هستیم که اعم از اینکه در احزاب و سازمان‌های دیگر فعال بودند یا نبودند، دغدغه جمهوری اسلامی داشته و دور هم جمع شدند.

چه تعداد از اعضای سابق سازمان مجاهدین انقلاب در مجمع ایثارگران هستند؟

آقای جواد امام.

رویکرد دولت و نهادهای امنیتی به مجمع ایثارگران چه بوده است؟

فکر می‌کنم آنهایی که دغدغه انقلاب و نظام را داشته باشند، خوشحال می‌شوند چنین جماعتی با این نشان و اعتقاد در عرصه سیاسی کشور فعالیت کند. انتظار این است که خوشحال باشند. اگر نگرانی‌ای باشد باید خودشان بگویند چرا نگران انند.

تا الان نگران بودند ؟

من هنوز متوجه این قضیه نشدم. باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. ده‌ها مدل حرف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان گفتند. انتقاد و ترغیب شنیدیم اما همه باید خوشحال باشند که ایثارگران غیر مدعی وارد فعالیت ایثارگرانه شوند.

گفته می‌شود قبلا سابقه فعالیت در انصار حزب‌الله را داشتید. این ادعا صحت دارد؟

به صراحت می‌گویم تحت هیچ شرایطی و در هیچ زمان عضو انصار حزب‌الله نبودم. نه تنها پایه گذار بلکه عضو هم نبودم.

تعداد اعضای مجمع ایثارگران چند تن است؟

21 نفر شورای مرکزی، 7 نفر شورای داوری، شرکت‌کنندگان در کنگره در مرز 400 نفر بودند.

شورای مرکزی چه کسانی هستند؟

آقایان کیانی، ظریفیان، امام، مقدم، مرشدی، جورکش، کلانی، صادقی و عربی کسانی هستند که الان به خاطر دارم.

هزینه‌های مجمع ایثارگران از کجا تامین می‌شود؟

کسانی که آمادگی عضویت در مجمع را دارند، پایه مالی را تشکیل می‌دهند. حق عضویت باید بدهند.

چقدر حق عضویت باید بدهند؟

هنوز تعیین نشده است. بعد از مجوز باید جلسه تشکیل داده و در این موارد تصمیم بگیریم. هدایای دولتی و کمک‌های اعضا می‌تواند پایه‌های تامین مسائل مالی ما باشد.

در مورد مسائل کشور چه مباحثی مطرح کردید؟

واکنش حزبی نمی‌توانستیم داشته باشیم؛ از آن جهت که مجوز فعالیت نداریم.

نسبت به اتفاقات دی ماه و مساله برجام چه چیزهایی مطرح شد؟

روند نگاه مجمع ایثارگران به مسائل جاری کشور نگاه اصلاح‌طلبی موجود در کشور است. اینکه چه تفاوت و پایین و بالا یا تلورانس داشته باشند، در جلسات رسمی باید به بحث گذاشته شود. اطلاعیه افتتاحیه ما همه‌چیز را نشان خواهد داد.

جهان‌بینی اقتصادی شما چیست؟ لیبرال دموکرات یا سوسیال دموکرات؟

هیچ کدام نیست. اقتصاد ایران برگرفته از نگاه انقلاب اسلامی متفاوت از این است. اگر بخواهم وارد این بحث شوم، باید به عنوان عضو رسمی وارد شوم. ما الان این رسمیت را برای حرف زدن نداریم. همه موضوعات بحث شده اما جمع‌بندی مشترک نبوده است. ما به عدالت اجتماعی در عرصه اجتماع برای مردم برایمان اهمیت دارد. همچنین خصوصی‌سازی در عرصه دولت در دنیا موفق بوده است. دولت اگر وارد سیاستگذاری شده و بخش خصوصی را حمایت کند، بهتر است. نگاه اصلاح‌طلبی اقتصادی سیاسی و اجتماعی برای‌مان غالب است تا نگاه موجود اصولگرایانه.

چه زمانی امیدوار هستید که مجوز بگیرید.

هر دوشنبه یا یک هفته در میان جلسه وزارت کشور است. امیدواریم نوبت به ما برسد. به نظر می‌رسد که قریب‌الوقوع باشد.

جلسه روز شنبه شما درباره چه مبحثی بود؟

به اینکه پرونده ما در وزارت کشور از کجا به کجا رسیده است که نشان می‌داد پیشرفتی بوده و امیدواریم هرچه زودتر وزارت کشور نتیجه را به ما بگوید.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها