کد خبر: 187798
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

یک عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

دست رئیس‌جمهور بر روی دکمه فیلتر تلگرام نرفته است/ مردم راه استفاده از تلگرام را با مشقت پیدا می‌کنند/ فیلترینگ تلگرام اقدام علیه حقوق شهروندی است

یک عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: فیلترینگ تلگرام یک موضوع قضایی نیست و حتماً باید در سطح شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی در این‌باره تصمیم گرفته شود و رئیس‌جمهور هم با این تصمیم موافق باشند.

دست رئیس‌جمهور بر روی دکمه فیلتر تلگرام نرفته است/ مردم راه استفاده از تلگرام را با مشقت پیدا می‌کنند/ فیلترینگ تلگرام اقدام علیه حقوق شهروندی است
کد خبر: 187798
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد کاظمی نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» ، با انتقاد از فیلتر تلگرام، گفت: از ابتدا به‌شدت مخالف فیلترینگ تلگرام بودم و فیلتر آن به 40 میلیون استفاده‌کننده این پیام‌رسان آسیب رسانده است.

او تأکید کرد: فیلتر تلگرام یک بحث ملی و مرتبط با منافع و مصالح عمومی جامعه است و نمی‌دانم اینکه در بین 40 میلیون نفر از مردم ناامیدی و ناراحتی ایجاد کنیم آیا به صلاح است یا خیر. فیلترینگ تلگرام یک موضوع قضایی نیست و حتماً باید در سطح شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی در این خصوص تصمیم گرفته شود و رئیس‌جمهور هم با این تصمیم موافق باشد.

این نماینده مجلس گفت: فیلتر تلگرام فراتر از آن است که کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در خصوص آن تصمیم‌گیری کند. باید مردم را قانع کنیم که از تلگرام استفاده نکنند نه اینکه آن‌ها را مجبور کنیم. مجبور کردن مردم بارها در سال‌های گذشته رخ‌داده و دیدیم که موفق نشده‌ایم. قطعاً مردم راه استفاده از تلگرام را با زحمت و مشقت پیدا می‌کنند.

کاظمی گفت: باید در فیلترینگ تلگرام یک بازنگری جدی صورت بپذیرد و توجه کنیم که در چه شرایطی هستیم و به شرایط بین‌المللی و شرایط داخلی توجه داشته باشیم. من به‌عنوان نماینده ملت حق‌دارم اظهارنظر کنم و بگویم که این تصمیم، تصمیم مطابق با مصلحت کشور نیست.

او با اشاره به شعار رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دست من روی فیلتر تلگرام نمی‌رود، تأکید کرد: دست رئیس‌جمهور بر روی فیلتر تلگرام نرفته است و او هم به این موضوع اشاره داشتند. زمانی که دولت آقای روحانی توان جلوگیری از فیلترینگ تلگرام را ندارد چه‌کار باید انجام دهد.

عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: مقامات و مسئولانی که این تصمیم را گرفتند، تجدیدنظر کنند. چه اشکالی دارد مقاماتی که تصمیم فیلترینگ تلگرام را گرفتند آن را تغییر بدهند. به‌هرحال مردم با فیلترشکن از تلگرام استفاده می‌کنند اما چرا باید نارضایتی عمومی ایجاد کنیم.

کاظمی یادآور شد: جهان از تلگرام استفاده می‌کند و ما نمی‌توانیم مردم را محروم کنیم. فیلتر تلگرام در وهله اول اقدام علیه حقوق شهروندی است چون بر اساس قانون اساسی شهروندان حق‌دارند که از آخرین یافته‌های علمی، فناوری و ... استفاده کنند. از هر دستاورد و تکنولوژی هم استفاده درست نمی‌توان کرد و هم نادرست.

او گفت: سؤال من از کسانی که تلگرام را فیلتر کردند این است که کسانی‌که به زعم آن‌ها از تلگرام فضای نادرست می‌کردند در حال حاضر دیگر امکانات نیست که از این فضا استفاده نادرست کنند؟ با فیلترینگ تلگرام عملاً به‌جز اینکه مردم را به‌زحمت انداختیم و موجب نارضایتی عمومی شدیم عملاً دستاورد دیگری به دست نیاوردیم.

این نماینده مجلس گفت: اگر دستگاه‌های دولتی، ارگان‌ها و نهادها از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند مقدور است اما اجبار کردن مردم به استفاده از پیام‌رسان داخلی درست نیست. باید از مردم دعوت کنیم که از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند و دستگاه‌های دولتی را وادار کنیم که از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند، اما اجبار از پیام‌رسان‌های داخلی برای مردم مناسب نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها