کد خبر: 188104
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۱۴:۴۹:۰۰
| |

وزیر کشور:

در کاهش آمار اعتیار موفق نبوده‌ایم/ برخی گزارش‌ها سراسر ملاحظه‌کاری است

وزیر کشور گفت: متاسفانه برخی گزارش ها سراسر ملاحظه‌کاری است، اگر نمی‌توانید گزارش‌های دقیق و درست بدهید به صورت محرمانه و بدون ملاحظه‌کاری به ما گزارش دهید.

در کاهش آمار اعتیار موفق نبوده‌ایم/ برخی گزارش‌ها سراسر ملاحظه‌کاری است
کد خبر: 188104
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۱۴:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست فصلی شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور گفت: بحث اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر جزو اولین آسیب هایی است که مقام معظم رهبری در جلسات اجتماعی به آن اشاره کردند.

وی ادامه داد: معتقدم عملکرد ما در طول چهار سال گذشته در ستاد مبارزه با مواد مخدر رضایت بخش نبوده، چراکه نتوانستیم یک جهش و حرکت عظیم و نهضت عمومی و سد محکم در مقابل این موضوع ایجاد کنیم ظرفیت و توان و امکانات ما بیشتر از آن چیزی است که تا به امروز انجام دادیم.

وزیر کشور تاکید کرد: ما به عنوان متولی ستاد باید از دستگاههای مربوطه بازخواست کنیم. ستاد اگر در حوزه اجتماعی کردن موفق نبوده مستلزم بازنگری در برنامه هاست. باید تلاش کنیم تا همه مردم نسبت به موضوع اعتیاد دغدغه داشته باشند و باید تلاش کنیم تا از توانمندی njo ها برای این موضوع استفاده کنیم.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: حریف و رقیب ما قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر هستند آیا ما از آنها جلوتر هستیم یا آنها از ما؟ بی شک آنها از ما جلوتر هستند. کشت و تولید مواد مخدر تریاک از 6 هزارتن به 10 هزارتن در افغانستان رسیده است. البته کنترل آن در حوزه اختیارات ما نیست اما آنچه پس از کشت وارد کشور ما می شود را که می توانیم کننترل کنیم.

وی ادامه داد: ما آمار دقیقی از واردات مواد مخدر نداریم اما می دانیم چه مقدار در سال کشفیات داشته ایم. در سال گذشته در حدود 809 تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است. در کشف مواد مخدر رشد 14 الی 15 درصدی داشتیم. اگر این 809 تن مواد روزانه یک گرم توسط معتادان مصرف شود یعنی ما مصرف یکسال معتادان را کشف و ضبط کردیم اما باز هم معتادان مصرف می کنند پس یعنی همین مقدار یا بیشتر مواد وارد کشور و در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفته و اگر آن مقدار کشف وارد جامعه می شد یا دو برابر مصرف می کردند یا افراد بیشتری به اعتیاد روی می آوردند.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: آیا ما نمی توانستیم مقدار کشفیات را افزایش بدهیم؟ این مواد از در و دیوار همین کشور وارد شده است چرا نتوانستیم در مرزها کنترل بیشتری داشته باشیم.البته همین مقدار کشفیات قابل تحسین است اما در حدود 800 تن مواد هم توزیع شده پس این نشان می دهد شبکه گسترده ای در زمینه مواد مخدر وجود دارد.

رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه باید عملکرد خود را در چهار سال گذشته بررسی کنیم، گفت: ما موارد توفیقی بسیاری داشتیم اما آنچنان که باید انتظار می رفت عمل نشده است و باید در جاهایی که به اهداف خود نرسیدیم آگاهانه و بدون مماشات و مصلحت‌اندشی و نگرانی از موقعیت کسی، آن مشکلات را مطرح کرده و تلاش کنیم نقاط ضعف رفع شود.

وی با تاکید بر اینکه ما در مقابل مردم قانون و خدا مسئولیم، گفت: در مساله اعتیاد باید کف خیابان را ببینیم اقتصاد قاچاق مواد مخدر، تعداد معتادان، میزان مواد مخدر توزیع شده، میزان بهبود یافتگان و درمان آنها شاخص‌هایی هستند که ما با آن مواجه هستیم و برنامه‌های ما منجر به کاهش اعتیاد نشده است. متاسفانه برخورد جدی با قاچاقچیان مواد مخدر صورت نگرفته و اگر باز هم برنامه بنویسیم کفایت نمی‌کند و پیش وجدان خود راضی نیستیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اعتیاد و بحث مواد مخدر هم در نظرسنجی‌ها و مطالبات مردم از موضوعات اصلی است و هم از نظر وزنی در میان ناهنجاری‌ها بیشترین سهم را دارد، خاطرنشان کرد:‌ آیا با تلاش‌هایی که انجام شده توانسته‌ایم که نیاز و مطالبه مردم را در موضوع مبارزه با مواد مخدر پاسخ دهیم. اگر اینطور هست پس برنامه‌هایمان را ادامه بدهیم اما من معتقدم این اتفاق صورت نگرفته البته این به معنای ناسپاسی از زحمات شما نیست اما می‌توانیم با توجه به ظرفیت، توان و امکاناتمان بیشتر از این در حوزه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر اقدام کنیم.

وی ادامه داد: باید بحث مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی کرده و همه مردم وارد این مقوله شوند و هر کس به اندازه و توان خود در آن قدم بردارد آیا ما توانستیم موضوع مبارزه با مواد مخدر را به عنوان یک تفکر و نگاه غالب در جامعه جا بیندازیم البته ما به عنوان ستاد مبارزه با مواد مخدر متولی این هستیم که عملکرد دستگاه‌ها را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: همه مردم باید نسبت به موضوع مبارزه با مواد مخدر دغدغه داشته باشند چقدر توانستیم در این مدت ان جی اوها را در این زمینه فعال کنیم البته ان جی اوهایی اضافه شده‌اند اما نتوانستیم از ظرفیت آنها به نحو مطلوب استفاده کنیم. ما باید در توانمندسازی و افزایش مشارکت ان جی اوها اثرگذار باشیم. دبیران ستاد باید در مناطق مختلف با افراد موثر در دستگاه‌های مرتبط جلسه داشته و به آنها انگیزه دهند همچنین در کنار ظرفیت ان جی‌ او ها از تشکل‌های مردمی دیگر اعم از سنتی استفاده کنیم.

رحمانی فضلی با یبان اینکه از 30 سال گذشته تاکنون روند مثبتی را پشت سر گذاشتیم گفت: این روند تاثیرگذار بوده اما کافی نیست چرا که افزایشی را در این زمینه مشاهده نمی‌کنیم و جهش و اتفاقی صورت نگرفته است.

وی در بحث مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از وورد آن در کشور گفت: تاکنون اقدامات قابل تحسینی انجام شده‌است اما هر بار یک خرده فروش مواد مخدر را گرفتیم دو نفر دیگر جایگزین آن شدند. معتادان را می‌گیریم و سه ماه در مراکز بازپروری نگه می‌داریم 10 الی 15 درصد پاک می‌شوند اما باقیمانده دوباره به چرخه اعتیاد باز می‌گردند و ما همچنان شاهد مصرف کنندگان مواد مخدر هستیم و این چرخه ادامه دارد و گویی ما زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار این چرخه برقرار کردیم اما باید این چرخه معیوب در جایی قطع شود و به نظر من مهمترین مساله این است که بتوانیم در ورودی مرزها این چرخه‌ها را قطع کنیم.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: رویایی و ایده‌آلیستی است که انتظار داشته باشیم مواد در دسترس مردم باشد و نکشند البته این را در نظر بگیریم که 97 درصد مردم در جامعه پاک هستند و مشکل ما حدود سه درصد از افرادی است که مواد مصرف می‌کنند. باید اجازه ندهیم از مرزها مواد وارد شود ما در مرز با یک محموله و گروه سروکار داریم اما این مقدار مواد که وارد کشور می‌شود با هزار گروه و شبکه گسترده‌ای سروکار داریم، اگر کسی را در کف خیابان می‌بینیم باید تلاش کنیم و رد آن را در مرز دنبال کرده و نگذاریم مواد از آنجا وارد شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه همه دستگاه‌هایی که در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کنند اقدامات و فعالیت‌های دیگری نیز انجام می‌دهند گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی این موضوع باید به دستگاه‌های مرتبط اعلام کند که موضوع مبارزه با مواد مخدر باید در عمل نیز جزو اولویت‌های دستگاه‌ها باشد. سیاست‌ها مشخص شده است و هیچ شک و شبهه‌ای در این میان وجود ندارد اما در عمل نباید ملاحظه‌کاری صورت بگیرد متاسفانه برخی گزارش ها سراسر ملاحظه‌کاری است اگر نمی‌توانید گزارش‌های دقیق و درست بدهید به صورت محرمانه و خیلی محرمانه و بدون ملاحظه‌کاری به ما گزارش دهید. نمی‌دانم چطور درگیر یک سلام و علیک و میز هستیم و اینقدر با ملاحظه رفتار می‌کنیم.

وی ادامه داد: استانداران موضوع مواد مخدر را در بین همه کارهایشان باید در اولویت قرار دهند؛ متاسفانه در برخی نقاط کشور که سرکشی و بازرسی می‌کنیم می‌بینیم با آنچه که اتفاق می‌آفتد و آنچه که در گزارش‌ها آمده، یکسان نیست و باید رودربایستی ها را از گزارش‌ها حذف کرد حرف دل من این است که با دلتان کار کنید و فرض کنید خانواده شما و فرزندتان درگیر اعتیاد شده آن وقت چگونه عمل می‌کنید؟

وی ادامه داد: ما با مقوله‌ای طرف هستیم که کل شبکه آن در حوزه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. پول مفت فساد می‌آورد فرقی هم نمی‌کند در چه حوزه‌ای باشد. شما در گلوگاه نشسته‌اید و این حرف دل من با شماست که باید مبارزه کنید و کسی می‌تواند مبارزه کند که خود مبارز باشد. مبارز هم باید شجاع باشد و احساس تکلیف کند با دستگاه‌هایی که عملکرد مثبتی ندارد برخورد کنید اگر نمی‌توانید به من گزارش دهید من که می‌توانم با آنها برخورد کنم.

وزیر کشور با بیان اینکه 97 درصد جمعیت مصرف کننده مواد مخدر نیستند، گفت: چطور نمی‌توانیم سه درصد جمعیت را که مصرف کننده مواد مخدر هستند کنترل کنیم همه دستگاه‌های متولی مبارزه با مواد مخدر تا سه برابر وضع موجود می‌توانند با توجه به امکاناتشان ظرفیت‌های خود را افزایش داده و عملکرد بهتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید در روش‌هایمان بازنگری داشته باشیم، گفت: باید از پیشنهادات مختلف در این حوزه استفاده کنیم. برای آزمایش می‌توانیم هزار نفر از این افراد را در جایی که امکانات برایشان مهیا است برده یا منتقل کنیم تا به صورت گلخانه‌ای کشاورزی کنند یا کارگاه درست کنیم و آنها در آن مشغول کار شده و همانجا بمانند. بر اساس ماده 42 قانون بخشی از محکومان می‌توانند به جای زندان در اردوگاه‌های خاص با شرایط سخت و عادی نگهداری شوند یا به جای نگهداری معتادان در کمپ آنها را به خانواده‌هایشان تحویل داده و با تامین هزینه از خانواده بخواهیم معتادان را نگهداری کنند. باید شرایط کار تلاش و بهبود برای آنها مهیا شود و نباید روی روش‌های غلط گذشته اصرار داشته باشیم و تکرار کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه آموزش و پرورش با همه تلاش هایی که انجام داده توانسته 15 درصد در حوزه پیشگیری عمل کند گفت: این میزان از نظر ما بسیار کم است، البته در کل میزان مطلوبی است اما باید تلاش کند تا به 50 درصد برسد.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال روشهای موثر در این حوزه باشیم خاطر نشان کرد: در برنامه ششم بندهایی خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر آمده است، ردیف های مختلف بودجه شناسایی و به دیوان محاسبات اعلام کردیم اولویت اصلی ما مبارزه با مواد مخدر است و این ردیف بودجه ها نیز باید در آنجا استفاده شود. وی ادامه داد: موضوع اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را جدی بگیرید و با مردم ارتباط داشته باشید جلسات تشریفاتی فایده ای ندارد برای اجتماعی کردن با اقشار مختلف مردم جلسه بگذارید.

وزیر کشور بیان کرد: درست است که معتاد را بیمار خطاب می کنیم اما این بیماری با معنی بیمار که در بیمارستان بستری می شود متفاوت است. ذهنمان را محدود به معنی لغت بیمار نکنیم. اعتیاد بیماری است که تبعات اجتماعی دارد. اعتیاد سرطانی است که ریشه آن در جامعه است و برای درمان آن باید قطع ارتباط با عقبه آن انجام شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: تاکید می کنم در حوزه اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر از همه ظرفیت های جامعه و همه اقشار جامعه استفاده کنید.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مقابله با ورود مواد مخدر همچنان اصلی ترین اولویت ماست تاکید کرد: باید ورود مواد مخدر در مرزها قطع شود. اولویت مقابله در استانها کار اطلاعاتی است در استانها کار مقابله هزینه کمتری دارد و مانند مرزها نیست که شهید بدهیم اما قدرت مقابله با کار اطلاعاتی قوی در استانها بالاست.

وی ادامه داد: الحمدالله آمار قابل قبولی در حوزه کار اطلاعاتی در مقابله با مواد مخدر داریم و بیشترین درگیری ما در حدود 5 استان است و بقیه استانها درگیر نیستند.

وزیر کشور درباره صیانت و اشتغال معتادان خاطر نشان کرد: در حوزه صیانت و اشتغال اقدامات خوبی انجام شده اما کم است و باید شتاب بگیرد. حوزه رسیدگی به خانواده زندانیان بهزیستی است اما ما هم تلاش داریم تا بتوانیم اقدامات موثری برای آنها انجام دهیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها