کد خبر: 187965
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ۰۵:۵۷:۰۰
| |

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان:

شاهد کاهش چشمگیر در ورودی آب به سدها است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه سد اکباتان در وضعیت خوبی قرار ندارد، گفت: طبق آخرین وضعیت بارندگی در ایستگاه‌های مبتنی بر شرکت آب منطقه‌ای همدان، 310 میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش بارندگی و نسبت به بلندمدت 6 درصد کاهش ثبت شده است.

شاهد کاهش چشمگیر در ورودی آب به سدها است
کد خبر: 187965
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ۰۵:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| منصور ستوده یکشنبه 16 اردیبهشت در بیست و نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، دومین کارگروه استانی سازوکار با کم‌آبی و نخستین کارگروه مشارکتی آب زیرزمینی، با تأکید بر اینکه سد اکباتان که حدود 60 درصد آب شرب همدان را تأمین می‌کند، در وضعیت خوبی قرار ندارد، ادامه داد: با این حال وضعیت بارندگی‌ها در استان همدان نسبت به دیگر استان‌ها بهتر است.

وی تصریح کرد: سدهای اکباتان، آبشینه، شیرین‌سو، کلان و سرابی مهمترین سدهایی است که بهره‌برداری شده و از آب آنها استفاده می‌شود و ظرفیت حجم مخزن آنها حدود 97 میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: کل ورودی که در سال آبی داشتیم، 27 میلیون مترمکعب بوده در حالیکه سال قبل 108 میلیون مترمکعب بوده و این نشانگر کاهش چشمگیر در ورودی آب به سدها است.

وی یادآور شد: کل خروجی از سد 22 میلیون مترمکعب بوده در حالیکه در سال قبل 90 میلیون مترمکعب بوده است چرا که سدها سرریز داشتند اما در حال حاضر حجم مخزن سدها 72 میلیون مترمکعب بوده که عمده‌ترین آن در سدهای کلان و سراب است چراکه از این سدها استفاده زیادی نشده است.

ستوده با اشاره به اینکه اکنون 50 درصد سد اکباتان پر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 290 لیتر در ثانیه از آب شرب سد استفاده می‌کنیم این در حالیست که سال گذشته هزار و 150 لیتر استفاده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 181 جلسه شهرستانی و استانی شورای حفاظت از منابع آب تشکیل دادیم و همه شهرستان‌ها در سال‌های گذشته عملکرد خوبی داشتند، یادآور شد: سال گذشته 2768 حلقه چاه غیرمجاز با صرفه‌جویی 26 میلیون مترمکعب آب پر و 3587 کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی استان همدان نصب کردیم که بیشترین نصب کنتورها در شهرستان اسدآباد بود.

معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز با اشاره به اجرای پروژه مدیریت مشارکت جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی دشت اسدآباد گفت: این طرح یک روش جدید بوده و با روش‌های روتین گذشته متفاوت است و بعد از اجرایی شدن آن به وضعیت خوبی خواهیم رسید.

محمودرضا عراقی اظهار کرد: استان همدان به علت اینکه در ارتفاعات قرار دارد آب‌های سطحی زیادی ندارد و مهار آن هزینه‌بر است بنابراین حفظ منابع آب زیرزمینی و استفاده بهینه از آن بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: مردم غیور ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت زیادی در تمام کارهای سیاسی و اجتماعی داشته و دارند، اکنون نیز طبیعی است که در بحث تغییر نحوه کشت و زراعت ما را در اجرای طرح مدیریت مشارکت جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی کمک کنند.

عراقی با اشاره به اینکه باید از منابعی که داریم حداکثر استفاده را بکنیم، اضافه کرد: این پروژه عملیاتی نخواهد شد مگر اینکه مردم به فواید این کار پی برده و خود راغب به انجام آن باشند.

وی با اشاره به اینکه این پروژه نیاز به حوصله دارد و بعد از چند نسل اثر آن به عینه مشاهده می‌شود، یادآور شد: به هیچ وجه نباید کیفیت را فدای کمیت کرده و وعده‌های تو خالی به مردم دهیم پس باید با آنان با صداقت رفتار کنیم تا حامی این پروژه باشند چرا که این روش بر روی همه قسمت‌های اجتماع نیز تأثیر دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها