کد خبر: 187895
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ۱۱:۴۱:۰۰
| |

صدها معترض روس در تظاهرات علیه پوتین بازداشت شدند

نیروهای پلیس ضد شورش روسیه با استفاده از باتوم به معترضان حمله کرده و تعداد زیادی از آنها را روی زمین کشیده و در داخل خودروهای ون پلیس در شهر مسکو انداختند تا تجمع اعتراضی بزرگی را که در میدان پوشکین علیه مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین در روز دوشنبه برای چهارمین دور ریاست جمهوری برگزار شده بود، متفرق کنند.

صدها معترض روس در تظاهرات علیه پوتین بازداشت شدند
کد خبر: 187895
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ۱۱:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| پلیس روسیه حدود 1600 تن از شرکت کنندگان در تظاهرات علیه ولادیمیر پوتین و دور چهارم ریاست جمهوری وی که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، دستگیر کرد که الکسی ناوالنی نیز جز بازداشت شدگان بود.

این در حالی است که گزارش شده در جریان این تجمع‌ها نیروهای پلیس و شبه‌نظامیان حامی دولت روسیه، در شهرهای سن‌پترزبورگ و مسکو با توسل به زور تلاش کردند تجمعات را در هم بشکنند.

نیروهای پلیس ضد شورش روسیه با استفاده از باتوم به معترضان حمله کرده و تعداد زیادی از آنها را روی زمین کشیده و در داخل خودروهای ون پلیس در شهر مسکو انداختند تا تجمع اعتراضی بزرگی را که در میدان پوشکین علیه مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین در روز دوشنبه برای چهارمین دور ریاست جمهوری برگزار شده بود، متفرق کنند.

نیروهای پلیس الکسی ناوالنی 41 ساله، رهبر سرشناس مخالفان دولت روسیه را بلافاصله بعد از آنکه در تجمع حضور یافت بازداشت کردند اما وی پس از ساعاتی آزاد شد.

تجمع کنندگان در اعتراض به بازداشت او به سبک انقلابیون اوکراینی سال 2014 از شعار "شرم کنید" استفاده کردند.

درگیری‌هایی میان حامیان ناوالنی و فعالان حامی کرملین که ظاهرا برای ایجاد خرابکاری در تظاهرات مخالفان تلاش می‌کردند، بالا گرفت.

برخی از شبه‌نظامیان حامی پوتین لباس‌های یونیفورم کازاک‌های قدیم(نیروی شبه‌نظامی سواره نظامی که در روسیه تزاری مشهور بود) را به تن کردند.

گروه عفو بین‌الملل گزارش داد نمایندگانش در روسیه شاهد بودند که این فعالان ملبس به لباس کازاک با شلاق و مشت به معترضان حمله کردند در حالی که نیروهای پلیس نگاه می‌کردند.

معترضان مخالف پوتین در این تجمع‌ها شعار می‌دادند "چهارمین دور در زندان" و "حالمان از تو بهم می‌خورد".

دو خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش کردند که یک هلی‌کوپتر بر فراز این محل مشغول گشت‌زنی بود و برای مدت کوتاهی یک نوع گاز در فضا پخش شد اما مشخص نشد که کار چه کسی بوده است.

ناوالنی که براساس قانون روسیه از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مارس گذشته این کشور برای رقابت با پوتین منع شد از روس‌ها خواسته بود تا در سراسر این کشور تحت شعار "او تزار ما نیست" تجمع اعتراضی برپا کنند.

گزارش شد که تظاهرات در ده‌ها شهر دیگر روسیه از جمله در مناطق خاور دور و سیبری برگزار شد و برخی از این اعتراضات با حملاتی خشونت آمیز روبرو شد.

یک گروه ناظر مستقل به نام گروه OVD-INFO گزارش کرد: 1600 تن در 26 شهر روسیه در این اعتراضات بازداشت شدند.

براساس اعلام این گروه از این میان بیش از 700 تن در مسکو و بیش از 230 تن در شهر سن‌پترزبورگ،‌ دومین شهر بزرگ روسیه بازداشت شدند.

پلیس اعلام کرد که در تجمع‌های مسکو حدود 1500 تن حضور یافتند و 300 تن نیز دستگیر شدند.

همچنین مقام‌های روسیه اعلام کردند که در شهر سن‌پترزبورگ نیز حدود 200 تن بازداشت شدند.

در شهر سن‌پترزبورگ هزاران معترض در یک خیابان مشهور این شهر تظاهرات کرده و شعار می‌دادند "پوتین یک دزد است" و "مرگ بر تزار".

هنگامی که پلیس تلاش کرد تا این راهپیمایی بدون مجوز را متوقف کند، معترضان با اشیاء مختلف و حتی با بطری آب معدنی و تخم‌مرغ به آنها حمله کردند.

گزارش شد که تعداد زیادی از معترضان در سن‌پترزبورگ به شیوه‌ای خشونت آمیز بازداشت شدند.

گروه OVD-INFO اعلام کرد: در استان چلیابینسک واقع در منطقه اورالز بیش از 160 تن بازداشت شدند و در شهر کراسنویارسک در منطقه سیبری بیش از 60 معترض بازداشت شدند.

همین گروه گزارش کرد: در شهر یاکوتسک در شمال روسیه 75 تن از معترضان بازداشت شدند و در شهر آستراخان در جنوب روسیه بیش از 40 تن بازداشت شدند.

ناوالنی در آستانه برگزاری این تظاهرات در توئیتر نوشت: پوتین، "پیرمرد ترسو" فکر می‌کند که یک تزار است.

ناظران اظهار نگرانی کردند که اعتراضات در روسیه باعث به راه افتادن موجی از بازداشت‌های گسترده و محاکمه معترضان در تشابه با وقایع مربوط به اعتراضات سال 2012 شود.

در انتخابات ماه مارس روسیه پوتین 65 ساله که حدود دو دهه در روسیه حاکم بوده برای چهارمین دور ریاست جمهوری که اینبار شش سال شده انتخاب شد و ظاهرا بهترین نتیجه انتخاباتی خود را با کسب بیش از 76 درصد آرا کسب کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها