کد خبر: 167751
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۵ ۱۰:۱۲:۰۰
| |

نمایشگاه کتاب تهران، بزرگترین جشن فرهنگی ایران است

احمد مسجد‌جامعی، عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب در حاشیه بازدید از سی‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره تاثیر بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در ترویج کتابخوانی بیان کرد: نمایشگاه کتاب تهران در هر دوره جریان فرهنگی یک سال نظام را طراحی می‌کند.

نمایشگاه کتاب تهران، بزرگترین جشن فرهنگی ایران است
کد خبر: 167751
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۵ ۱۰:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مسجد‌جامعی با بیان این مطلب که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ترویج و اعتلای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی موثر بوده است، افزود: برخی از مهم‌ترین حرکت‌های نوین در عرصه نشر از نمایشگاه کتاب تهران آغاز شده است.

به گفته وی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران راهنمای فعالیت فرهنگی برای یکسال پیش‌رو است.


این فعال فرهنگی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی، نخستین‌بار به ناشران کتاب الکترونیک و فعالان دیجیتال همچنین مطبوعات و چاپ در نمایشگاه کتاب تهران توجه شد؛ به‌عبارت دیگر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مادر بسیاری از نمایشگاه‌های فرهنگی است.

مسجد‌جامعی با تاکید بر تاثیر نمایشگاه کتاب تهران بر بسیاری از مباحث و جریان‌های فرهنگی گفت: حرکت‌آفرینی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شامل همه حوزه‌های فرهنگی مرتبط با اندیشه، تفکر و خلاقیت است. نمایشگاه کتاب تهران فضای با نشاط خانوادگی را با توجه به سلایق مختلف ایجاد می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان باشگاه فرهنگی، مکان دیدار بسیاری از نویسندگان است.

مسجد‌جامعی همچنین با اشاره به سال‌های نخست ایجاد سرای اهل قلم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمینه‌ تقویت ارتباط نویسندگان در این فضا تقویت شد.

به گفته این عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب، تعبیر «باشگاه فرهنگی» از سوی مقام معظم رهبری، درباره نمایشگاه کتاب تهران موجب شد تا ناشران بخش‌های چهار‌گانه به ایجاد سرای اهل قلم اقدام کنند؛ حرکتی که با آن نمایشگاه از جنبه فروشگاهی عبور کرد.

مسجد جامعی تاکید کرد: توجه به مقوله گفت‌و‌گو در نمایشگاه فرصتی دیدار بازدید‌کنندگان با نویسندگان و اهالی نشر فراهم می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران اما با انتقاد از میزان فعالیت‌های بین‌المللی نمایشگاه، گفت: به نظر می‌رسد که بخش بین‌الملل در مقایسه با دوره‌های قبل ضعیف شده است که نیازمند توجه بیشتری است.

مسجد‌جامعی افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دوره‌‌های نخست به دنبال تقویت بازار جهانی کتاب‌های ایرانی بود؛ به‌عنوان مثال ایده ایجاد بنگاه‌‌هایی برای عرضه کتاب‌ نویسندگان ایرانی را دنبال می‌کردیم تا به شکل تخصصی پیگیری شود. نشست اعضا اتحادیه ناشران عرب با هدف انتخاب کتاب برای ترجمه به زبان‌های عرب ازجمله نتایج توجه به بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران طی سال‌های 79 تا 1385 است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اسبق به جایگاه دو کتاب «بوف‌کور» و «سووشون» در بازار جهانی کتاب اشاره کرد و درباره تلاش برای معرفی زبان فارسی به‌عنوان زبان علم گفت: انتشار و عرضه کتاب‌ در حوزه‌هایی مانند ریاضیات و فلسفه قابلیت‌های زبان فارسی به‌عنوان زبان علم را مورد تاکید قرار داد. تاجیک‌ها زبان فارسی یا به تعبیر آن‌ها زبان نیکان برای انتقال مفاهیم علمی مناسب نیست. تاجیک‌ها تاکید داشتند که فارسی زبان عشق، عرفان و تصوف است.

وی درباره غیبت برخی ناشران در این دوره از نمایشگاه با هدف حمایت از کتابفروشان بیان کرد: حمایت از کتابفروشان تلاش قابل توجهی است اما فکر نمی‌کنم که حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مانع از حمایت نیست.

مسجد‌جامعی با اشاره به برگزاری چهار دوره برگزاری آیین کتابگردی بیان کرد: البته همانطور که می‌دانید شخصا به شکل‌گیری جریان حمایت از کتابفروشان اهتمام دارم.

وی پیشنهاد کرد که برای تقویت کتابفروشی‌ها می‌توان همزمان با برگزاری سی‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران، نشست‌های تخصصی مانند «چگونه به رونق کتابفروشی‌ها بیفزاییم» برگزار شود.

مسجد‌جامعی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگترین جشن فرهنگی ایران است. حضور بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و رسانه‌های جمعی در این رویداد، برای کتاب امتیاز است. فصل برگزاری نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران نیز ویژه است.

این فعال فرهنگی درباره اهمیت توجه دولت‌ها به حوزه نشر افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شخصا برای اهدا جایزه به ناشران برتر ورود کرد در غیر این صورت موفق نمی‌شدم.

به گفته وی،‌ حضور رئیس جمهور در این مراسم فضایی را ایجاد می‌کند تا بی‌واسطه در در جریان مشکلات نشر قرار گیرد.

وی با اشاره به جریان تصویب معافقت مالیاتی ناشران افزود: معافیت مالیاتی ناشران دوره ریاست آیت‌الله علی‌اکبرناطق نوری در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید موضوعی که نتیجه ارتباط مستقیم مسئولان با ناشران به ثمر نشست. نمایشگاه از ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد فضای تعامل اهالی نشر با مسئولان برخوردار است.

مسجد‌جامعی با تاکید بر حمایت از کتابفروشان بیان کرد: آخرین ملاقات من با کتابفروشان در کاشان پایتخت کتاب ایران بود و راه‌های رونق کتابفروش‌ها در چهارمین پایتخت کتاب ایران در گفت‌و‌گو‌هایی بررسی شد.

وی تاکید کرد: یکی از بحث‌‌های جدی در حوزه نشر بررسی و شناسایی راه‌های ایجاد بازار‌‌های جهانی برای کتاب ایرانی است.

منبع: ایبنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها