کد خبر: 188342
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ۱۰:۴۲:۰۰
| |

سیدحسین نقوی‌حسینی مطرح کرد؛

استان خرداد، نه 15 خرداد

سیدحسین نقوی‌حسینی گفت: پیشنهاد تشکیل استان خرداد مربوط به ابتدای دولت روحانی بود و رئیس‌جمهور ایده تبدیل تهران به 3 استان را تایید کرد.

استان خرداد، نه 15 خرداد
کد خبر: 188342
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ۱۰:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| میانه هفته جاری بود که خبری کوتاه به نقل از سیدحسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای ورامین در مجلس شورای اسلامی درمورد تشکیل استانی جدید با عنوان عجیب «15 خرداد» با واکنش‌های بسیاری به‌ویژه در فضای مجازی روبه‌رو شد. با این همه، استفاده از یک موعد تاریخی به عنوان نام استان جدید به‌قدری عجیب بود که اصل موضوع یعنی ضرورت تشکیل این استان کمتر مورد توجه قرار گرفت. نقوی‌حسینی اما حالا به «اعتماد» گفته است که منظورش از استان جدید «15 خرداد» همان استان «خرداد» بوده و همچنین تاکید دارد پیشنهاد تشکیل این استان جدید مربوط به ابتدای کار دولت یازدهم و زمانی بود که در مجلس نهم، ریاست مجمع نمایندگان استان تهران را برعهده داشت اما به هر حال، طرح مجدد این موضوع در روزهایی که 30 کرسی پایتخت را 30 کاندیدای «لیست امید» قبضه کرده و نمایندگان چند شهرستان دیگر استان همچون دماوند و پاکدشت نیز اصلاح‌طلبند، ابعاد دیگری یافته است.

به‌تازگی خبری از قول شما مبنی بر تاسیس استان «15 خرداد» منتشر شد؛ ماجرا از چه قرار بود؟

این خبر مربوط به طرحی است که فعلا در مراحل اولیه قرار دارد. در سال نخست دولت آقای روحانی در حدود سال‌های 92 یا 93 هنگامی که به‌همراه نمایندگان استان تهران با ایشان تشکیل جلسه دادیم، این مساله را مطرح کردیم. من در آن زمان رییس مجمع نمایندگان استان تهران بودم.

منظورتان دوره نهم مجلس است؟

بله. در آن جلسه به عنوان رییس مجمع نمایندگان استان این موضوع را طرح کردم که استان تهران با این سطح گستردگی و جمعیت مشکلات بسیاری دارد و اگر بتوانیم با تبدیل این استان به 3 استان، به‌نحوی که تهران غربی، تهران شرقی و تهران مرکزی را تشکیل دهیم، شاید بتواند به مدیریت امور و رفع بخشی از معضلات و مشکلات کمک کنیم که اتفاقا روحانی هم این مساله را تایید کرد و گفت موافقم که مطالعات لازم در این رابطه صورت گیرد. درپی آن نشست ما طرح تشکیل استان «خرداد» را ارایه کردیم که البته در رسانه‌ها با عنوان «15 خرداد» مطرح شده است.

اتفاقا همین عنوان «15 خرداد» برای استان جدید با واکنش‌هایی در رسانه‌ها روبه‌رو شد.

بله. ما عدد نگفتیم. البته آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، بخشی از سخنرانی بنده بوده و در این رابطه با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکرده‌ام. متاسفانه همان متن سخنرانی بنده در رسانه‌ها بازتاب یافته که ممکن است به اشتباه گفته باشم «15 خرداد» اما به هر حال آنچه مدنظر ما بوده، تشکیل استان «خرداد» با مجموعه 3 شهرستان قرچک، ورامین و پیشوا بوده که حدود یک میلیون جمعیت دارند. به هر حال جمعیت پایه برای تشکیل استان، یک میلیون نفر است. ازطرفی این منطقه، از وسعت سرزمینی لازم برخودار است و دارای ظرفیت‌های صنعتی، اقتصادی، کشاورزی و... نیز است. نکته مهم دیگر اینکه ما این موضوع را در حد طرح پیشنهاد کرده‌ایم که البته مطالعاتی در منطقه درمورد این طرح انجام شده و ظرفیت‌های آن احصا شده است. همچنین در نطق‌ها و مکاتبات نیز این پیشنهاد را مطرح کرده‌ایم، منتها همان‌طور که در آن سخنرانی نیز اشاره کردم، تبدیل یک منطقه به استان دارای مراحل متعدد و فراوانی است.

این سخنرانی کجا انجام شده؟آیا موضوع را در جمع مردم منطقه مطرح کرده بودید؟

بله! یک مراسم منطقه‌ای بود. به هر حال همان‌جا هم اشاره کرده‌ بودم که این مراحل متعدد تشکیل استان جدید باید به‌دقت طی شود و ابتدا باید وزارت کشور مطالعات خود را انجام داده و طرح اولیه را تهیه کند و در ادامه در هیات دولت مطرح شود. پیش از مطرح شدن در هیات دولت نیز لازم است طرح در شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار گیرد و این شورای عالی درباره طرح اظهارنظر کند و مطابق معمول مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید به تایید مقام معظم رهبری برسد و پس از دریافت تاییدیه مقام معظم رهبری، طرح به هیات دولت می‌آید و پس از تصویب طرح در این هیات، موضوع باید در قالب لایحه در اختیار مجلس قرار گیرد و درنهایت نیز تا زمانی که مجلس این لایحه را به تصویب نرساند و شورای نگهبان نیز مصوبه مجلس را تایید نکند، امکان اجرای آن فراهم نخواهد بود. بنابراین تشکیل استان به این شکل نیست که گروهی در وزارت کشور بنشینند و درباره استان شدن یک منطقه تصمیم بگیرند. درمجموع اینکه توضیح داده‌ام که مراحل پیچیده و فراوانی باید طی شود.

در حال حاضر این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

فعلا موضوع طرح شده است.

یعنی هنوز این طرح مکتوب نشده است؟

خیر. از طرف وزارت کشور طرحی تهیه نشده است.

شما در مجلس نیز موضوع را پیگیری می‌کنید؟

درواقع روال کار این است که برای استان شدن یک منطقه باید ابتدا یک کتابچه تحقیقاتی تهیه شود. کاری که ما انجام دادیم، این بود که خودمان نسبت به تهیه این کتابچه وارد عمل شدیم و هم‌اکنون درحال انجام این کار هستیم و در نهایت این کتابچه را تقدیم وزارت کشور خواهیم کرد.

هم‌اکنون این کتابچه تهیه شده است؟

در حال انجام است.

پیش‌بینی می‌کنید حدودا تا چه زمانی این کار به انجام برسد؟

زمان دقیقی که نمی‌توان اعلام کرد. کارشناسان باید ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین دلایل توجیهی آن را بررسی کنند.

انگیزه انتخاب نام «خرداد» برای این استان جدید چه بوده است؟

همانطور که می‌دانید ورامین، قرچک و پیشوا منشأ قیام 15 خرداد بوده‌اند و دلیل انتخاب این نام نیز همین مساله است.

بنابر این انگیزه اصلی همان قیام 15 خرداد است؟

بله! همه ورامین را شهر قیام 15 خرداد می‌شناسند و به همین جهت ما پیشنهاد کردیم که استان «خرداد» تشکیل شود.

فکر می‌کنید تبدیل شدن این چند شهرستان به یک استان لزوما در مدیریت منطقه تاثیر مثبت خواهد داشت؟ آیا قرار است در این صورت بودجه بیشتری به منطقه تخصیص یابد؟

خیر. بلکه اتفاقی که می‌افتد این است که ردیف بودجه مستقل در اختیار منطقه قرار می‌گیرد. نکته مهم‌تر این است که در صورت تبدیل شدن به استان، متولی رسیدگی به امور استاندار خواهدبود. ادارات خدمت‌رسان، به اداره‌کل تبدیل شده و سطح خدمت‌رسانی به شهروندان ارتقا می‌یابد. هم‌اکنون استان ایلام تنها 350 هزار نفر جمعیت دارد اما استاندار، ادارات کل و تشکیلات متعدد اداری دارد، درحالی که منطقه قرچک، ورامین و پیشوا با یک میلیون جمعیت، فرماندار داریم و امور را در ادارات تمشیت می‌کنیم که طبیعتا تفاوت فراوانی دارد.

هم‌اکنون بحثی درمورد افزایش 40 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس مطرح است که یکی از بخش‌هایی که قطعا با افزایش تعداد نماینده روبه‌رو می‌شود، همین بخش ورامین، پیشوا و قرچک است. آیا فکر نمی‌کنید در این صورت نیازی به استان شدن منطقه نباشد؟

این‌که مربوط به قوه مقننه است و صرفاً یک تریبون به قوه مقننه اضافه می‌شود که البته گام مهمی است اما این مساله با حوزه اجرایی و دولت متفاوت است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها