کد خبر: 188335
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ۱۰:۱۰:۰۰
| |

سد پیشین سرباز خشک شد

سد پیشین واقع در شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان در پی خشکسالی و کاهش شدید بارندگی‌ها هم‌اینک خشک شده است.

سد پیشین سرباز خشک شد
کد خبر: 188335
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ۱۰:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سد پیشین با ظرفیت 175 میلیون متر مکعب آب با هدف جمع آوری آب باران ‌های فصلی، جلوگیری از روان شدن سیلاب ‌ها و کمک به احیاء زمین های کشاورزی منطقه باهوکلات دشتیاری ساخته شده است.

این سد در زمانی پرآبی تامین کننده آب کشاورزی حدود 6 هزار هکتار زمین ‌های زراعی و باغی منطقه باهوکلات و گرمبیت چابهار است و علاوه بر آن آب آشامیدنی و مصرفی مردم روستایی منطقه را نیز تامین می‌کند.

سد پیشین از نوع خاکی با هسته رسی است که طول تاج 400 متر، ارتفاع از پی 63 متر، ارتفاع از بستر 62 متر و حجم مفید و قابل بهره برداری آن 167 میلیون متر مکعب است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان سرباز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک حجم آب سد پیشین کمتر از 25 میلیون مترمکعب است که 18 میلیون مترمکعب آن رسوب و غیر قابل بهره برداری است.
مجیب حسنی افزود: محدوده بالادست و پایین دست پیشین زیستگاه اصلی تمساح پوزه کوتاه ایرانی (گاندو) است.

وی بیان کرد: سد پیشین نقش مهمی در اشتغال و تولید انواع محصولات کشاورزی در پایین دست دارد و بیش از 600 چاه کشاورزی رودخانه پایین دست از آن مشروب می شوند.

وی گفت: شهرستان سرباز با مشکلات فراوان بی آبی و خشکسالی مواجه هست و تاکنون خسارت جبران ناپذیری به بخش های مختلف وارد شده است.

وی احداث آب شیرین کن، انتقال و استفاده از آب دریا برای تامین آب آشامیدنی شهری و روستایی و تامین آب کشاورزی و صنعت را ضروری دانست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها