علی مطهری :

برای بیرون راندن رقیب از میدان به یکدیگر تهمت نزنیم/ چه معنایی دارد مسلمانان از آتش بپرند

نایب‌رئیس مجلس گفت: امروز وقت این نیست که برای بیرون راندن رقیب از میدان به یکدیگر اتهام زده و علیه یکدیگر فعالیت کنیم بلکه باید با یکدیگر متحد و یکدست باشیم.

برای بیرون راندن رقیب از میدان به یکدیگر تهمت نزنیم/ چه معنایی دارد مسلمانان از آتش بپرند
کد خبر: 188064
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۱۱:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| علی مطهری در مراسم گرامیداشت جایگاه معلم در آموزش و پرورش پاکدشت گفت: فشارهایی که این روزها آمریکا و اسرائیل به کشور وارد می کنند، سابقه نداشته است. باید این دوران را تحمل کرده و مقاومت کنیم تا ان‌شاءالله با پیروزی خارج شویم. این مهم به وحدت و همدلی نیاز دارد.

او افزود: باید دست در دست هم با این شرایط مقابله کنیم که ممکن است سخت‌تر هم شود. امروز وقت این نیست که برای بیرون راندن رقیب از میدان به یکدیگر اتهام زده و علیه یکدیگر فعالیت کنیم بلکه باید با یکدیگر متحد و یکدست باشیم.

نماینده تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدگاه‌های شهید مطهری درباره نقش زن در جمهوری اسلامی ایران، نقش روحانیت در آینده انقلاب، دموکراسی و ولایت فقیه گفت: یکی از فرمایشات ایشان این است که پایه استعمار سیاسی و اقتصادی، استعمار فرهنگی است. این بدان معنا است که استعمار سیاسی و اقتصادی زمانی توفیق به دست می ‌آورد که در استعمار فرهنگی موفق باشد.

او افزود: تا زمانی که ملت استعمار فرهنگی نشده و نسبت به فرهنگ بیگانه خودباخته نباشد، استعمار سیاسی و اقتصادی نیز امکانپذیر نخواهد بود؛ به همین دلیل ایشان بر استقلال فرهنگی تاکید می‌کردند و آن را به اعتماد به نفس یک فرد تشویق می نمودند.

مطهری به دوران مبارزات شهید مطهری در دهه 40 اشاره و اظهار کرد: در آن زمان مکتبی از اسلام و مارکسیسم درست کردند و تلاش داشتند مفاهیم اسلامی را به شکل مادی و مارکسیستی توجیه کنند. آنها حتی احکام اسلام را نقض می کردند تا به اهدافشان برسند.

او یادآور شد: درآن دوران نگرانی‌ای وجود داشت که در صورت ایجاد نهضتی کمونیست‌ها و مارکسیست‌ها شرایط را تحت کنترل درآورند. در این وضعیت شهید مطهری تنها کسی بود که در مقابل مجاهدین خلق و گروه فرقان ایستاد. آنها در بین جوانان، دانشجویان و حتی برخی روحانیون نفوذ کرده بودند.

مطهری افزود: در آن زمان آنها به دلیل ترور سفیر آمریکا در تهران و یکی از فرماندهای ارشد شاه مقداری حالت حماسی پیدا کرده بودند و مخالفت با آنها به معنای همکاری با رژیم شاه تلقی می‌شد. در چنین شرایطی شهید مطهری مقابل آنها ایستاد. اگر ایشان در دانشگاهی برای سخنرانی می‌رفت عده‌ای دیگر درصدد برهم زدن جلسه او بر می‌آمدند.

نماینده تهران ادامه داد: بعد از آن رحلت فرزند امام باعث شد نهضت اسلامی در 15 خرداد شروع شود و اوج بگیرد. آن زمان مراسمی برای ایشان گرفته شد و امام از شهید مطهری خواست به عنوان صاحب عزا این مراسم را در مسجد ارگ برگزار کند. سخنران آن مراسم آقای روحانی رئیس‌جمهور بود. بعد از آن حادثه قم و تبریز و به دنبال آن ادامه نهضت به وقوع پیوست. خطر کمونیستها رفع شد و جنبه اسلامی نهضت بروز پیدا کرد.

مطهری در ادامه خطاب به معلمان بر لزوم حفظ استقلال فرهنگی آنها تاکید کرد و گفت: باید در موضوع رویگردانی از دین کار کنیم اینکه چرا برخی از دین رویگردان می‌شوند؛ آنهم در شرایطی که انسان دارای فطرت خداجوی است و حس پرستش و نیایش دارد. لذا اگر این امر فطری است باید همواره وجود داشته باشد نه اینکه عده‌ای دین گریز شوند.

او با تاکید بر اینکه با ظهور اسلام بزرگترین تمدن شکل گرفت اظهار کرد: اروپایی‌ها در اثر برخورد با دنیای اسلام پیشرفت کردند، اما کم‌کم اسلام رو به انحطاط رفت که شهید مطهری عوامل مختلفی را درباره آن بیان می کند که مهمترین آن برداشت‌های غلط از مفاهیم اسلام است.

فرزند شهید مطهری به دیدگاه‌های این شهید درباره تعلیم و تربیت اشاره و اظهار کرد: شهید مطهری تاکید بسیاری بر روی تفکر و داشتن قوه تجزیه و تحلیل داشتند. معلمان نباید ذهن دانش آموزان را همچون انباری بدانند که همه چیز را به آن وارد کنند. باید ذهن دانش آموز را پر از قوه تفکر و ابداع و تجزیه و تحلیل کرد و او را به سمت فکر کردن سوق داد.

مطهری در پایان گفت: قرآن می گوید فکر کنید و درباره هر چیزی به ریشه عقلانی آن توجه کنید نه اینکه مثلا بگویید پدران ما کاری کردند و ما هم آن را انجام دهیم. این مثل آن است که بگوییم پدران مادر آخرین چهارشنبه سال از روی آتش می پریدند پس ما هم باید این کار را انجام دهیم. ممکن است زرتشتیان ایران باستان چنین چیزی را بگویند اما برای مسلمانان چه معنایی دارد که از آتش بپرند و بگویند «زردی من از تو سرخی تو از من»؟ این یعنی به جای آنکه از خدا مدد بخواهیم، از آتش مدد می‌خواهیم که این شرک است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها