کد خبر: 167677
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۴ ۱۲:۳۴:۰۰
| |

نوبل 2018 بدون جایزه ادبیات

آکادمی علوم نوبل اعلام کرد جایزه نوبل ادبیات در سال 2018 اهدا نخواهد شد. علت این موضوع حواشی مربوط به رسوایی اخلاقی همسر یکی از اعضای کمیته ادبیات عنوان شده است.

نوبل 2018 بدون جایزه ادبیات
کد خبر: 167677
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۴ ۱۲:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| آکادمی علوم نوبل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی بحران ناشی از سوء رفتار جنسی همسر یکی از اعضای کمیته ادبیات که منجر به استعفای دست‌کم چهار تن از اعضای آن شده، امسال جایزه نوبل ادبیات اهدا نخواهد شد.

در بیانیه روز جمعه آکادمی در سوئد آمده است که جایزه ادبیات امسال در سال 2019 و همزمان با برگزیده آن اهدا خواهد شد.

اتهامات سوء رفتار جنسی نوامبر سال گذشته علیه ژان کلود آرنو، همسر کاترینا فوستنسون از اعضای آکادمی نوبل ادبیات مطرح شد. در همان زمان نیز این نهاد از قطع روابط خود با این فرد خبر داده بود.

ژان کلود آرنو خود روابط نزدیک و نفوذ بسیاری در آکادمی نوبل داشته و از حامیان مالی تاسیس باشگاه فرهنگی در استکهلم بود. وی به آزار جنسی 18 زن در سال‌های 1996 تا 2017 متهم شده است.

بحران بی‌سابقه آکادمی نوبل در هفته‌های اخیر نگرانی‌هایی را درباره از بین رفتن و خدشه‌دار شدن وجهه و شهرت آن ایجاد کرده است.

همچنین به نوشته سایت رسمی آکادمی نوبل، کارل هنریک هلدینگ مدیر دایره بنیاد نوبل در این باره نوشته است: طبق معاهده بنیاد سوئد، بنیاد نوبل مسئول اجرای تمام و کمال اهداف جایزه آلفرد نوبل است. طی چند هفته گذشته در گفت وگویی مستمر با آکادمی سوئد ما از این تصمیم آکادمی حمایت می‌کنیم.

در اصل مراسم جایزه نوبل هر ساله برگزار می‌شود اما تصمیم جایزه نوبل به دلیل برخی موقعیت‌های تاریخی به تعویق افتاده است. یکی از این شرایط زمانی است که اعتبار این جایزه و آکادمی بخواهد زیر سوال برود و اینجاست که آکادمی شرایطی را برای عدم برگزاری اعلام می‌کند.

بحران اخیر آکادمی سوئد بر جایزه نوبل تاثیر گذاشته است. تصمیم آکادمی تحت تاثیر وضعیت کنونی و به منظور صیانت از جایگاه و شان جایزه نوبل اتخاذ می‌گردد. هیچ یک از دیگر رشته‌های جایزه نوبل 2018 مشمول این تعویق یک ساله نخواهد شد.

بنیاد نوبل بر این عقیده است که آکادمی سوئد تمام تلاش خود را در راستای حفظ اعتبار این جایزه انجام داده و اقدامات درستی اتخاذ کرده است. ما همچنین بر این عقیده‌ایم که تمام اعضای آکادمی اصلاحات شدید و تغییر ساختار جدید سازمانی که نمود بیرونی ایده‌آلی در دنیا داشته باشد را به درستی درک می‌کنند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها